Geographic Arts

images, poetry, urban art, colored paper, markers and paints as a means of composing teaching practices in School Geography

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/eg.v10i23.61995

Keywords:

Geographic education, Pedagogical Residency Program, School Geography

Abstract

This article seeks to reflect on Didactics and teaching practices in School Geography. Based on the presentation of two end-of-course surveys, we seek to understand how immersion in public schools together with the Pedagogical Residency Program makes it possible to give new meaning to teaching practices in School Geography beyond a school monoculture. We start from Vera Candau’s notion of didactics and school monocultures as a way of activating the creation and invention of geographic crafts, in dialogue with the engaged pedagogy of bell hooks and Paulo Freire. The methodology used was cartography as a post-critical research perspective in education when monitoring pedagogical processes in schools, through participant observation, the keeping of diaries, analysis of Geography curriculum and textbooks, in addition to proposing workshops on socio-environmental conflicts and urban perception. This methodological tool created as a means of problematizing curricular absences and the hegemonic ways of teaching Geography in schools. During the stay in the Pedagogical Residency Program, teaching and research practices in geographic education are built that prioritize more the ways and means of pedagogical practice, such as the composition of exercises of attention to the world, opening spaces for inventiveness and the construction of insurgent grammars in School Geography.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Karina Rousseng Dal Pont, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Professora da Universidade Federal do Paraná (UFPR) desde 2019. Licenciada em Geografia pela Universidade do Estado de Santa Catarina (2004), Mestre em Geografia pela Universidade Federal de Minas Gerais (2008) e Doutora em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2018).

Mayra Bianca dos Passos Sawaf, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Graduada em Geografia pela Universidade Federal do Paraná (Licenciada). Está vinculada ao Laboratório Pedagógico de Geografia (LABOGEO), e é bolsista residente do Programa Residência Pedagógica do Curso de Geografia. Atua como professora de Geografia na rede privada de ensino de Curitiba.

Paula Milléo, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Graduanda em Geografia pela Universidade Federal do Paraná (UFPR), atuando, no momento, nos laboratórios de Licenciatura e de Geografia Urbana realizando Residência Pedagógica e Iniciação Científica.

References

ANDRADE, C. D. Adeus a Sete Quedas. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 09 setembro 1982. Caderno de Cultura, p. 34. Disponível em: https://news.google.com/newspapers?nid=0qX8s2k1IRwC&dat=19820909&printsec=frontpage&hl=pt-BR. Acesso em: 15 set. 2024.

BARROS, L. P.; KASTRUP, V. Cartografar é acompanhar processos. In: PASSOS, E.; KASTRUP, V.; ESCÓSSIA, L. (Org.). Pistas do método cartografia. Pesquisa-intervenção e produção de subjetividades. Porto Alegre: Sulina, 2012. p. 52-75.

CANDAU, V. M. F. Cotidiano escolar e práticas interculturais. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, São Paulo v. 46, n.161, p. 802-820, jul./set. 2016.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia, vol. 1. Rio de Janeiro: Editora 34, 1995.

CAVALCANTI, L. S. A cidadania, o direito à cidade e a Geografia escolar: elementos de Geografia para o estudo do espaço urbano. Geousp, São Paulo, v. 3, n. 1, p. 41-56, 1999.

FERRAZ, S. Para uma arte que se inventa a todo tempo cabe uma ferramenta de análise que se invente junto com esta arte. In: Encontro Nacional de Composição Musical de Londrina, 2014, Curitiba. Anais [...]. Curitiba, UEL, 2014. Disponível em: http://www.uel.br/eventos/encom/pages/programacao geral.php. Acesso em: 22 mai. 2024.

FOUCAULT, M. Do governo dos vivos. Curso no Collège de France, 1979 1980: excertos. Tradução, transcrição e notas: Nildo Avelino. Rio de Janeiro: Achiamé, 2011.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2019.

GUATTARI, F.; ROLNIK, S. Micropolítica: cartografias do desejo. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.

HOOKS, B. Ensinando a transgredir: a educação como prática de liberdade. São Paulo: WMF Martins, 2017.

KOZEL, S. Das imagens às linguagens do geográfico: Curitiba, a “capital ecológica”. Curitiba: Editora UFPR, 2019.

LARROSA, J.; RECHIA, K. P de professor. São Carlos: Pedro & João, 2018.

MASSCHLEIN, J.; SIMONS, M. Em defesa da escola: uma questão pública. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.

MASSEY, D. A mente geográfica. GEOgraphia, Rio de Janeiro, v. 19, n. 40, p. 36-40, 5 out. 2017. Disponível em: https://periodicos.uff.br/geographia/article/view/13798. Acesso em: 22 mai. 2024.

OLIVEIRA JÚNIOR, W. M. Grafar o espaço, educar os olhos: rumo a geografias menores. Pro-posições, v. 20, p. 17-28, 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pp/a/qJyszWwyZjGLvnnBvHWFWJM/#:~:text=Ao%20grafar%20o%20espa%C3%A7o%20sob,%2Dlo%20e%20conceb%C3%AA%2Dlo. Acesso em: 16 fev. 2024.

OLIVEIRA, L. Sentidos de lugar e de topofilia. Geograficidade, Rio de Janeiro, v. 3, n. 2, p. 91-93, 30 jun. 2013. Disponível em:

https://periodicos.uff.br/geograficidade/article/view/12867. Acesso em: 22/01/2024. Acesso em: 22 mai. 2024.

PIMENTEL, M. O. Curitiba em cores: a prática do grafite e da pichação

frente ao marketing urbano da capital paranaense. 2012. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Economia, Universidade de Coimbra, Coimbra, 2012.

PROJETO ARARIBÁ Geografia. São Paulo: Editora Moderna (4 volumes – do 6º ao 9º ano de Ensino Fundamental), 2024.

SANCHEZ, Mariana. Estudos para um rosto simples: de Curitiba para as ruas do mundo: o minimalismo policromático de Rimon Guimarães. Curitiba, p. 4-25, jan. 2019. Disponível em: https://www.bpp.pr.gov.br/sites/biblioteca/. Acesso em: 10 jan. 2024.

SKLIAR, C. Jacotot-Rancière ou a dissonância inaudita de uma pedagogia (felizmente) pessimista. Educação & Sociedade, Campinas, n. 82, p. 229-240, 2003.

TONINI, I. M. Notas sobre imagens para ensinar geografia. Revista Brasileira de Educação em Geografia, v. 3, n. 6, p. 177-191, 2013. Disponível em: https://www.revistaedugeo.com.br/index.php/revistaedugeo/article/view/165. Acesso em: 16 fev. 2024.

Published

2024-09-16

How to Cite

DAL PONT, K. R.; SAWAF, M. B. DOS P. .; MILLÉO, P. Geographic Arts: images, poetry, urban art, colored paper, markers and paints as a means of composing teaching practices in School Geography. Essays of Geography, v. 10, n. 23, p. e102317, 16 Sep. 2024.