The Murals as a Pedagogical Practice in Geography Teaching

highlighting the Marine RESEX of Lagoa do Jequiá, Jequiá da Praia, Alagoas, Brasil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/eg.v10i23.61358

Keywords:

Pedagogical practice, Geography teaching, Conservation units

Abstract

The Geography Course enables an analysis of the student's living space and awareness of the social context in
which they are inserted. The central objective of this study is to discuss how the murals produced by 9th grade
students in Geography classes make it possible to understand the relevance of the Conservation Unit (UC): Lagoa
do Jequiá Marine Extractive Reserve – RESEX, located in the municipality of Jequiá da Praia, State of Alagoas,
therefore, it is not his place of residence. Thus, it is anchored in a qualitative approach, centered on participatory research, in which 63 students from Escola Municipal José Cursino dos Santos are involved. The analysis of two murals produced by students demonstrates the same perception of the aforementioned UC, highlighting aspects related to the importance of the UC, the use of natural resources, animal species, fishing, problems and/or challenges, and the actions we can take to encourage and/or resolve explicit problems

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Author Biographies

Lívia Danielle Rodrigues do Nascimento, Universidade Federal de Alagoas (UFAL)

Mestra em Geografia pelo Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGG/UFAL (2023). Graduada em
Geografia Licenciatura pelo Instituto de Geografia, Desenvolvimento e Meio Ambiente-IGDEMA da
Universidade Federal de Alagoas-UFAL (2021).

Maria Francineila Pinheiro dos Santos, Universidade Federal de Alagoas (UFAL)

Doutorado em Ensino de Geografia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2012). Pós-doutorado em Educação Geográfica pela Universidade de Valencia/Espanha (2016). Atualmente é Professora Associada da Universidade Federal de Alagoas, atuando no Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGG/UFAL. É professora do Programa de Pós-Graduação Profissional em Ensino de Geografia - PROFGEO da Universidade Federal de Pernambuco. Lidera o Grupo de Pesquisa em Educação Geográfica - GPEG/UFAL. Tem experiência na área de Geografia Humana, com ênfase nos seguintes temas: Educação Geográfica, Ensino de Geografia, Formação Docente, Estágio Supervisionado, Pesquisa Educacional, e Metodologia do Ensino em Geografia

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Published

2024-06-02

How to Cite

NASCIMENTO, L. D. R. DO; SANTOS, M. F. P. DOS. The Murals as a Pedagogical Practice in Geography Teaching: highlighting the Marine RESEX of Lagoa do Jequiá, Jequiá da Praia, Alagoas, Brasil. Essays of Geography, v. 10, n. 23, p. e102310, 2 Jun. 2024.