Decoloniality and critical environmental issue:

one discussion in the light of Paulo Freire

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/resa2021.v14iesp..a50687

Keywords:

América Latina, descolonialidade, Paulo Freire, questão ambiental

Abstract

The purpose of this paper is to indicate some contributions of decolonial thought through Paulo Freire's theoretical-political interlocutions to the critical environmental question in Latin America (LA). Freire expresses in his pedagogical thought a political conception of educational philosophy oriented by the purpose of liberation. His decolonial critical pedagogy has on its horizon the liberation of those subjects who inhabit the peripheries denied by the modern-colonial world-system, the possibility of "becoming more". In this way, we should situate the political and pedagogical relevance evidenced by Paulo Freire in dialogue with the environmental field, since he did not declare himself as an environmentalist, nor did he ever produce about the environmental field. We find in this interlocution, the libertarian character in the counter action and dialectic of the colonial process, since the open spaces between the dominant culture and the resistance to domination are relevant to this discussion. The article is systematized in three moments: in the first, we will introduce the discussion about decoloniality and the interlocution in Paulo Freire's AL. In the second moment, we will reflect on the relationship between decoloniality and the environmental issue in the light of Freire's approaches. In the final considerations, we will explain the contributions of a decolonial perspective of the Brazilian educator to the critical environmental debate.

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Author Biography

César Augusto Costa, Universidade Católica de Pelotas, Pelotas, RS

Sociólogo. Docente e pesquisador permanente no Programa de Pós-Graduação em Política Social e Direitos Humanos da Universidade Católica de Pelotas/UCPEL com atuação na Linha de Pesquisa: "Questão Social, Trabalho, Sociabilidades e Resistências Políticas" onde atualmente desenvolve o projeto: "Movimentos sociais, resistências e lutas ambientais: implicações à luz do padrão de sociabilidade do capital na América Latina". Coordenador do Núcleo de Estudos Latino-Americano (NEL/UCPEL) e Pesquisador do Laboratório de Investigações em Educação, Ambiente e Sociedade (LIEAS/UFRJ). Pós-Doutorado no Programa de Pós-Graduação em Direito e Justiça Social da Universidade Federal do Rio Grande/FURG com a pesquisa: "A Perspectiva filosófico-política de Enrique Dussel: Implicações à luz do ambientalismo latino-americano e da Justiça Ambiental". Doutorado em Ciências Humanas (Área de concentração - Educação) na Universidade Federal do Rio Grande/FURG. Possui Mestrado em Ciências Humanas pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2005), Graduação em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Pelotas (2003) e Graduação em Teologia pela Universidade Católica de Pelotas (2002). Co-autor da obra Bioética, Saúde Global e Meio Ambiente, co-autor da obra As desigualdades de gênero e raça na América Latina no século XXI (2019), organizador do livro Pensamento Latino-Americano e Justiça Social: perspectivas críticas (2017), co-autor da obra Filosofia e Libertação: homenagem aos 80 anos de Enrique Dussel (2015) e organizador da obra A Questão Ambiental: interfaces críticas (2013). Autor de inúmeros artigos/produções em variados periódicos nacionais e internacionais nas áreas de Ciências Humanas. Atuou como Professor convidado no curso de Especialização em Ensino de Sociologia no Ensino Médio na Universidade Federal do Rio Grande/FURG. Foi Professor-Tutor no Curso de Pós-Graduação/Especialização em Tecnologias da Informação e Comunicação na Educação da Universidade Federal do Rio Grande/FURG. Tem experiência docente e pesquisa em Ciências Humanas com enfoque nas áreas de Sociologia, Filosofia e Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: Pensamento social latino-americano, Questão Ambiental e lutas sociais na América Latina, Teoria crítica dos Direitos Humanos, Teoria Social e Meio Ambiente.

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Published

2021-12-14

How to Cite

Costa, C. A. (2021). Decoloniality and critical environmental issue:: one discussion in the light of Paulo Freire. Teaching, Health and Environment, 14(esp.), 596-611. https://doi.org/10.22409/resa2021.v14iesp.a50687