Constitutive elements of a pedagogical proposal in environmental education projects
DOI:
https://doi.org/10.22409/resa2022.v15i3.a47392Keywords:
environmental education, non-formal education, public environmental management, female gender.Abstract
This article aims to an articulation between critical environmental education and the foundations of education. It takes a close look at non-formal education, that is, not schooling. Based on the author’s social practice in environmental and popular education projects as a basis for reflection, making a small incursion, take as an example the female gender clipping. The pedagogical intention of the work is to emphasize the importance of planning and directivity in non-formal educational processes aimed at the publics in social vulnerability, in this specific case women. The theoretical basis is anchored in authors of social psychology as well as authors of critical environmental education
Downloads
References
BASTOS, Alice Beatriz B. Izique. A técnica de grupos-operativos à luz de Pichon-Rivière e Henri Wallon. Psicol. inf. [online]. 2010, vol.14, n.14, pp. 160-169. https://doi.org/10.15603/2176-0969/pi.v14n14p160-169. Disponível em: https://www.metodista.br/revistas/revistas-metodista/index.php/PINFOR/article/view/2348/2334 Acesso em 1º de mar de 2022
BIROLI, Flávia. Gênero e desigualdades: os limites da democracia no Brasil. São Paulo: Boitempo, 2018. 227p.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 11. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.
PEREIRA, Maria Odete da Rosa. Transformando alimentos e produzindo novas relações numa cozinha pedagógica. In: CASTRO, Amanda Motta.; MACHADO, Rita de Cássia Fraga (org.). Estudos feministas – Mulheres e Educação popular, 2º. Volume, São Paulo: LiberArs, 2018. P. 259- 270.
PEREIRA, Maria Odete da Rosa. PEAs – Programas de Educação Ambiental no licenciamento: Uma análise e uma proposta pedagógica para além do Capital Social. 2011 169f Tese (Doutorado em Educação Ambiental), FURG - Universidade Federal do Rio Grande, PPGEA-Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental, Rio Grande. Disponível em https://argo.furg.br/?BDTD285 . Acesso em 19 de setembro de 2022.
PICHON-RIVIÈRE, Enrique. Teoria do vínculo. São Paulo: Martins Fontes, 1988 (original publicado em 1983).
PICHON-RIVIÈRE, Enrique. O processo grupal. São Paulo: Martins Fontes, 1998 (original publicado em 1982).
ROSA, Clara da. Mulheres com voz e vez: a educação ambiental crítica e transformadora no projeto de educação ambiental PEA FOCO. 2020 132f. Tese (Doutorado em Educação Ambiental), - Universidade Federal do Rio Grande, Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental, Rio Grande, 2020. Disponível em: https://argo.furg.br/?BDTD12702. Acesso em 19 de setembro de 2022.
QUINTAS, J. S; Educação no processo de gestão ambiental: uma proposta de educação ambiental transformadora e emancipatória. In: LAYRARGUES, Philippe Pommier. (Coord.). Identidades da educação ambiental brasileira. Brasília: MMA, 2004. p.115-142.
WALLON, Henri. A Evolução Psicológica da criança. Lisboa: Edições 70, 1968.
VYGOTSKI, Lev Semenovich. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martin Fontes, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Maria Odete da Rosa Pereira, Clara da Rosa, Lúcia Anello
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores que publicam nesta Revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito da primeira publicação.
2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicado nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e da publicação inicial nesta revista.