Social movements, alternatives to development and popular educational construction in Latin America

Authors

  • Larissa Thomaz Coelho Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ
  • Leilane Nascimento dos Reis Santos Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ https://orcid.org/0000-0001-7208-5830
  • Liara Bambirra Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Seropédica, RJ

DOI:

https://doi.org/10.22409/resa2021.v14iesp..a50711

Keywords:

development, extractivism, popular education, resistance

Abstract

The present work aims to understand the social struggles in Latin America and the Caribbean that resist the hegemonic development model, in a perception of their trajectories as fundamental agents in the popular pedagogical construction. It is the social movements and communities of those affected that formulate alternatives to this model, which dictates the political and social formation of these countries in an unequal and dependent manner. The article was born with the proposal to relate the insurgent processes and practices to resist, (re)exist and (re)live pedagogies, linked to what Paulo Freire (2003) called "reasons for hope in despair". Based on the work collectively constructed in the Pacha Booklet: defending the land, published in 2018 by the International Relations Group and the Global South of the Federal University of the State of Rio de Janeiro (GRISUL-UNIRIO), the article particularly articulates the learning woven into the resistance of women affected by Extractivism with popular education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Larissa Thomaz Coelho, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ

 Advogada. Mestre em Direito, Políticas Públicas e Sustentabilidade pelo Programa de Pós-Graduação em Direito da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro. Pesquisadora do Grupo de Pesquisa em Relações Internacionais e Sul Global (GRISUL). Avaliadora de artigos científicos da Revista Cadernos do Programa de Pós-Graduação em Direito - PPGDir./UFRGS - Qualis B2 (ISSN: 1678-5029 - E-ISSN: 2317-8558).Graduada em Direito pelo Centro de Ciências Jurídicas e Políticas (CCJP) da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO).

Leilane Nascimento dos Reis Santos, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ

Consultora para o Instituto Raça, Igualdade e Direitos Humanos no Brasil (Race and Equality). Doutoranda em Direito pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Mestra em Direito e Políticas Públicas pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Pesquisadora do Grupo de Relações Internacionais e Sul Global (GRISUL/UNIRIO). Membro da Rede Sul-Americana para as Migrações Ambientais (RESAMA). Especializada em Direitos Fundamentais pela Universidade de Coimbra /IBCCRIM, e em Direito Público pela Universidade Veiga de Almeida (UVA). Graduada em Direito pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). 

Liara Bambirra, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Seropédica, RJ

Graduada em Ciência Política pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO), participou por essa instituição em atividades de ensino, pesquisa e extensão como bolsista e integrou o Núcleo de Assessoria Jurídica e Educação Popular do Centro de Referência em Direitos Humanos. Possui estudos e atuação direcionados a desenvolvimento, gênero, justiça ambiental, movimentos sociais, educação e Sul Global. Atualmente é mestranda no Programa de Pós Graduação de Ciências Sociais em Desenvolvimento, Agricultura e Sociedade (CPDA/UFRRJ) e Coordenadora Político Pedagógica do Pré Vestibular Popular Só Cria.    

References

ACOSTA, A. Poscrecimiento y posextractivismo. Dos caras de lamismatransformación cultural.En: Rebelión, 27 de marzo de 2015.

ALIER, J M. Conflictos ecológicos y justicia ambiental. Revista nº 103. Em: 1732369365, Disponível em: fuhem.com. 2008.

ALIER, J M. Los conflictos ecológico-distributivos y los indicadores de sustentalibidad. 2006.

ECHART, E; VILLARREAL, M C. Resistencias y alternativas al desarrolloen América Latina y Caribe: luchas sociales contra elextractivismo. Relaciones Internacionales, 2018.

FREIRE, P. El grito manso. Buenos Aires: Siglo XXI. 2003.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia - Saberes necessários à prática pedagógica. 15. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2000.

FREIRE, P. Pedagogia da esperança - Um reencontro com a pedagogia do oprimido. 6. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

GLOBAL WITNESS. Global Witness registra o maior número de assassinatos de ativistas da terra e do meio ambiente em um ano, vinculados ao preocupante avanço das mudanças climáticas.https://www.globalwitness.org/pt/global-witness-records-the-highest-number-of-land-and-environmental-activists-murdered-in-one-year-with-the-link-to-accelerating-climate-change-of-increasing-concern-pt/. Acesso em: 23 de junho de 2021.

GRISUL. P. Defendendo a terra. Extrativismo, conflitos e alternativas na América Latina e Caribe. UNIRIO: Rio de Janeiro, 2018. Disponível em: http://www.grisulunirio.com/. Acesso em: 29 jul. 2019.

GOMES, N L. O movimento negro educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. 2017.

INSTITUTO POLÍTICAS ALTERNATIVAS PARA O CONE SUL (PACS). Mulheres Atingidas: Territórios Atravessados por Megaprojetos. 2021.

MARÉS, C. De como a natureza foi expulsa da modernidade. Revista de Direitos Difusos, v. 68, n. 1, p. 15-40, 2017.

MENDOZA, B. 2010. La epistemologia del sur, la colonialidad del género y el feminismo latinoamericano. In: MIÑOSO, Y E (coord). Aproximaciones críticas a las prácticas teórico-políticas del feminismo latinoamericano – Vol.1: 19-36, Buenos Aires: Enla Frontera

MORAES, L L de; JALIL, L M; SANTOS, J. H. dos; COSTA, M A G; OLIVEIRA, M do S de L. Pedagogia Feminista como processo educativo para a reflexão da política pública de ATER no Nordeste. 2018.

QUEIROZ, A. L., & PRAÇA, M. (2020). Dos impactos à defesa: mulheres, corpos-territórios e direitos humanos. Disponível em Biblioteca Berta Cáceres - Instituto Pacs:http://biblioteca.pacs.org.br/publicacao/dos-impactos-a-defesa-mulheres-corpos-territorios-e-direitos-humanos/

SHIVA,V. La mirada delecofeminismo (tres textos), Polis [En línea], 9 | 2004, Publicadoel 22 octubre 2012, consultado el 01 julio 2021. URL: http://journals.openedition.org/polis/7270. Acesso em 28 de junho de 2021

SVAMPA, M. As fronteiras do neoextrativismo na América Latina. Conflitos socioambientais, giro ecoterritoriale novas dependências. Trad. Ligia Azevedo. São Paulo, Ed. Elefante, 2019

Published

2021-12-14

How to Cite

Coelho, L. T. ., Santos, L. N. dos R. ., & Bambirra, L. (2021). Social movements, alternatives to development and popular educational construction in Latin America. Ensino, Saude E Ambiente, 14(esp.), 230-244. https://doi.org/10.22409/resa2021.v14iesp.a50711