Quilombola’s lyrics and rhymes:
social-environmental edu-communication in resistance verses
DOI:
https://doi.org/10.22409/resa2021.v14iesp..a50729Keywords:
climate emergency, environmental edu-communication, phenomenology, Paulo Freire, language’s poeticAbstract
This article aims to present and discuss part of the results obtained from the research entitled “Transmedia phenomenology: mapping the climate in Mata Cavalo”, part of the International Network for Climate Justice and Environmental Education (Reaja), supported by the Mato Grosso State Research Support (Fapemat). The methodology used is phenomenology and participatory, through the development of cartographies and interviews as praxis of research. We identified that the quilombo is the site of historically constituted land conflicts and that the location suffers the most severe effects of the climate emergency, as it is a population in a vulnerable situation. We consider, therefore, that socioenvironmental edu-communication can be configured in a communicational arrangement in the frontiers of popular education of a Paulo Freire’s conception, capable of exposing the ills suffered by quilombolas and the pride of the territory where they live and study.
Downloads
References
BACHELARD, Gaston. A água e os sonhos: ensaio sobre a imaginação da matéria. Tradução: Antonio de Pádua Danesi. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
BACHELARD, Gaston. A psicanálise do fogo. Tradução: Paulo Neves. 3.ed. São Paulo: Martins Fontes, 2008.
BACHELARD, Gaston. A terra e os devaneios da vontade: ensaio sobre a imaginação das forças. Tradução: Maria Ermantina de Almeida Prado Galvão. 4.ed. São Paulo: WMF Editora Martins Fontes, 2013.
BACHELARD, Gaston. O ar e os sonhos: ensaio sobre a imaginação do movimento. Tradução: Antonio de Pádua Danesi. 2.ed. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
CARVALHO, Sonia Aparecida de. A justiça ambiental como instrumento de garantia dos Direitos Fundamentais Sociais e Ambientais no Estado Transnacional. Revista Eletrônica Direito e Política, Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Ciência Jurídica da UNIVALI, Itajaí, v.8, n.2, 2º quadrimestre de 2013. Disponível em: <https://siaiap32.univali.br/seer/index.php/rdp/article/view/5468>. Acesso em: 24 jun. 2021.
FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? Tradução: Rosiska Darcy de Oliveira. 16.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013a.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013b.FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler. São Paulo: Autores Associados, 1989.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 58.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. 48.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2018.GÓMEZ, Guillermo O. Educomunicação: recepção midiática, aprendizagens e cidadania. Tradução: Paulo F. Valério. São Paulo: Paulinas, 2014.
GONÇALVES DOS SANTOS, Elizete. Labirinto de gênero e ambiente: diálogos com alguns jovens quilombolas da comunidade de Mata Cavalo, 2015. Disponível em: <http://ri.ufmt.br/bitstream/1/116/1/DISS_2015_Elizete%20Gon%C3%A7alves%20dos%20Santos.pdf>. Acesso em: 24 jun. 2021.
INTERGOVERNMENTAL PANEL ON CLIMATE CHANGE (IPCC). Climate Change 2014: Synthesis Report. Disponível em: <https://ar5-syr.ipcc.ch/ipcc/ipcc/resources/pdf/IPCC_SynthesisReport.pdf>. Acesso em: 24 jun. 2021.
INTERGOVERNMENTAL PAINEL ON CLIMATE CHANGE (IPCC). Chapter 2: Land-Climate Interactions. Disponível em: <https://www.ipcc.ch/site/assets/uploads/2019/08/2c.-Chapter-2_FINAL.pdf>. Acesso em: 24 jun. 2021.
JENKINS, Henry. Cultura da conexão: criando valor e significado por meio da mídia propagável. Tradução: Patrícia Arnaud. São Paulo: Aleph, 2014.
JENKINS, Henry. Cultura da convergência. Tradução: Suzana Alexandria. 2.ed. São Paulo: Aleph, 2009.
LEROY, Jean P. Justiça climática, um direito humano negado. Disponível em: <http://www.ibase.br/userimages/DV43_artigo1.pdf>. Acesso em: 24 jun. 2021.
