Dialogue about Work-Education:

pedagogical workshops and reflective practice in Integrated High School

Authors

  • Francisco das Chagas Silva Souza Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, Mossoro, RN https://orcid.org/0000-0002-9721-9812
  • Virgínia da Silva Moura Soares Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, Mossoró, RN https://orcid.org/0000-0002-0744-8276
  • Ana Paula Marinho de Lima Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, Mossoró, RN https://orcid.org/0000-0003-4783-3731

DOI:

https://doi.org/10.22409/resa2021.v14iesp..a52514

Keywords:

Integrated High School, professional education, work, dialogue, pedagogical worshops

Abstract

From a Marxist perspective, the work is the distinctive factor between humans and animals. By designing actions on nature, in order to produce its survival and that of the community, the so-called “primitive” men were educated, that is, they learned and taught from daily experiences. This educational principle of work breaks when the society begins to divide into classes. Considering the relevance of this discussion in the Professional Education, a pedagogical workshop was held about the Work-Education relationship with students from the Federal Institute of Education, Science and Technology from Rio Grande do Norte, Campus Ipanguaçu. The meeting with the students took place remotely. To stimulate the dialogue, a short film video was used. In the end of the meeting, which lasted 60 minutes, students were asked to write a text in which considerations should be made on the subject addressed. In these reports, which also were used as the workshop evaluation, the students highlighted the relevance of the school for the professional future. The good level of political awareness of the students is worth mentioning, when they perceive the school not only as a space in which knowledge is passed on, but of reflection on society, with a view to transformation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francisco das Chagas Silva Souza, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, Mossoro, RN

Licenciado em História (UFPB), doutor em Educação (UFRN) e pós-doutor em Educação (UFF). Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, Campus Mossoró. Leciona nos Programas de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT), em Educação Profissional (PPGEP/IFRN) e em Ensino (UERN/IFRN/UFERSA). É coordenador do Grupo de Estudos “Trabalho, Educação e Sociedade” (G-Tres) do IFRN.

Virgínia da Silva Moura Soares, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, Mossoró, RN

Possui graduação em Serviço Social pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Especialista em Serviço Social, Seguridade Social e Legislação Previdenciária pela Faculdade Ratio, Fortaleza/CE. Atualmente é assistente social do Instituto Federal de Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte. Já trabalhou como Assistente Social junto ao Centro de Referência de Assistência Social da prefeitura municipal de Nova Russas/CE e também foi professora da disciplina de participação cidadã no Projovem Urbano da mesma cidade.

Ana Paula Marinho de Lima, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, Mossoró, RN

Possui licenciatura em Pedagogia (UERN) e Mestrado em Ensino pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino (Associação ampla entre a UERN, o IFRN e a UFERSA), tendo sido bolsista da Capes no período de 2019 a 2020. Doutoranda em Educação Profissional no Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional do IFRN. Participa do Grupo de Estudos “Trabalho, Educação e Sociedade” (G-Tres) do IFRN.

 

 

References

ANTUNES, R. Adeus ao trabalho?: ensaio sobre as metamorfoses e a centralidade do mundo do trabalho. 11. ed. São Paulo: Cortez; Campinas, SP: Editora da Universidade Estadual de Campinas, 2006.

ANTUNES, R. Os sentidos do trabalho: ensaio sobre a afirmação e a negação do trabalho. São Paulo: Boitempo, 2009.

BRANDÃO, C. R. O que é educação. 49. ed. São Paulo: Brasiliense, 2007.

CARA, D. O Programa “Escola Sem Partido” quer uma escola sem educação. In: Ação Educativa Assessoria, Pesquisa e Informação (Org.). A ideologia do movimento Escola Sem Partido: 20 autores desmontam o discurso. São Paulo: Ação Educativa, 2016. p. 42-48.

CIAVATTA, M. A formação integrada: a escola e o trabalho como lugares de memória e de identidade. In: FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M.; RAMOS, M. Ensino Médio Integrado: concepções e contradições. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2012. p. 83-106.

CIAVATTA, M. Trabalho-educação – uma unidade epistemológica, histórica e educacional. Trabalho Necessário, Niterói, v. 17, n. 32, p. 132-149, jan./abr. 2019. Disponível em: https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/28306. Acesso em: 30 ago. 2021.

DAYRELL, J. A escola faz as juventudes? Reflexões em torno da socialização juvenil. Educação e Sociedade, Campinas, v. 28, n. 100, p. 1105-1128, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/RTJFy53z5LHTJjFSzq5rCPH/?lang=pt&format=pdf Acesso em: 30 ago. 2021.

