Conceptions of Didactics in Higher Education

an education process experiment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/eg.v10i23.61707

Keywords:

Didactics, Teaching-learning, Higher education

Abstract

Higher education in Brazil has been facing challenges as a result of social, technological, and cultural changes, thus requiring constant reflection upon current teaching practices. In such scenery, didactics emerges as a core element in the teaching-learning development and the qualification of education professionals, reflecting the complexities and demands of the contemporary world. Considering this perspective, the objective of this work is to report understandings acquired about teaching and its correlates from an experience with students in higher education at the Federal University of Sergipe (UFS), in the State of Sergipe, in 2022. Thus, this text has an approach qualitative, with literature review and experience report in the Didactics discipline in the Geography undergraduate course. In general, the results emphasized the relevance and need for the curricular component didactics in teachers’ education courses, going beyond discipline boundaries and employing theoretical-methodological and didactic-pedagogical procedures to contribute to these future teachers’ action.

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Author Biographies

Jhonatas Isac Pereira Lima, Universidade Federal de Sergipe (UFS)

Graduado pela Universidade Federal de Sergipe no Curso de Geografia Licenciatura.

Carlos Alberto de Vasconcelos , Universidade Federal de Sergipe (UFS)

Professor na Universidade Federal de Sergipe, lotado no Depto de Educação; Professor no Programa de Pós Graduação em Educação; no Programa de Pós Graduação em Ensino de Ciências e Matemática e na Rede Nordeste de Ensino (RENOEN-Doutorado em Ensino). Com graduação em licenciatura Geografia, Pedagogia, Letras vernáculas e Letras Espanhol. Especialização em Geografia do Brasil (FUNESO), Atualização Pedagógica para Professores e Instrutores de Treinamento (UFRPE), Educação Ambiental (UFPE) e Desenvolvimento Sustentável para o Semiárido Nordestino (UFCG); Mestrado (2000) e Doutorado (2009) em Geografia pela Universidade Federal de Sergipe; Estágio Pós Doutoral em Educação Contemporânea (2015-UFPE) e Estágio Pós-doutoral em Educação (UESB-2022). Atua nas áreas de Formação de Professores, Avaliação da Aprendizagem, Educação Ambiental, Trabalho Infantil, Ensino e Metodologia da Geografia e das Ciências Naturais,Tecnologias da Informação e Comunicação e Educação a Distância. Integra o Grupo de Pesquisa Educação e Contemporaneidade (EDUCON) CNPQ/UFS; É Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em Formação de Professores e Tecnologias da Informação e Comunicação - FOPTIC/CNPq/UFS e pertence a Associação Nacional pela Formação dos Profissionais da Educação - ANFOPE.

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Published

2024-04-30

How to Cite

LIMA, J. I. P.; VASCONCELOS , C. A. DE. Conceptions of Didactics in Higher Education: an education process experiment. Essays of Geography, v. 10, n. 23, p. e102304, 30 Apr. 2024.