The Interdisciplinarity Between Geography and Literature

a critical look at teacher training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/eg.v10i23.61678

Keywords:

Interdisciplinarity, Geography, Literature

Abstract

The term “interdisciplinarity” emerged in the middle of the last century and has since become one of the most important pedagogical practices today. In this sense, this article seeks to present how fundamental the use of this method is in the training of Geography teachers and how this factor can positively influence their classes. Furthermore, it highlights the usefulness in the articulation between Geography and Literature, aiming to enable theoretical issues to obtain a practical example by engaging Geography as a scientific and disciplinary field with Literature as an artistic and disciplinary field. To exemplify this “theoretical practice,” three texts were used as a basis: the books Quarto de Despejo: Diário de uma Favelada (1960) and Clara dos Anjos (1948), in addition to the verse text that makes up the lyrics of the song “Não Existe Amor em SP” by rapper Criolo. Therefore, the objective of this work is to demonstrate how much more playful classes can be fundamental in the learning process of a student.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gabrielle de Castro do Nascimento, Universidade do Estado do Rio de Janeiro – Faculdade de Formação de Professores (UERJ-FFP)

Graduanda de Licenciatura em Geografia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro/ Faculdade de Formação de Professores (UERJ/FFP).

References

BARATA-SALGUEIRO, T. Paisagem e geografia. Finisterra, v. 36, n. 72, p. 37-53, 2001.

BARRETO, L. Clara dos anjos. São Paulo: Companhia das Letras, p. 38-48, 2012.

BBC NEWS. “Não Existe Amor em SP”? Perguntamos ao Criolo sobre a cidade que completa 466 anos, 2020. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/geral-51231201#:~:text=Mas%2C%20diferente%20de%20muitas%20homenagens,%22ningu%C3%A9m%20vai%20pro%20c%C3%A9u%22. Acesso em 14 nov. 2023.

BRASIL. Governo Federal. Brasil tem mais de 31 mil denúncias de violência doméstica ou familiar contra as mulheres até julho de 2022, 2022. Disponível em: https://www.gov.br/mdh/pt-br/assuntos/noticias/2022/eleicoes-2022-periodo-eleitoral/brasil-tem-mais-de-31-mil-denuncias-violencia-contra-as-mulheres-no-contexto-de-violencia-domestica-ou-familiar. Acesso em: 12 jan 2024.

BRASIL. Senado Federal. Relatório de agência da ONU aponta que 61,3 milhões de brasileiros sofrem com insegurança alimentar, 2023. Disponível em: https://www12.senado.leg.br/radio/1/noticia/2023/07/13/relatorio-de-agencia-da-onu-aponta-que-61-3-milhoes-de-brasileiros-sofrem-com-inseguranca-alimentar#:~:text=FAO-,Relat%C3%B3rio%20de%20ag%C3%AAncia%20da%20ONU%20aponta%20que%2061%2C3%20milh%C3%B5es,e%20Nutri%C3%A7%C3%A3o%20no%20Mundo%202022%22.Acesso em: 10 jan. 2024.

CARDOSO, C.; QUEIROZ, E. D. Reflexão sobre o ensino da geografia: desafios e perspectivas. In: XVIII Encontro Nacional de Geógrafos, 18, São Luiz, Maranhão: Geografia: políticas e democracia, 2016. p. 1-10.

CARLOS, A. F. A. Uma leitura sobre a cidade. Cidades, v. 1, n. 1, p. 11-30, 2004.

CASTRO, J.; BRANCO, J. C. Geografia da fome. Editora Casa do Estudante do Brasil, 1952.

COSTA, S. C. V. Urbanização desordenada e qualidade ambiental nas grandes metrópoles brasileiras: um estudo de caso sobre a perda da cobertura vegetal no Distrito Administrativo do Bengui (DABEN) em Belém/PA). 2017. 47 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Gestão ambiental e Manejo de Paisagem) – Núcleo de Altos Estudos Amazônicos, Universidade Federal do Pará, Belém, 2017.

FIOCRUZ. Homicídios de mulheres no Brasil aumentam 31,46% em quase quatro décadas, 2023. Disponível em: https://portal.fiocruz.br/noticia/homicidios-de-mulheres-no-brasil-aumentam-3146-em-quase-quatro-decadas.Acesso em: 12 jan. 2023.

GARCIA, J. O futuro das práticas de interdisciplinaridade na escola. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 12, n. 35, p. 211-232, abr. 2012. Disponível em http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416X2012000100011&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 30 jan. 2024.

GONÇALVES, E. R. G. A literatura vista de baixo: o livro Quarto de despejo, de Carolina Maria de Jesus. – Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-graduação em Letras. Fortaleza (CE), 2014.

GONÇALVES, M. A. Um mundo feito de papel: sofrimento e estetização da vida (os diários de Carolina Maria de Jesus). Rio Grande do Sul: Horizontes Antropológicos, 2014.

IBGE. IBGE mostra a nova dinâmica da rede urbana brasileira, 2008. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-sala-de-imprensa/2013-agencia-de-noticias/rel,eases/13558-asi-ibge-mostra-a-nova-dinamica-da-rede-urbana-brasileira#:~:text=S%C3%A3o%20Paulo%20ocupa%20o%20primeiro,%E2%80%93%20Fortaleza%2C%20Recife%20e%20Salvador. Acesso em: 14 nov. 2023.

JESUS, C. M. Quarto de despejo: diário de uma favelada. 10ª ed. São Paulo: Ática, 2014.

KLEIN, J. T. Interdisciplinarity: history, theory, and practice. Detroit: Wayne State University Press, 1990.

NÃO EXISTE amor em SP. Intérprete: Criolo. Compositor: Criolo. In: Nó na Orelha. Intérprete: Criolo. São Paulo: Oloko Records,2011.

PAVANELLO, R. M. A. A pesquisa na formação de professores. NEPEG, São Paulo, v. 10, n. 15, p. 08-15, jul. 2003.

PIRES, M. F. C. Multidisciplinaridade, interdisciplinaridade e transdisciplinaridade no ensino. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, v. 2, p. 173-182, 1998.

RIBEIRO, E. Pesquisa e criatividade na formação do professor de Geografia. Geografia Ensino & Pesquisa, [S. l.], v. 17, n. 2, p. 107–116, 2013. DOI: 10.5902/2236499410775. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/geografia/article/view/10775. Acesso em: 30 jan. 2024.

SANTOS, M. A Urbanização Brasileira. São Paulo: Editora Hucitec,1993.

SANTOS, M. Por uma Geografia Nova. São Paulo: Editora Hucitec, Edusp, 1978.

SCHWARCZ, L. M. Lima Barreto-triste visionário. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.

VAZ, L. C.; BORGES, L. A. T.; MENDES, E. P. P. A formação do professor de Geografia: ferramentas didáticas-pedagógicos utilizadas no processo de ensino-aprendizagem em Geografia. In: X Fórum Nacional NEPEG de Formação de Professores, 10., Anais… Goiânia: Universidade Federal do Goiás, 2020.

Published

2024-09-26

How to Cite

NASCIMENTO, G. DE C. DO. The Interdisciplinarity Between Geography and Literature: a critical look at teacher training. Essays of Geography, v. 10, n. 23, p. e102319, 26 Sep. 2024.