The Challenges and Possibilities of Geography Teaching in the Final Years of Basic Education
an inclusive approach
DOI:
https://doi.org/10.22409/eg.v10i23.61981Keywords:
Geography teaching, Pedagogical practices, InclusionAbstract
The objective of the investigation was to understand the challenges and possibilities for teaching Geography to students with disabilities. This study is justified by encouraging discussions about the inclusive perspective in classes, aiming at the teaching and learning processes in the subject. It was qualitative research and data collection occurred through the observation of some of the pedagogical practices developed and the use of teaching materials with students with disabilities in the 6th, 7th and 8th grade of the Basic Education. In the results, we identified the creation of appropriate teaching materials as initial challenges, but by knowing each of the students better, we were able to adapt activities and illustrate their daily lives for a more inclusive education.We also reflected on our pedagogical practices and found ways to make Geography teaching more dynamic and interesting in the classroom.
Downloads
References
BAPTISTA, C. R. Política pública, Educação Especial e escolarização no Brasil. Educação e Pesquisa, [S. l.], v. 45, p. e217423, 2019. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/163912. Acesso em: 12 set. 2023.
BRASIL. Lei n. 12.796, de 4 de abril de 2013: altera a Lei n. 9.394 de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para dispor sobre a formação dos profissionais da educação e dar outras providências. Brasília: MEC, 2016. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 24 jul. 2023.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília: MEC, 2016. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 23 jul. 2023.
BRASIL. Lei nº. 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da República Federativa do Brasil. Brasília: MEC, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394 . Acesso em: 10 jun. 2023.
BRASIL. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Brasília, MEC, 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf. Acesso em: 23 julho 2023.
BRASIL. Lei nº. 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão das Pessoas com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 14 jun. 2023.
CASTRO, P. A.; ALVES, C. O. S. Formação docente e Práticas Pedagógicas Inclusivas. e-Mosaicos, [S. l.], v. 7, n. 16, p. 3–25, 2018. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/e-mosaicos/article/view/38786. Acesso em: 12 out. 2023.
DECLARAÇÃO DE SALAMANCA: Sobre princípios, políticas e práticas na área das necessidades educativas especiais. Salamanca – Espanha, 1994.
MANTOAN, M. T. E. Inclusão escolar: o que é? por quê? como fazer? — São Paulo: Moderna, 2003. (Coleção cotidiano escolar) Disponível em: Inclusão Escolar O que é? Por quê? Como fazer? (ufg.br). Acesso em: 01 out. 2023.
MENDES, J. C. Geografia e Educação Inclusiva: (Repensar o Fazer Pedagógico na Sala de Aula, 2014. Disponível em: https://www.cbg2014.agb.org.br/resources/anais/1/1403391671_ARQUIVO_GEOGRAFIAEEDUCACAOINCLUSIVA-ARTIGOFINALIZADOCBG2014.pdf. Acesso em: 12 set. 2023.
NÓVOA, A. Professores: imagens do futuro presente. Porto: Ed. Porto, 2009.
RIBEIRO, G. F.; LIMA, T. S.; SANTOS, M. C. Inclusão escolar em Feira de Santana: caracterização da prática pedagógica. In: DÍAZ, F., BORDAS, M.; GALVÃO, N.; MIRANDA, T. (Orgs.). Educação Inclusiva, deficiência e contexto social: questões contemporâneas [online]. Salvador: EDUFBA, 2009, p. 91-98. Disponível em: https://books.scielo.org/id/rp6gk/pdf/diaz-9788523209285-09.pdf Acesso em: 12 out. 2023.
SILVA FILHO, R. B.; BARBOSA, E. S. C. Educação Especial: da prática pedagógica à perspectiva da inclusão. Educação Por Escrito, [S. l.], v. 6, n. 2, p. 353–368, 2015. DOI: 10.15448/2179-8435.2015.2.20575. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/porescrito/article/view/20575. Acesso em: 12 out. 2023.
SOUZA, A. M. Identificando práticas pedagógicas inclusivas na sala de aula. Revista Com Censo-Edição Especial. Brasília-DF, Nº 3, v.2, p 55-61, dez. de 2015. Disponível em: https://https://periodicos.se.df.gov.br/index.php/comcenso/article/view/287/185. Acesso em: 12 set. 2023.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Da Revista (Ensaios de Geografia) e do Autor
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
CC BY Attribution. Others may distribute, remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, provided they give the author and licensor the credits.