Perception of contradictions living by subjects in a field school:

biodiversity as a thematic universe in the mobilization of knowledge summary

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/resa2021.v14iesp..a50660

Keywords:

countryside education, science teaching, thematic research, didactic intervention

Abstract

This article aims to highlight the importance of the perception of subjects, in a country school, about the contradictions between public policies and identity elements during the process of a Freirean Thematic Investigation (IT), which involved the thematic universe of Biodiversity. The research was structured from escholar ethnographic methodology with participant observation technique, using audio recording and images for the elaboration process, with the co-participation of students of regular high school at night from a school in the countryside of the Municipality of Uberaba-MG, of a pedagogical intervention. Thus, five possible contradictions were identified as proposals for generating themes: mistreatment in the production line, use of pesticides, soil contamination by inappropriate disposal of solid waste, infertile soil and social inequality in the distribution of land, used for the development of the Intervention Didactics (ID). The results indicate the potentiality of investigative and problematizing processes for the perception of contradictions and limit situations in the context of the field school under study, moreover, how such perceived aspects interfere in the engagement of subjects in the process of appropriation of notions involving local biodiversity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristiane Monteiro dos Santos, Secretaria Municipal de Educação Básica

Graduada em Licenciatura Plena em Ciências Biológicas e especialista em Gestão Ambiental, pelo Centro de Ensino Superior de Uberaba CESUBE, mestra em Educação pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM). Área de conhecimento e interesse Educação, Educação do Campo, Ensino de Ciência, Investigação Temática Freireana (IT), Ecologia, Zoologia, Mastozoologia, Etologia, Educação Ambiental, Geologia, Paleontologia e Educação Formal e Informal, com ênfase em Comportamento Animal, Bem-estar Animal, Enriquecimento Ambiental, principalmente em Educação Ambiental e Museológica.  Professora concursada de Ciências da Escola Municipal Professora Terezinha Hueb de Menezes.  Professora supervisora do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência na Universidade Federal do Triângulo Mineiro (PIBID- UFTM) e já atuei como supervisora do Programa Residência Pedagógica pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM).  Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Ecologia e Conservação de Recursos Naturais, Universidade Federal de Uberlândia (UFU).

Danilo Seithi Kato, Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Uberaba, MG

Possui graduação em Ciências Biológicas pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto (2003), Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (2008), e Doutorado no programa de Educação Escolar da Faculdade de Ciências e Letras da UNESP, na linha de pesquisa de formação de professores. Atualmente é docente na Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM) no Departamento de Educação em Ciências da Natureza, Matemática e Tecnologias (DECMT),vinculado ao Instituto de Ciências Exatas, Naturais e Educação (ICENE) no curso de Licenciatura em Educação do Campo. É credenciado, como professor permanente, junto ao Programa de Pós-Graduação em Educação da UFTM. É editor da revista acadêmica Cadernos CIMEAC (ISSN 2178-9770). Também é líder do grupo de estudo e pesquisa em interculturalidade e educação em ciências (GEPIC) e do coletivo em educação popular (CIMEAC). Tem experiência na área de Educação, com ênfase na formação de professores atuando principalmente nos seguintes temas: educação popular; educação em ciências; educação ambiental; educação do campo; interculturalidade.

References

AIKENHEAD, G. S. Educação científica para todos. Portugal: Edições Pedagogo, 2009.

ANDRÉ, M. E. D.A Etnografia da prática escolar. São Paulo: Papirus, 2009. 114 p.

BASTOS, A. P. S. Abordagem temática freireana e o ensino de ciências por investigação: contribuições para o ensino de ciências/física nos anos iniciais. 2013. 203f. Dissertação (Mestrado em Educação Científica e Formação de Professores) Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Jequié.

BRASIL, Ministério do Meio Ambiente. A Convenção Sobre a Diversidade Biológica – CDB. Conferência para adoção do texto acordado da CBC – Ato Final de Nairobi. Brasília: MMA, 2000. p. 60. Disponível em: <http://www.mma.gov.br/biodiversidade /convenção-da-diversidade-biológica> Acesso em 20 mar. 2017.

BRASIL, Ministério da Educação. Diretrizes Operacionais para uma Educação Básica nas Escolas do Campo. Resolução CNE/CEB n.1. de 3 de abril de 2002, Brasília, DF: MEC/SECAD, 2002. Disponível em: < http://portal.mec.gov.br/index. php?option=> Acesso em 20 janeiro 2017.

