Intern/Student Relation and Geographic Education

considerations about experiences in Elementary School classes (Coari/Amazonas)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/eg.v10i23.61132

Keywords:

Geography, Supervised Training, Active Methods

Abstract

This article brings together empirical and scientific contributions on teaching practice in Geography teaching based on theoretical-practical experience during the Mandatory Supervised Internship of the Geography Degree course at the State University of Amazonas. Based on this teaching experience, we methodologically opted for the Experience Report, as it is understood that this is the best way to expose in depth and didactics the scientific and humanistic richness of this exchange of experiences between teacher-intern/teacher-student, where participant observation played a preponderant role in investigating and apprehending key issues, the need to apply active methodologies in the teaching of Geography in Elementary School classes in Coari/Amazonas, being observed, during the internship, in activities that concentrated strategies such as questions, debates, practical activities, drawings/representations and simulated jury, in a creative, participatory and collaborative way. In view of this, the need and emergence of a new teaching approach in Coari is concluded and highlighted, especially in relation to inclusive and creative approaches to active methodologies, to the detriment of fragmented, mechanical and tedious teaching of traditional methodologies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maycom Douglas Menezes da Silva, UEA

Graduado em Licenciatura em Geografia pela Universidade do Estado do Amazonas (NESCO/UEA).

Hikaro Kayo de Brito Nunes, UEA

Doutor em Geografia pela Universidade Estadual do Ceará (UECE) e Professor Adjunto da Universidade do Estado do Amazonas (CEST/UEA).

References

DIESEL, A.; BALDEZ, A. L. S.; MARTINS, S. N. Os princípios das metodologias ativas de ensino: uma abordagem teórica. Revista Thema, v. 14, n. 1, p. 268-288, 2017. DOI: https://doi.org/10.15536/thema.14.2017.268-288.404

DUMONT, L. M. M.; CARVALHO, R. S.; NEVES, A. J. M. O peer instruction como proposta de metodologia ativa no ensino de química. Journal Of Chemical Engineering And Chemistry: Revista de Engenharia Química e Química, v. 2, n. 3, p. 107-131, 2016.

FONTANA, R C. Estágio: do labirinto aos frágeis Fios de Ariadne. In: GONÇALVES, A. V.; PINHEIRO, A. S.; FERRO, M. E. (Orgs). Estágio Supervisionado e Práticas Educativas: Diálogos interdisciplinares. Dourados: Editora UEMS, 2011. Disponível em:< https://www.academia.edu/8143601/LIVRO_EST%C3%81GIO>. Acesso em: 15 set. 2023.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e terra, 1996. Disponível em:< https://nepegeo.paginas.ufsc.br/files/2018/11/Pedagogia-da-Autonomia-Paulo-Freire.pdf>. Acesso em: 15 set. 2023.

FREITAS, E. Geografia do passado e do presente. Disponível em: < https://educador.brasilescola.uol.com.br/estrategias-ensino/geografia-passado-presente.htm>. Acesso em: 10 ago. 2023.

FURNALETTO, B. H. Geografia e emoções. Pessoas e lugares: sentidos, sentimentos e emoções. Geografar¸ v. 9, n. 1, p. 200-218, 2014. Disponível em:< http://dx.doi.org/10.5380/geografar.v9i1.36829>. Acesso em: 15 set. 2023.

GONÇALVES, E. A arte descobre a criança. Amadora: Raiz Editora, 1991.

MARIN, M. J. S.; LIMA, E. F. G.; PAVIOTTI, A. B.; MATSUYAMA, D. T.; SILVA, L. K. D.; GONZALEZ, C.; DRUZIAN, S.; ILIAS, M. Aspectos das fortalezas e fragilidades no uso das Metodologias Ativas de Aprendizagem. Revista Brasileira de Educação Médica, v.13, n. 34, p. 13-20, 2010. Disponível em:< https://doi.org/10.1590/S0100-55022010000100003> Acesso em: 10 ago. 2023.

MARTINS, R. E. M. W.; TONINI, I. M. A Importância do Estágio Supervisionado em Geografia na Construção do Saber/Fazer Docente. Geografia, Ensino & Pesquisa, v. 20, n.3, p. 99-104, 2016. Disponível em:< https://doi.org/10.5902/2236499421000 Acesso em: 10 ago. 2023.

MORAES, A. C. R. Geografia: Pequena História Crítica. São Paulo: HUCITEC, 1993.

MORAN, J. M.; MASETTO, M. T.; BEHRENS, M. A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas: Papirus, 2000.

MOREIRA, J. R.; RIBEIRO, J. B. P. Prática pedagógica baseada em Metodologia Ativa: Aprendizagem sob a perspectiva do letramento informacional para o ensino na educação profissional. Outras Palavras, v.12, n. 2, 2016. Disponível em:< https://revista.faculdadeprojecao.edu.br/index.php/Projecao5/article/view/722/0>. Acesso em: 20 out. 2023.

PARENTE, A. C. P. O ensino de geografia no brasil e sua correlação com o livro didático. São Paulo: Webartigos, 2017. Disponível em: <https://www.webartigos.com/artigos/o-ensino-de-geografia-no-brasil-e-sua-correlacao-como-livro-didatico/154647>. Acesso em: 10 ago. 2023.

PIMENTA, S. G; LIMA, M. S. L. Estágio e docência. São Paulo: Cortez, 2009.

PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L.. Por que o estágio para quem já exerce a profissão: uma proposta de formação contínua. In: PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e Docência. São Paulo: Cortez Editora, 2013, p. 123-140.

REZENDE; R. A.; DEUS, G. A.; CASTRO, M. S.; ALVES, R. H. F. Aplicabilidade de Metodologias Ativas em Cursos de Graduação em Engenharia. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA, 40., Goiânia, 2013. Anais... Goiânia, 2013. Disponível em:< https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/946>. Acesso em: 20 out. 2023.

SAVIANI, D.. Escola e democracia. São Paulo: Cortez, 1991.

SILVA, M. A. S. Por uma Geografia das Emoções. GEOgraphia, v. 18, n. 38, p. 99-119, 2016. Disponível em:< https://doi.org/10.22409/GEOgraphia2016.v18i38.a13775 Acesso em: 10 ago. 2023.

STRINGER, E. T. Action Research: a Handbook for Practitioners. Califórnia: Sage, 1996.

TAYLOR, C. Criatividade progresso e potencial. São Paulo: Ibrasa, 1971.

VANZIN, T.; CARDOSO, A. S. As contribuições do Psicodrama aos processos de ensino e aprendizagem criativa no ensino superior. In: VANZIN, T.; ULBRICHT, V. R.; BATISTA, C. R. (Orgs). Criatividade e inovação na educação. São Paulo: Pimenta Cultural, 2015. Disponível em:< https://via.ufsc.br/wp-content/uploads/2019/05/Criatividade_inovacao_na_educacao.pdf>. Acesso em: 12 out. 2023.

VASCONCELOS, M. G. S. Políticas Públicas e atendimento educacional: o papel da Casa Mamãe Margarida junto a crianças e adolescentes em situação de acolhimento e vulnerabilidade social. 2015. 171f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade do Amazonas, 2015. Disponível em:< https://tede.ufam.edu.br/handle/tede/4868>. Acesso em: 20 out. 2023.

Published

2024-05-23

How to Cite

SILVA, M. D. M. DA; NUNES, H. K. DE B. Intern/Student Relation and Geographic Education: considerations about experiences in Elementary School classes (Coari/Amazonas). Essays of Geography, v. 10, n. 23, p. e102308, 23 May 2024.