Learning Maternal-Child Nutrition through clinical cases as an alternative to practical classes
DOI:
https://doi.org/10.22409/resa2023.v16.a50734Keywords:
strands of science learning, e-learning, mother and child nutrition, discursive textual analysisAbstract
The use of active learning methods combined with the early insertion of students in the activities of professional daylife, becomes a potential alternative to reduce the dichotomy between theory and practice. In the Maternal-Child Nutrition course of a Nutrition graduation, due to the impossibility of practical classes and the contact with the public / patient due to the social distance necessary to fight the pandemic of COVID-19, an alternative found was making an activity, in remote format, to simulate a clinical case. With the objective of identifying which Strands of Scientific Learning (FAC) were present in the speeches of the students during this activity, this research found the following FAC: interest, understanding of knowledge, scientific thinking, self identification as a professional; which shows that the use of clinical cases can be made to bring students closer to the public/patients, being an alternative that minimizes the insecurity of students, in face-to-face care in the future.
Downloads
References
ARRUDA, Sergio de Mello; PASSOS, Marinez. Meneghello; PIZA, Cristina Aparecida de Melo; FELIX, Rosélis Aparecida Bahls. O aprendizado científico no cotidiano. Ciência & Educação, [s. l.], v. 19, n. 2, p. 481-498, 2013. https://doi.org/10.1590/S1516-73132013000200016
ARRUDA, Sergio de Mello; PORTUGAL, Khalil Oliveira.; PASSOS, Marinez. Meneghello M. M. Focos da aprendizagem: revisão, desdobramentos e perspectivas futuras. Revista de Produtos Educacionais e Pesquisas em Ensino, [s. l.], v. 2, n. 1, p. 91-121, 2018. Disponível em: http://seer.uenp.edu.br/index.php/reppe/article/view/1298/672. Acesso em: 5 jul. 2021.
BRASIL, 2001. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. CÂMARA DE EDUCAÇÃO SUPERIOR. RESOLUÇÃO CNE/CES nº 5, de 7 de novembro de 2001. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Nutrição. Brasília: Ministério da Educação, 2001.
DIESEL, Aline; BALDEZ, Alda Leila Santos; MARTINS, Silvana Neumann. N. Os princípios das metodologias ativas de ensino: uma abordagem teórica. Revista Thema, [s. l.], v. 14, n. 1, 2017. https://doi.org/10.15536/thema.14.2017.268-288.404. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/404. Acesso em: 5 jul. 2021.
FEJOLO, Thomas Barbosa.; ARRUDA, Sergio de Mello; PASSOS, Marinez. Meneghello Aprendizagem científica informal no PIBID: identificando e interpretando os focos. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, [s. l.], v. 30, n. 3, p. 628-649, 2013. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2013v30n3p628
FORNAZIERO, Célia Cristina; GORDAN, Pedro Alejandro; GARANHANI, Maria Lúcia. O processo de ensino e aprendizagem do raciocínio clínico pelos estudantes de Medicina da Universidade Estadual de Londrina. Revista Brasileira de Educação Médica, [s. l.], v. 35, n. 2, p. 246-253, 2011. https://doi.org/10.1590/S0100-55022011000200014
MACEDO, Kelly Dandara da Silva et al. Metodologias ativas de aprendizagem: caminhos possíveis para inovação no ensino em saúde. Escola Anna Nery – Revista de Enfermagem, [s. l.], v. 22, n. 3, 2018. https://doi.org/10.1590/2177-9465-EAN-2017-0435
MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva. Ijuí: Ed. Unijuí, 2007.
NALOM, Daniela Martins et al. M. F. Ensino em saúde: aprendizagem a partir da prática profissional. Ciências Saúde Coletiva, [s. l.], v. 24, n. 5, 2019. https://doi.org/10.1590/1413-81232018245.04412019
NATIONAL RESEARCH COUNCIL (NRC). Learning science in informal environments: people, places, and pursuits. Committee on learning science in informal environments. Washington: The National Academies Press, 2009.
NATIONAL RESEARCH COUNCIL (NRC). Taking Science to School: Learning and Teaching Science in Grades K-8. Washington: The National Academic Press, 2007.
UNIVERSIDADE DE PERNAMBUCO (UPE). CONSUN. Resolução CONSUN nº 24/2014, de 11 de agosto de 2014. Aprova a criação do curso de Bacharelado em Nutrição, da UPE campus Petrolina. Recife: CONSUN, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Fabiana Oliveira dos Santos Camatari, Anderson Camatari Vilas Boas, Sergio de Mello Arruda
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores que publicam nesta Revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito da primeira publicação.
2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicado nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e da publicação inicial nesta revista.