BRASIL, Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica Diretoria de Concepções e Orientações Curriculares para Educação Básica. Currículo Básico Comum. Biologia 1º ao 3º ano do Ensino Médio, 2013. Disponível em: <https://www.educacao.mg.gov.br/images/stories/supletivo/2013/medio/Progr.%20Biologia%20Mdio%202013.pdf> Acesso em 20 janeiro 2017.

BRICK, E. M.; PERNAMBUCO, M. M. C. A.; SILVA, A. F. G.; DELIZOICOV, D. Paulo Freire: interfaces entre Ensino de Ciências Naturais e Educação do Campo. In: MOLINA, Mônica Castagna D.A. (ORG.) Licenciaturas em Educação do Campo e o Ensino de Ciências Naturais: desafios à promoção do Trabalho Docente Interdisciplinar. Brasília: NEAD, 2014. 267p.

DELIZOICOV, D. Conhecimento, tensões e transições. 1991. 214 f. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1991.

DIEGUES, A.C.; ARRUDA, R.S.V. (orgs.) 2000. Saberes tradicionais e biodiversidade no Brasil. Brasília: Ministério do Meio Ambiente; São Paulo: USP. Disponível em: < http://nupaub.fflch.usp.br/sites/nupaub.fflch.usp.br/files/saberes%20trad.pdf > Acesso em 20 maio de 2017.

FLEURI, R.M. Intercultura e educação. Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, v. 10, n. 23, p. 16-35, mai./ago. 2003. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n23/n23a02> Acesso em 30 março de 2017.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987. 107 p.

GODOY, A. S. Pesquisa qualitativa tipos fundamentais, Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 35, n.3, p. 20-29, mai./jun. 1995. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rae/v35n3/a04v35n3.pdf > Acesso em 30 maio de 2017.

KATO, D. S.; KAWASAKI, C. S. As concepções de contextualização do ensino em documentos curriculares oficiais e de professores de ciências. Ciência & Educação, v. 17, n. 1, p. 35-50, 2011.

Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ciedu/v17n1/03.pdf> Acesso em: 05 abril de 2017.

KAWASAKI, C. S; OLIVEIRA, L. B. Biodiversidade e Educação: As concepções de Biodiversidade dos formadores de professores de Biologia. In: IV ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 2003, Bauru. Anais... Bauru, 2003. p. 1-13.

LEITAO, C.S. Biodiversidade cultural e imaginário do desenvolvimento: políticas públicas para a valorização e proteção integradas do patrimônio cultural e natural brasileiros. Políticas Culturais em Revista. v. 1, n.3, p.5-22, 2010. Disponível em: <https://portalseer.ufba.br/index.php/pculturais/article/view/4759/3531> Acesso em 10 fevereiro de 2017.

LÉVÊQUE, C. A Biodiversidade. Bauru: EDUSC., 1999.

MORAES, M. B; ANDRADE, M.H.de P. Ciências Ensinar e Aprender, Anos iniciais do Ensino Fundamental. Belo Horizonte: Dimensão, 2009.

MOLINA, M. C. D.A. (Org.) Licenciaturas em Educação do Campo e o Ensino de Ciências Naturais: desafios à promoção do Trabalho Docente Interdisciplinar. Brasília: NEAD, 2014. 267 p.

REGINALDO, C. C., SCHEID, N. J., GÜLLICH, R. I. C. O ensino de ciências e a experimentação. In: IX SEMINÁRIO ANPED SUL, 2012, Caxias do Sul. Anais... Caxias do Sul: ANPED, 2012. p. 1-13.

SOUZA, M. A. Educação do campo: políticas, práticas Pedagógicas e produção científica. Educ. Soc., Campinas, v. 29, n. 105, p. 1089-1111, set./dez. 2008.

VENDRAMINI, C. R. Qual o futuro das escolas do campo? Educação em Revista, Belo Horizonte, v.31, n.03, p. 49-69, jul./set. 2015. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/edur/v31n3/1982-6621-edur-31-03-00049.pdf> Acesso em 10 outubro de 2017.

WALSH, C. Interculturalidade Crítica e Pedagogia Decolonial: in-surgir, re-existir e re-viver. In: Candau, V. M. (org.). Educação Intercultural na América Latina: entre concepções, tensões e propostas, Rio de Janeiro: 7 Letras, 2009. p. 12-43.

Published

2021-12-14

How to Cite

Santos, C. M. dos ., & Kato, D. S. . (2021). Perception of contradictions living by subjects in a field school:: biodiversity as a thematic universe in the mobilization of knowledge summary. Ensino, Saude E Ambiente, 14(esp.), 552-574. https://doi.org/10.22409/resa2021.v14iesp.a50660