LÉVY, Pierre. A inteligência coletiva. Tradução: Luiz Paulo Rouanet. 10.ed. São Paulo: Edições Loyola, 2015.
MARTÍN-BARBERO, Jésus. A comunicação na educação. Tradução: Maria Immacolata Vassalo de Lopes e Dafne Melo. São Paulo: Contexto, 2014.
NEUKOM, Raphael et al. No evidence for globally coherent warm and cold periods over the preindustrial Common Era. Nature, vol. 571, jul. 2019. Disponível em: <https://www.nature.com/articles/s41586-019-1401-2.epdf>. Acesso em 18 mar. 2021.
PALMA, Sonia. Cartografia do imaginário: a dimensão poética e fenomenológica da educação ambiental. Dissertação de Mestrado. Cuiabá-MT: UFMT, 2011. Disponível em: <https://onedrive.live.com/view.aspx?cid=17DC7D667214610D&resid=17DC7D667214610D%21359&app=WordPdf> . Acesso em: 24 jun. 2021.
RAMMÊ, Rogério S. A política da justiça climática: conjugando riscos, vulnerabilidades e injustiças decorrentes das mudanças climáticas. In Revista de Direito Ambiental. Vol. 65/2012. Jan/2012. Disponível em: <https://www.academia.edu/12656334/A_JUSTI%C3%87A_AMBIENTAL_E_SUA_CONTRIBUI%C3%87%C3%83O_PARA_UMA_ABORDAGEM_ECOL%C3%93GICA_DOS_DIREITOS_HUMANOS>. Acesso em: 24 jun. 2021.
SANTOS, Déborah et al. Colapso climático no olho do furacão. In: WERNER, I.; SATO, M.; SANTOS, D. (Orgs.) Relatório Estadual no. 5, 2019 do Fórum de Direitos Humanos e da Terra. Cuiabá: Fórum dos Direitos Humanos e da Terra & Associação Antônio Vieira, p. 90-96, 2019.
SATO, Michèle; OLIVEIRA, Herman; TAFNER, Armando; WERNER, Inácio. Para não dizer que não falamos das flores. In: RAYMUNDO, H.; BRANCO, E.; BIASOLI, S.; SORRENTINO, M. (Orgs.) Avaliação e monitoramento de políticas públicas de educação ambiental no Brasil: transição para sociedades sustentáveis. Brasília: FUNBEA & ANPPEA, 2019.
SATO, Michèle. Ecofenomenologia: uma janela ao mundo. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental. Edição Especial, 10-27, 2016. Disponível em: <https://www.seer.furg.br/remea/article/view/5957/3680>. Acesso em: 24 jun. 2021.
STEIN, Caroline et al. The COVID-19 Pandemic in Brazil: Institute for Health Metrics and Evaluation projections and observed evolution, May-August, 2020. Epidemiol. Serv. Saude, Brasília, 30(1): e2020680, p. 1-12, 2021. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/ress/a/MjhYmB6xZLFkMMJbY8tP8ZK/?lang=en&format=pdf>. Acesso em 24 jun. 2021.
SCHUESSLER, Jennifer. Oxford names ‘Climate Emergency’ its 2019 World of the Year. Disponível em: <https://www.nytimes.com/2019/11/20/arts/word-of-the-year-climate-emergency.html>. Acesso em 24 jun. 2021.
SENRA, Ronaldo E. F. Por uma contrapedagogia libertadora no ambiente do Quilombo Mata Cavalo. Dissertação de Mestrado. Cuiabá-MT: UFMT, 2009. Disponível em: <https://onedrive.live.com/view.aspx?cid=17DC7D667214610D&resid=17DC7D667214610D%21362&app=WordPdf>. Acesso em 24 jun. 2021.
SOARES, Ismar de O. Educomunicação: o conceito, o profissional, a aplicação. 3.ed. São Paulo: Paulinas, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Thiago Cury Luiz, Michèle Sato
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores que publicam nesta Revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito da primeira publicação.
2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicado nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e da publicação inicial nesta revista.