Supervised Internship, teacher identity and pedagogical practices in schools in Ceará and Pernambuco, Brazil
DOI:
https://doi.org/10.22409/eg.v10i23.61996Keywords:
Supervised internship, Geography, Teacher identity, Pedagogial practicesAbstract
This work analyzed the supervised internship and its contribution to the construction of teacher identity and the pedagogical practices of Geography teachers in schools in Ceará and Pernambuco, Brazil. Methodologically, bibliographical research was carried out on the supervised internship and identity and teacher training in Geography, based on authors such as: Pimenta and Lima (2017); Cavalcanti (2002); Tardif (2014), among others. We then interviewed two Geography teachers, both graduates of the same institution: a teacher working in two schools in the state of Ceará and a teacher working in a school in the state of Pernambuco. We noticed the contribution of the supervised internship to the teachers' practices in their respective schools, which has been promoting the construction of their teaching identity. We consider the supervised internship to be an important field of research and teaching experience with the school and we affirm that we only learn to be teachers in everyday school practice with students, in a process of continuous training.
Downloads
References
ASSIS, L. F.; LIRA, R. C. S.; MONTEIRO, M. C. G. BNC-formação: o realinhamento às políticas neoliberais de influência norte-americana na formação de professores no Brasil. In: ASSIS, L. F.; ALBUQUERQUE, M. A. M.; MORAIS, N. R. (Orgs.). Formação de professores de geografia na Paraíba: avanços e resistências na reforma curricular. João Pessoa: Editora do CCTA, 2022, p. 32-59.
BRASIL. Secretaria de educação fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Geografia. Secretaria de educação fundamental. Brasília: MEC/ SEF, 1998.
CALLAI, H. C. A Geografia no ensino médio. In: CASTELLAR, S. M. V. C. As transformações no mundo da educação: Geografia, Ensino e responsabilidade Social. Revista Terra Livre, São Paulo, v. 14, p. 60-99, 1999. Disponível em: https://publicacoes.agb.org.br/terralivre/article/view/375/357. Acesso em: 12 dez 2023.
CAVALCANTI, L. S. Geografia e práticas de Ensino. Goiânia: Alternativa, 2002.
DEMO, P. Educar pela pesquisa. Campinas - SP: Autores Associados, 1998.
DOURADO, L. F. Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial e continuada dos profissionais do magistério da Educação Básica: concepções e desafios. Educação & Sociedade, Campinas, v. 36, n. 131, p. 299-324, 2015. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/ES0101-73302015151909>. Acesso em: 30 mar 2024.
FICHTER FILHO, G. A.; OLIVEIRA, B. R.; COELHO, J. I. F. A trajetória das Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação docente no Brasil: uma análise dos textos oficiais. RIAEE – Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 16, n. esp. 1, p. 940-956, mar., 2021. Disponível em: < https://doi.org/10.21723/riaee.v16iEsp.1.14930>. Acesso em: 30 mar 2024.
FONSÊCA, F. N. Das Diretrizes Curriculares Nacionais à BNC - Formação: Impactos Nos Cursos De Licenciatura. In: ASSIS, L. F. ALBUQUERQUE, M. A. M. MORAIS, N. R. (Orgs.). Formação de professores de geografia na Paraíba: avanços e resistências na reforma curricular. - João Pessoa: Editora do CCTA, 2022, p. 20-31.
KAERCHER, N. A. A Geografia serve para entender a água, o sangue, o petróleo... serve para entender o mundo, e, sobretudo, a nós mesmos! In: FARIAS, P. S. C.; OLIVEIRA, M. M. (Org.). A formação docente em Geografia: teorias e práticas. Campina Grande: EDUFCG, 2014, p. 17- 49.
LIMA, M. S. L. A hora da prática: reflexões sobre o estágio Supervisionado e a ação docente. 2. ed. Fortaleza: Edições Demócrito Rocha, 2001.
MARCELO, C. A identidade docente: constantes e desafios. Revista Brasileira de pesquisa sobre formação docente, Belo Horizonte, v. 01, n. 01, p. 109-131, 2009. Disponível em: < https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/8/6>. Acesso em: 20 fev 2024.
SOUSA NETO, M. F. O ofício, a oficina e a profissão: reflexões sobre o lugar social do professor. Cadernos Cedes, Campinas, vol. 25, n. 66, p. 249-259, maio/ago. 2005.
Disponível em <http://www.cedes.unicamp.br>. Acesso em 15 abril 2024.
PIMENTA, S. G. Formação de professores: identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, S. G. (Org.). Saberes pedagógicos e a atividade docente. São Paulo: Cortez Editora, 1999, p. 15 - 34.
PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e Docência. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2017.
RAMOS, M. G. S. A Importância dos Recursos Didáticos para o Ensino de Geografia no Ensino Fundamental nas Series Finais. Santa Maria-DF, 2012, 45 f. Monografia (Licenciatura) –Departamento de Geografia, Universidade de Brasília, DF, 2012.
SOUZA, S. E. O uso de recursos didáticos no ensino escolar. In: I Encontro de Pesquisa em Educação, IV Jornada de Prática de Ensino, XIII Semana de Pedagogia da UEM: “Infância e Práticas Educativas”, Maringá, 2007.
TARDIF, M. Saberes Docentes e Formação Profissional. 17. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Da Revista (Ensaios de Geografia) e do Autor
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
CC BY Attribution. Others may distribute, remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, provided they give the author and licensor the credits.