Epistemological shortcomings of the hunger theme in the Paulista Curriculum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/resa2021.v14iesp..a51101

Keywords:

Freire., praxis., science teaching, neoliberalism

Abstract

Contemporary hunger cannot be understood as the result of a natural and inevitable phenomenon, but its genesis takes place in social decisions, as part of a society project based on inequality. Therefore, it involves political options to overcome it and, in this sense, a dialogical and problematizing education can help transform these dehumanizing conditions. The curriculum, as a space for constructing meanings, can contribute to the praxis of social awareness regarding this issue or to perpetuate the problem. Education is a political act, therefore “what to teach” and “to whom” has an intrinsic intentionality, linked to the reproduction or transformation of the unequal social reality. progressive discourse aiming at social transformation towards equality and justice, if this is not linked to practice. Therefore, Freire's popular education is oriented to be positioned alongside the oppressed for their awareness and emancipation. Therefore, we sought to analyze the Paulista Curriculum according to three Freirean categories: politicity, historicity and authentic praxis, in order to contribute to the approach of the hunger theme in a critical perspective. A qualitative approach based on dialectical historical materialism and analysis of Fairclough's discourse was used. Initial results indicate that the Currículo Paulista emphasizes meeting neoliberal interests and a practice that reproduces and perpetuates inequalities.

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Author Biographies

Paula Rodrigues de Oliveira Santos, Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, SP

Possui graduação em Ciências Biológicas licenciatura pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar - campus Sorocaba)(2019). Desenvolveu pesquisa na área de ecotoxicologia avaliando o efeito de fármacos (paracetamol e propranolol) em marcadores bioquímicos do peixe Phalloceros harpagos. Atualmente Mestranda no Programa de Pós Graduação em Educação (PPGED) pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar- campus Sorocaba), desenvolvendo pesquisa sobre o Currículo na Perspectiva Freireana.

Antonio Fernando Gouvêa da Silva, Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, SP

Bacharel e Licenciado em Biologia pela Universidade de São Paulo (1980) e Doutor em Educação (Currículo) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2004). Atuou como professor no Ensino Fundamental e Médio e no Ensino Superior em universidades públicas e privadas. Presta serviços de assessoria a Secretarias de Educação na implementação de movimentos de reorientação curricular. Professor de Ensino Superior, Graduação e Pós-Graduação, na Universidade Federal de São Carlos, Campus Sorocaba e na Pós-Graduação da Universidade Federal de Santa Catarina. Atua como pesquisador nas áreas de Currículo Crítico, Políticas Curriculares e Metodologia do Ensino de Ciências Naturais e Biologia

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Published

2021-12-14

How to Cite

Santos, P. R. de O., & Silva, A. F. G. da . (2021). Epistemological shortcomings of the hunger theme in the Paulista Curriculum. Ensino, Saude E Ambiente, 14(esp.), 332-357. https://doi.org/10.22409/resa2021.v14iesp.a51101