FIORI, E. M. Prefácio - Aprender a dizer a sua palavra. In: FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2012. p. 11-26.

FREIRE, P. Cartas à Guiné-Bissau. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.

FREIRE, P. Conscientização: teoria e prática da libertação - uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. São Paulo: Cortez & Moraes, 1979.

FREIRE, P. Extensão ou comunicação? 17. ed., São Paulo: Paz e terra, 2015.

FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1989.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 37. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2008.

FREIRE, P. Papel da educação na humanização. Revista da FAEEBA, Salvador, n. 7, não paginado, jan./jul. 1997a. Disponível em: www.projetomemoria.art.br/PauloFreire/obras/artigos/6.html Acesso em: 28 ago. 2021.

FREIRE, P. O processo de alfabetização política. Revista da FAEEBA, Salvador, n. 7, p. 19-30, jan./jul. 1997b. Disponível em: http://www.acervo.paulofreire.org:8080/jspui/handle/7891/1126. Acesso em: 28 ago. 2021.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2012.

FREIRE, P. Educação e mudança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.

FRIGOTTO, G. A dupla face do trabalho: criação e destruição da vida. In: FRIGOTTO, G. G.; CIAVATTA, M. (Orgs.). A experiência do trabalho e a educação básica. Rio de Janeiro: DP&A, 2002. p. 11-27.

INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO RIO GRANDE DO NORTE. Projeto Político-Pedagógico do IFRN: uma construção coletiva. Natal: Editora IFRN, 2012.

LARA, D. M.; MÉNDEZ, R. C. Alike. 2015. 1 vídeo (8 min). Publicado pelo canal Konfide Education. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=K4Foovfdb-E. Acesso em: 30 ago. 2021.

MANACORDA, M. A. História da Educação: da antiguidade aos nossos dias. 13. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

MARX, K. O Capital: crítica da economia política. São Paulo: Editora Nova Cultural, 1996. v. 1, t. 1. (Coleção Os Economistas).

MONTEIRO, H. R. S. et al. A importância das oficinas pedagógicas no processo de ensino-aprendizagem. Revista Epistemologia e Práxis educativa, Terezina, v. 2, n. 2, 2019. Disponível em: https://revistas.ufpi.br/index.php/epeduc/article/view/8915/5279 Acesso em: 30 ago. 2021.

OLIVEIRA, J. P.; COSTA, C. L. Desenvolvimento de projetos e(m) educação para a cidadania - o caso do programa de apoio à extensão do IFRN. Revista Brasileira de Educação Profissional e Tecnológica, Natal, v. 1, p. 1-15, 2018. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/RBEPT/article/view/7085. Acesso em: 28 ago. 2021.

SAVIANI, D. O choque teórico da politecnia. Rio de Janeiro, Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, p. 131-152, 2003.

SAVIANI, D. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista Brasileira de Educação. Campinas, v. 12, n. 32, p. 152-180. jan. abr. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/wBnPGNkvstzMTLYkmXdrkWP/?lang=pt. Acesso em: 28 ago. 2021.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. São Paulo: Autores Associados, 2011.

SOUSA JÚNIOR, J. Omnilateralidade. In: PEREIRA, I. B.; LIMA, J. C. F. (Org.). Dicionário da Educação Profissional em Saúde. 2. ed. Rio de Janeiro: EPSJV, 2008. p. 284-287.

SOUZA, F. C. S.; ALBANO, V. D. A. Compre o seu futuro! o cenário atual da mercantilização da Educação Profissional no Brasil. Eccos – Revista Científica, São Paulo, n. 51, e8835, out./dez. 2019.

SOUZA, F. C. S.; COSTA JÚNIOR, J. G. B.; SOUZA, F. L. A reforma do Ensino Médio: uma ameaça à formação integrada?. Research, Society and Development, v. 10, n. 2, e0310212216, 2021. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/download/12216/10906/161227 Acesso em: 30 ago. 2021.

THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. 18. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

TRIPP, D. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e pesquisa, v. 31, n. 3, p. 443-466, 2005.

Published

2021-12-14

How to Cite

Souza, F. das C. S., Soares, V. da S. M. ., & Lima, A. P. M. de . (2021). Dialogue about Work-Education:: pedagogical workshops and reflective practice in Integrated High School. Teaching, Health and Environment, 14(esp.), 391-409. https://doi.org/10.22409/resa2021.v14iesp.a52514