Perception of contradictions living by subjects in a field school:

biodiversity as a thematic universe in the mobilization of knowledge summary

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/resa2021.v14iesp..a50660

Keywords:

countryside education, science teaching, thematic research, didactic intervention

Abstract

This article aims to highlight the importance of the perception of subjects, in a country school, about the contradictions between public policies and identity elements during the process of a Freirean Thematic Investigation (IT), which involved the thematic universe of Biodiversity. The research was structured from escholar ethnographic methodology with participant observation technique, using audio recording and images for the elaboration process, with the co-participation of students of regular high school at night from a school in the countryside of the Municipality of Uberaba-MG, of a pedagogical intervention. Thus, five possible contradictions were identified as proposals for generating themes: mistreatment in the production line, use of pesticides, soil contamination by inappropriate disposal of solid waste, infertile soil and social inequality in the distribution of land, used for the development of the Intervention Didactics (ID). The results indicate the potentiality of investigative and problematizing processes for the perception of contradictions and limit situations in the context of the field school under study, moreover, how such perceived aspects interfere in the engagement of subjects in the process of appropriation of notions involving local biodiversity.

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Author Biographies

Cristiane Monteiro dos Santos, Secretaria Municipal de Educação Básica

Graduada em Licenciatura Plena em Ciências Biológicas e especialista em Gestão Ambiental, pelo Centro de Ensino Superior de Uberaba CESUBE, mestra em Educação pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM). Área de conhecimento e interesse Educação, Educação do Campo, Ensino de Ciência, Investigação Temática Freireana (IT), Ecologia, Zoologia, Mastozoologia, Etologia, Educação Ambiental, Geologia, Paleontologia e Educação Formal e Informal, com ênfase em Comportamento Animal, Bem-estar Animal, Enriquecimento Ambiental, principalmente em Educação Ambiental e Museológica.  Professora concursada de Ciências da Escola Municipal Professora Terezinha Hueb de Menezes.  Professora supervisora do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência na Universidade Federal do Triângulo Mineiro (PIBID- UFTM) e já atuei como supervisora do Programa Residência Pedagógica pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM).  Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Ecologia e Conservação de Recursos Naturais, Universidade Federal de Uberlândia (UFU).

Danilo Seithi Kato, Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Uberaba, MG

Possui graduação em Ciências Biológicas pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto (2003), Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (2008), e Doutorado no programa de Educação Escolar da Faculdade de Ciências e Letras da UNESP, na linha de pesquisa de formação de professores. Atualmente é docente na Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM) no Departamento de Educação em Ciências da Natureza, Matemática e Tecnologias (DECMT),vinculado ao Instituto de Ciências Exatas, Naturais e Educação (ICENE) no curso de Licenciatura em Educação do Campo. É credenciado, como professor permanente, junto ao Programa de Pós-Graduação em Educação da UFTM. É editor da revista acadêmica Cadernos CIMEAC (ISSN 2178-9770). Também é líder do grupo de estudo e pesquisa em interculturalidade e educação em ciências (GEPIC) e do coletivo em educação popular (CIMEAC). Tem experiência na área de Educação, com ênfase na formação de professores atuando principalmente nos seguintes temas: educação popular; educação em ciências; educação ambiental; educação do campo; interculturalidade.

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Published

2021-12-14

How to Cite

Santos, C. M. dos ., & Kato, D. S. . (2021). Perception of contradictions living by subjects in a field school:: biodiversity as a thematic universe in the mobilization of knowledge summary. Teaching, Health and Environment, 14(esp.), 552-574. https://doi.org/10.22409/resa2021.v14iesp.a50660