Contributions of mothers, schools and specialists in the development process of three autistic children in the semi-arid region of Bahia State

Authors

  • Gisele Soares Lemos Shaw Universidade Federal do Vale do São Francisco, Senhor do Bonfim, BA / Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS https://orcid.org/0000-0001-5926-2679

DOI:

https://doi.org/10.22409/resa2021.v14i2.a49871

Keywords:

autism, development, school

Abstract

Considering the capacity of brain plasticity of individuals in childhood and the importance of early intervention in cases of Autism Spectrum Disorder (ASD), qualitatively investigated the contributions of groups - family, school and specialists, to the development process of three autistic children in the municipality of Senhor do Bonfim, Bahia, Brasil. Data were collected through semi-structured interviews with mothers, teachers and specialists of these children. Then, a content analysis was performed, which indicated that the three children had progress in reducing symptoms of ASD and that there were effective collaborations from parents and therapists and a lesser participation of some schools in the progress of these children.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gisele Soares Lemos Shaw, Universidade Federal do Vale do São Francisco, Senhor do Bonfim, BA / Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS

Professora Adjunta da Universidade Federal do Vale do São Francisco - UNIVASF. Doutora em Educação em Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Mestre em Ensino, Filosofia e História das Ciências pela Universidade Federal da Bahia (UFBA) e Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). Especialista em Educação Especial (FTC), especialista em a Construção do Conhecimento e o Ensino de Ciências e Licenciada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Líder do Núcleo de Pesquisa Educação em Ciências (NPEC) da UNIVASF. Associada à Associação Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências (ABRAPEC). Possui experiência em educação/ensino, com ênfase em Ensino de Ciências, atuando principalmente nos seguintes temas: Autismo, Didática, Ensino de Ciências, Formação de professores, Interdisciplinaridade.

References

AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION. Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais: DSM-5. Tradução: Maria Inês Corrêa Nascimento. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2014.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Lei nº 12.764, de 27 de dezembro de 2012. Institui a Política Nacional de Proteção dos Direitos da Pessoa com Transtorno do Espectro Autista e altera o § 3o do art. 98 da Lei no 8.112, de 11 de dezembro de 1990. 2012. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12764.htm. Acesso em: 8 fev. 2017.

BRIDI FILHO, César Augusto; BRIDI, Fabiane Romano de Souza; ROTTA, Newra Tellechea. Intervenções terapêuticas que promovem o desenvolvimento sináptico. In: ROTTA, Newra Tellechea; BRIDI FILHO, César Augusto; BRIDI, Fabiane Romano de Souza (Org.). Plasticidade cerebral e aprendizagem: abordagem multidisciplinar. Porto Alegre: Artmed, 2018. p. 1-21.

CLARK, Megan; BARBARO, Josephine; DISSANAYAKE, Cheryl. Continuity and change in cognition and autism severity from toddlerhood to school age. Journal Autism Developmental Disorder, v. 47, n. 2, p. 328-339, Feb. 2017. https://doi.org/10.1007/s10803-016-2954-7

DILLON, Gayle; UNDERWOOD, Jean; FREEMANTLE, Lauren. Autism and the U.K. secondary school experience. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, v. 31, n. 3, p. 221-230, 2016. https://doi.org/10.1177%2F1088357614539833

GRASU, Mihaela. Parents against autism spectrum disorder. Bulletin of Integrative Psychiatry, year XXIV, v. 1, n. 76, Mar. 2018. Disponível em: http://dev.buletindepsihiatrie.ro/wp-content/uploads/2018/05/05.Parents-against-autism-spectrum-disorders.pdf. Acesso em: 13 abr. 2021.

LICHTMAN, Marilyn. Qualitative research in education: A user’s guide. Blacksburg, VA: Sage, 2010.

OOI, Khim Lynn et al. A meta-synthesis on parenting a child with autism. Neuropsychiatric disease and treatment, v. 12, p. 745-762, Apr. 2016. https://doi.org/10.2147/NDT.S100634

SILVA, Ana Beatriz; GAIATO, Mayra; REVELES, Leandro Thadeu. Mundo singular: entenda o Autismo. Rio de Janeiro: Fontanar, 2012.

Published

2022-02-27

How to Cite

Shaw, G. S. L. (2022). Contributions of mothers, schools and specialists in the development process of three autistic children in the semi-arid region of Bahia State. Ensino, Saude E Ambiente, 14(2), 748-764. https://doi.org/10.22409/resa2021.v14i2.a49871

Issue

Section

Artigos