The Initial Training of Geography Teachers and its Paradigm

teaching transposition and the dialogue between academic and school geography

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/eg.v10i23.62000

Keywords:

Geography teaching, Teacher training, Paradigms, Didactic transposition

Abstract

Understanding that society is in a constant state of metamorphosis with regard to social, economic, political and educational issues, there is a need to understand which paradigms govern teacher training, since this training, for a long time, was based on in the transmission of theoretical-scientific content, aimed at bachelor's degree training, without taking into account the didactic-pedagogical nature of teaching and therefore, without establishing a dialogue between academia and school. This work aimed to verify which paradigm predominates in the training of geography teachers, and whether there is a dialogue between academia and school in the course of training. Based on the dialectical method, we used as a study focus the undergraduate Geography courses at the two main universities in the state of Maranhão: UEMA and UFMA. The results obtained through the application of questionnaires to teachers and students reveal that the technical-content paradigm still prevails in academic spaces.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francisco de Oliveira Viana, Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)

Graduado em geografia licenciatura pela Universidade Estadual do Maranhão (UEMA), especialista em Didática pela Faculdade Metropolitana do Estado de São Paulo (FMEESP). É professor da educação básica em São Luís (MA) e professor externo do programa Caminhos do Sertão da Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão (UEMASUL).

Débora Frazão Ferreira, Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)

Mestranda em geografia na Universidade Estadual do Maranhão (UEMA). Membro pesquisadora do Laboratório de Geociências (UEMA).

Lucas Silva Carvalho, Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)

Mestrando em geografia na Universidade Estadual do Maranhão (UEMA). Membro pesquisador do Laboratório de Geociências (UEMA). Atua como professor da educação básica em São Luís (MA).

Regina Célia de Castro e Pereira, Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)

Doutora em Geografia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP). É professora Associada I da Universidade Estadual do Maranhão atuando no Departamento de Geografia da Universidade Estadual do Maranhão.

References

BRZEZINSKI, I. Pedagogia, Pedagogos e Formação de Professores. Campinas, SP: Papirus, 1996.

CASSAB, C. Geografia científica e Geografia escolar: O diálogo necessário. Niterói, RJ (2009).

CASTROGIOVANNI, A. C. Subir aos sótãos para descobrir a Geografia. In: MARTINS, R. E. M. W.; TONINI, I. M.; GOULART, L. B. Ensino de geografia no contemporâneo: experiências e desafios. Santa Cruz, do Sul: EDUNISC, 2014.

CAVALCANTI, L. S. (Org.). Formação de professores: concepções e práticas em geografia. Goiânia: Editora Vieira, 2006.

CAVALCANTI, L. S. A geografia escolar e a cidade: ensaios sobre o ensino de geografia para a vida urbana cotidiana. Campinas, SP: Papirus, 2012.

DINIZ-PEREIRA, J. E. A prática como componente curricular na formação de professores. Educação. Santa Maria, p. 203-218, 2011.

COIMBRA, C. L. Os Modelos de Formação de Professores/as da Educação Básica: quem formamos?. Educação & Realidade, v. 45, 2020.

GARCIA, C. M. A formação de professores: novas perspectivas baseadas na investigação sobre o pensamento do professor. In: NOVOA, A. Os professores e sua formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1995.

GOMEZ, A. I. P. Aprender a educar: nuevos desafíos para la formación de docentes. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, n. 68, p. 37-60, 2015.

HISSA, C. E. V.; RIBEIRO, M. M. Saber Sentido. Conceição/Conception, n. 6, v. 2 p. 90-109, 2017.

JAPIASSU, H.; MARCONDES, D. Dicionário básico de Filosofia. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1990.

MENDES, O. M. Os cursos de licenciatura e a formação do professor: a contribuição da Universidade Federal de Uberlândia na construção do perfil de profissionais da educação. Dissertação de mestrado, Universidade Federal de Uberlândia (UFU), 1999.

MENEZES, V. S.; KAERCHER, N. A. A formação docente em geografia: por uma mudança de paradigma científico. Giramundo: Revista de Geografia do Colégio Pedro II v. 2, n. 4 p. 47-59, 2016.

MENEZES, V. S. A historiografia da geografia acadêmica e escolar: uma relação de (des) encontros. Geographia Meridionalis, v. 1, n. 2, p. 343-362, 2015.

MINAYO, M. C. S.; GUERRIERO, I. C. Z. Reflexividade como éthos da pesquisa qualitativa. Ciência & Saúde Coletiva, v. 19, p. 1103-1112, 2014.

OLIVEIRA, A. U. Para onde vai o Ensino de Geografia. 10º ed. São Paulo: Contexto, 2012.

PIMENTA, S. G. Didática como mediação na construção da identidade do professor – uma experiência de ensino e pesquisa na licenciatura. In: ANDRÉ, M. E. D. A.; OLIVEIRA, M. R. N. S. (Orgs.). Alternativas no Ensino de Didática. Campinas, SP: Papirus, 2002.

PORTO, I. M. R. Formação de professor de Geografia: as racionalidades construídas entre novos e velhos dilemas, In: PORTO, I. M. R.; SÁ-SILVA, J. R. (Orgs.). Gestão Educacional e Formação de Professores: olhares, contextos e vivências. São Luís: EDUEMA, 2017.

RICHTER, D. Os desafios da formação do professor de Geografia: o Estágio Supervisionado e sua articulação com a escola. In. SILVA, E. I.; PIRES, L. M. (Orgs.). Desafios da Didática de Geografia. Goiânia: Ed. da PUC Goiás, 2013. p. 107-124.

ROSA, C. C. O Estágio na formação do professor de Geografia: relação universidade e escola. Dissertação de Mestrado, Universidade Federal de Goiânia (UFG), 2014.

SCHON, D. The reflective practitioner: how professionals thinking action. New York: Basic Books, 1983.

SPOSITO, E. S. Geografia e filosofia: contribuição para o ensino do pensamento geográfico. São Paulo: Editora UNESP, 2003.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

VIANA, F.; PORTO, I. Ensino de geografia, propostas de atividades lúdicas para o ensino hibrido: práticas aplicadas na escola mundo mágico, em São Luís- Ma. Curitiba, PR: Editora Bagai, 2021.

Published

2024-06-17

How to Cite

VIANA, F. DE O.; FERREIRA, D. F.; CARVALHO, L. S.; PEREIRA, R. C. DE C. E. The Initial Training of Geography Teachers and its Paradigm: teaching transposition and the dialogue between academic and school geography. Essays of Geography, v. 10, n. 23, p. e102314, 17 Jun. 2024.