The Murals as a Pedagogical Practice in Geography Teaching
highlighting the Marine RESEX of Lagoa do Jequiá, Jequiá da Praia, Alagoas, Brasil
DOI:
https://doi.org/10.22409/eg.v10i23.61358Keywords:
Pedagogical practice, Geography teaching, Conservation unitsAbstract
The Geography Course enables an analysis of the student's living space and awareness of the social context in
which they are inserted. The central objective of this study is to discuss how the murals produced by 9th grade
students in Geography classes make it possible to understand the relevance of the Conservation Unit (UC): Lagoa
do Jequiá Marine Extractive Reserve – RESEX, located in the municipality of Jequiá da Praia, State of Alagoas,
therefore, it is not his place of residence. Thus, it is anchored in a qualitative approach, centered on participatory research, in which 63 students from Escola Municipal José Cursino dos Santos are involved. The analysis of two murals produced by students demonstrates the same perception of the aforementioned UC, highlighting aspects related to the importance of the UC, the use of natural resources, animal species, fishing, problems and/or challenges, and the actions we can take to encourage and/or resolve explicit problems
Downloads
References
ARAÚJO, R. L. Ensino de geografia e educação ambiental: uma discussão teórica. REDE-Revista Eletrônica do PRODEMA, v. 1, n. 15, p. 52-60, 2021.
BAALBAKI, A. C. F; TEIXEIRA, V. G. Lugar de transformações: a oficina como prática pedagógica no ensino de português para surdos. Revista Práticas de Linguagem, v. 4, n. 2, jul./dez. 2014.
BRASIL, LEI No 9.795, DE 27 DE ABRIL DE 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
BRASIL. Ministério do Meio Ambiente. SNUC – Sistema Nacional de Unidades de Conservação da Natureza. Brasília: MMA, 2011. 76 p.
BRASIL. Ministério do Meio Ambiente (MMA). Conselho Nacional do Meio Ambiente (CONAMA). RESOLUÇÃO CONAMA nº 1, de 23 de janeiro de 1986. Dispõe sobre critérios básicos e diretrizes gerais para a avaliação de impacto ambiental.
CALLAI, C. C. Aprendendo a ler o mundo: a geografia nos anos iniciais do ensino fundamental. Cadernos CEDES, v. 25, p. 227–247, ago. 2005
CAMARGO, F. A sala de aula inovadora [recurso eletrônico]: estratégias pedagógicas para fomentar o aprendizado ativo / Fausto Camargo, Thuinie Daros. Porto Alegre: Penso, 2018. e-PUB.
CASTROGIOVANNI, A. C. Apreensão e compreensão do espaço Geográfico. In: CASTROGIOVANNI, A. C. et al (Org). Ensino de Geografia: práticas e textualizações no cotidiano. 12ª Ed. Porto Alegre. Mediação. 2017. p.11-70.
CAVALCANTI, L. S. Geografia, Escola e Construção de Conhecimentos. Campinas: Papirus, 1998, 191 p.
CAVALCANTI, L. S Propostas curriculares de Geografia no ensino: algumas referências de análise. Terra Livre, v. 1, n. 14, p. 125-145, 2015.
GIOMETTI, A. B. R. et al. Leitura do espaço geográfico através das categorias: lugar, paisagem e território. Conteúdos e didática de geografia–UNESP, p. 33-40, 2012.
GOMES, P. R., MARTINS, M. C. A prática pedagógica de murais no contexto de privação de liberdade: entre narrativas, culturas e arquivo escolar. Revista Educação e Cultura Contemporânea | v. 18, n. 53, p. 163-181, 2021.
RELPH, E. C. As bases fenomenológicas da geografia. Geografia, n. 4, v. 7, p. 1-25, 1979
SANTOS, L. C. et al. Unidades de Conservação do Recife como espaços educativos para o ensino da Geografia Escolar. Meio Ambiente (Brasil), v. 2, n. 4, p.32-39 2020.
SANTOS, M. F. P. VILAR, E. T. F. S. Quando a escola é contexto para apre(e)nder na/desde a prática de ensino. In: MARTINS, R. E. M. W.; TONINI, I. M.; COSTELLA, R. Z. (Org.). Geografias Interativas. Florianópolis: UDESC, 2020. p. 217-231.
THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1986. (Coleção temas básicos de pesquisa-ação). 2ª Edição, 1986, 109p.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Da Revista (Ensaios de Geografia) e do Autor
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
CC BY Attribution. Others may distribute, remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, provided they give the author and licensor the credits.