Conceptions of Didactics in Higher Education
an education process experiment
DOI:
https://doi.org/10.22409/eg.v10i23.61707Keywords:
Didactics, Teaching-learning, Higher educationAbstract
Higher education in Brazil has been facing challenges as a result of social, technological, and cultural changes, thus requiring constant reflection upon current teaching practices. In such scenery, didactics emerges as a core element in the teaching-learning development and the qualification of education professionals, reflecting the complexities and demands of the contemporary world. Considering this perspective, the objective of this work is to report understandings acquired about teaching and its correlates from an experience with students in higher education at the Federal University of Sergipe (UFS), in the State of Sergipe, in 2022. Thus, this text has an approach qualitative, with literature review and experience report in the Didactics discipline in the Geography undergraduate course. In general, the results emphasized the relevance and need for the curricular component didactics in teachers’ education courses, going beyond discipline boundaries and employing theoretical-methodological and didactic-pedagogical procedures to contribute to these future teachers’ action.
Downloads
References
BROILO, J. S.; DIAS, L. C. A docência no ensino superior e a formação de professores de geografia: desafios e possibilidades. In: ENANPEGE, 14., 2021, Campina Grande. Anais […]. Campo Grande: Realize, 2021. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/78143. Acesso em: 25 jan. 2024.
CASTELLAR, S. M. V. Raciocínio geográfico e a Teoria do Reconhecimento na formação do professor de Geografia. Revista Signos Geográficos, [s. l.], v. 1, p. 1-20, 2019.
COMENIUS, J. A. Didática Magna. 4. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 21. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2002.
GRANGEIRO, M. F. A Didática do Professor Formador: Concepções e Práticas Pedagógicas para o Ensino Superior. 2017. 131 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2017. Disponível em: http://siduece.uece.br/siduece/trabalhoAcademicoPublico.jsf?id=82212. Acesso em: 30 dez. 2023.
HAYDT, R. C. C. Curso de didática geral. 1. ed. São Paulo: Ática, 2011.
LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Fundamentos de metodologia científica. São Paulo: Atlas, 2003.
LIBÂNEO, J. C. Adeus professor, adeus professora?: novas exigências educacionais e profissão docente. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2001.
LIBÂNEO, J. C. Didática. São Paulo: Cortez, 1994.
LIMA, J. I. P.; VASCONCELOS, C. A. Desafios dos Professores na Contemporaneidade: Tempos Pandêmicos em Evidência. In: PETSCH, C.; DAVID, C.; RIBEIRO, E. A. W. W.; RIZZATI, M. (Orgs.). Formação de Professores e Geografia. 1. ed. Araquari: Cada de Hiram, 2021. p. 353-366. Disponível em: https://sites.google.com/view/icleg2021/anais?authuser=0. Acesso em: 22 out. 2023.
LIMA, T. C. S.; MIOTO, R. C. T. Procedimentos metodológicos na construção do conhecimento científico: a pesquisa bibliográfica. Revista Katálysis, Florianópolis, v. 10, p. 37-45, 2007. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/katalysis/article/view/S1414-49802007000300004/5742. Acesso em: 25 jan. 2024.
MARIN, A. J. A disciplina didática na formação de professores: conhecimentos, saberes e mediação didática. In: D’ÁVILA, C.; MARIN, A. J.; FRANCO, M. A. S.; FERREIRA, L. G. (Orgs.). Didática: saberes estruturantes e formação de professores. Salvador: EDUFBA, 2019. p. 17-32.
MELLO, M. C. O. Uma aproximação à Didática do ensino de Geografia. Caderno de formação: formação de professores didática dos conteúdos. 1. ed. São Paulo: UNESP Cultura Acadêmica, 2012. (v. 9, p. 21-32).
MINAYO, M. C. S. (Org.) Pesquisa social: Teoria, Método e Criatividade. 21. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.
MIZUKAMI, M. G. N. Aprendizagem da docência: conhecimento específico, contextos e práticas pedagógicas. In: NACARATO, A. M.; PAIVA, M. A. V. (Orgs.). A formação do professor que ensina matemática: perspectivas e pesquisa. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.
NÓVOA, A. Escolas e professores, proteger, transformar, valorizar. Salvador: SEC/IAT, 2022.
PONTES, R. A. F. Didática no ensino superior: o ato de ensinar com pesquisa na perspectiva do inédito viável. 2020. 457 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Católica de Santos, Santos, 2020. Disponível em: https://bdtd.ibict.br/vufind/Record/SANT_80ba92ed605b732c3c56dd7ec27a749c. Acesso em: 3 jan. 2024.
PIMENTA, S. G; ANASTASIOU, L. G. C.; CAVALLET, V. J. Docência no Ensino Superior: construindo caminhos. In: BARBOSA, R. L. L. Formação de educadores: desafios e perspectivas. São Paulo: UNESP, 2003. p. 267-278.
ROLDÃO, M. C. Função docente: natureza e construção do conhecimento profissional. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 12, n. 34, p. 94-181, jan./abr. 2007.
ROMÃO, E. S.; TRINDADE, R., MENEZES JÚNIOR, C. (Com)viver em Rede e aprender enredado: desafios para didática on-line. In: SOBRAL, M. N.; GOMES, C. M.; ROMÃO, E. (org.). Didática on-line: teoria e práticas. Maceió: EDUFAL, 2017.
SILVA, D. V. Didática no ensino de Geografia: possibilidades e desafios. Rebena-Revista Brasileira de Ensino e Aprendizagem, [s. l.], v. 7, p. 556-564, 2023.
VASCONCELOS, C. A. Formação de professores e Tecnologia da Informação e Comunicação. In: ENCONTRO DE PRÁTICAS PEDAGÓGICAS SERGIPANA (AMOSTRE-SE) [online]. Instituto Paramitas, 2020. Disponível em: https://youtu.be/yFm2N7pSJvU. Acesso em: 16 set. 2020.
VASCONCELOS, C. A. Interfaces interativas na educação a distância: estudo sobre cursos de geografia. Recife: Ed. UFPE, 2017.
VERGUTZ, S. A. B.; PACÍFICO, M. O Ensino de Geografia e as Práticas Pedagógicas: desafios e possibilidades de uma práxis revolucionária. Ensaios de Geografia, [s. l.], v. 9, n. 18, p. 111-126, 2022.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Da Revista (Ensaios de Geografia) e do Autor
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
CC BY Attribution. Others may distribute, remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, provided they give the author and licensor the credits.