Constitutive elements of a pedagogical proposal in environmental education projects

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/resa2022.v15i3.a47392

Keywords:

environmental education, non-formal education, public environmental management, female gender.

Abstract

This article aims to an articulation between critical environmental education and the foundations of education. It takes a close look at non-formal education, that is, not schooling. Based on the author’s social practice in environmental and popular education projects as a basis for reflection, making a small incursion, take as an example the female gender clipping. The pedagogical intention of the work is to emphasize the importance of planning and directivity in non-formal educational processes aimed at the publics in social vulnerability, in this specific case women. The theoretical basis is anchored in authors of social psychology as well as authors of critical environmental education

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Author Biographies

Maria Odete da Rosa Pereira, Universidade Federal do Rio Grande

Professora do ensino superior na FURG- Rio Grande - RS, na área de didática, Instituto de Educação. Pesquisadora no Projeto FOCO - Fortalecimento da Organização Comunitária junto às mulheres marisqueiras do Norte Fluminense.

Clara da Rosa, FURG - Universidade Federal do Rio Grande

Doutora em Educação Ambiental (2020), Mestra em Gerenciamento Costeiro (2013) e Licenciada em História (2011), pela Universidade Federal do Rio Grande - FURG.Trabalha com comunidades tradicionais no âmbito da organização comunitária e da educação ambiental. Há mais de três anos trabalha com oprojeto de Educação Ambiental FOCO - na Bacia de Campos no contexto do licenciamento ambiental federal conduzido pelo IBAMA.

Lucia de Fátima Socoowski de Anello, FURG - UNiversidade Federal do Rio Grande

Possui graduação em Licenciatura en Educação Física pela Universidade de Caxias do Sul (1983), mestrado em Educação Ambiental pela Universidade Federal do Rio Grande (2003) e doutorado em Educação Ambiental pela Universidade Federal do Rio Grande (2009). Atualmente é pro reitora de gestão de pessoas da Universidade Federal do Rio Grande e professora associada da Universidade Federal do Rio Grande. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Ambiental, atuando principalmente nos seguintes temas: educação ambiental, licenciamento, política pública, gestão ambiental e educação ambiental crítica.

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Published

2023-06-07

How to Cite

Pereira, M. O. da R., Clara da Rosa, & Anello, L. de F. S. de. (2023). Constitutive elements of a pedagogical proposal in environmental education projects. Ensino, Saude E Ambiente, 15(3), 646-655. https://doi.org/10.22409/resa2022.v15i3.a47392

Issue

Section

Artigos