An Analysis of the Experience at Newton Braga State School

narratives of everyday life as a teacher

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/eg.v10i23.61022

Keywords:

Internship, Geography teaching, Ethnography, Ethnographic essay

Abstract

Supervised Internship III is a period of discovery for future teachers, who gain access to a new environment, the school, and create bonds and connections that reshape their views on teaching and students. In this sense, the Newton Braga de Farias State School was chosen as the locus for an ethnographic experiment on daily teaching practices in 2023, between November and October. The objective was to understand how students perceive their place in the world, based on their everyday experiences and lives, which will be expressed in their daily routines. For this, we used the work of Fernandez (2007), Cavalcante (2016), and Abramovay (2003) as theoretical support. Ethnography, as a methodological approach accessed through the narratives of the interns' experience reports, proved to be a powerful means of amplifying and accessing the affective aspects occurring within the school environment from the subjective perspective of the teacher. The results include detailed accounts of experiences lived in the school routine, which highlight how interns and students interact and influence each other. These accounts underscore the richness of daily experiences and provide insight into the school dynamics and the impact of pedagogical practices on student development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Emilly Domingos da Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Doutoranda, mestra e bacharel em Geografia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Tem experiência como pesquisadora, tendo ênfase na área de Geografia Humana. Possui interesse e atuação principalmente em temas como violência, medo do crime, cotidiano, cidade, poesia e arte.

Gabriella Cristina Araújo de Lima, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Doutoranda, mestre, licenciada e bacharel em Geografia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Possui interesse em pesquisas e trabalhos nas áreas de geografia física, educação ambiental, ensino e metodologia da geografia, cartografia e ambientes semiáridos.

References

ABRAMOVAY, M; ANDRADE, E.; ESTEVES, L. C. (Orgs.). Juventudes: outros olhares sobre a diversidade. Unesco, 2007. 342 p.

BARREIRO, M.; CARVALHO, A.; FURLAN, M. A arte e o afeto na inclusão escolar: potência e o pensamento não representativo. Child.philo [online]. 2018, vol.14, n.30, p. 517-534. ISSN 1984-5987.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2017.

BENJAMIN, W. Rua de mão única / infância berlinense: 1900. Edição e Tradução João Barrento. Belo Horizonte: Autêntica, 2013. (Filô/Benjamin).

CAVALCANTI, L. S. A Geografia Escolar e a Cidade: Ensaios sobre o ensino de geografia para a vida urbana e cotidiana. 1. ed.: Papirus. 2016. Cap. 2. p. 39-62.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. O que é a Filosofia? Trad. Bento Prado Jr. e Alberto Alonso Muñoz. São Paulo: Editora 34, 2016.

FERNANDEZ, P. S. M. Olhares sobre o Estágio de Geografia e alguns estranhamentos que podem guiar o futuro professor “de volta” à escola. In: VALLERIUS, D. M; MOTA, H. G; SANTOS, L. A. (Orgs.). O Estágio Supervisionado e o professor de Geografia: múltiplos olhares. João Pessoa: Mídia, 2013. p. 151-171.

FOCAULT, M. Vigiar e punir: nascimento da prisão; tradução de Raquel Ramalhete. Petrópolis, Vozes, 1987.

NASCIMENTO, M. B. Por uma história do homem negro. In: NASCIMENTO, M. B. B. N. Quilombola e Intelectual: possibilidade nos dias da destruição. 1° ed. Diáspora Africana: Editora Filhos da África, 2021.

SANFELICE ZEPPINI, P. Alegria e pensamento: repensando nossos afetos com Deleuze, Espinosa e Lacroix. Educação e Filosofia, Uberlândia, v. 30, n. 59, p. 159–188, 2016. DOI: 10.14393/REVEDFIL.issn.0102-6801.v30n59a2016-p159a188. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/26354. Acesso em: 8 dez. 2023.

VASCONCELLOS, C. S; Planejamento: Projeto de Ensino-Aprendizagem e Projeto Político-Pedagógico. 1. Ed. 1996. p. 95-151.

Published

2024-09-24

How to Cite

SILVA, E. D. DA; LIMA, G. C. A. DE. An Analysis of the Experience at Newton Braga State School: narratives of everyday life as a teacher . Essays of Geography, v. 10, n. 23, p. e102318, 24 Sep. 2024.