Studies on Scientific Literacy, with a look at the environment theme, in the early years of Brazil: a systematic review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/resa2023.v16.a55072

Keywords:

systematic review, scientific literacy, environment

Abstract

The present study consists of a systematic review and aimed to investigate, in the national academic production, how scientific literacy is portrayed in the early years, as well as to verify the forms of articulation between CA and the environment theme. The CAPES/MEC Journal Portal database was used as a source of information. The search was performed following the guidelines set out in the Cochrane Collaboration Manual (2011). As a result, we found 127 articles and after applying the exclusion and inclusion criteria, 20 works were selected, related to the descriptors “Scientific Literacy”, “Initial Years” and “Science Teaching”. Bardin's (2016) content analysis was used, from which categories emerged focusing on teachers, students and guiding documents. It was found that research focused on CA still lacks studies focused on the early years. In addition, most studies had students as the focus of the study, with a predominance of practical interventions. When the focus of the work was on the teachers, most of the articles addressed the conceptions that they have of CA. On the other hand, studies on how AC/Environment is addressed in the guiding documents pointed out the gaps and inconsistencies of public policies. Due to the number of mentions (70% of the articles evaluated), it was possible to link the environment theme to CA, since environmental topics act as facilitators of the students' scientific literacy process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Franciéli Dambrós de Oliveira, Universidade Federal do Pampa, Uruguaiana, RS, Brasil

Licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade da Região da Campanha (URCAMP); Licenciada em Química pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha (IFFar) e Mestra em Educação em Ciências pela Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA). Desde 2008 é professora de Ciências concursada na Prefeitura Municipal de Alegrete/RS.

Paulo Sérgio Pereira Bagestero

Licenciado em Química pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha (IFFar); Mestre em Educação em Ciências pela Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA) e Doutorando no PPG Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde (UNIPAMPA);  Professor de Ciências da Natureza e de Informática Educativa na Rede Municipal de Ensino de Santa Maria/RS.

 

Robson Puntel, Unipampa

Possui Graduado em Ciências Biológicas Pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Mestre em Ciências Biológicas (Bioquímica Toxicológica) UFSM e doutor em Ciências Biológicas (Bioquímica Toxicológica) UFSM. Desde 2008 é professor da Universidade Federal do Pampa e atua nas áreas de Bioquímica, Farmacologia e Toxicologia de Produtos Naturais e Sintéticos no (PPG PPGBioq) e na área de ensino no (PPGECi).

Daniel Roos, Universidade Federal do Pampa

 Possui Graduado em Ciências Biológicas Pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Mestre em Ciências Biológicas (Bioquímica Toxicológica) UFSM; doutor em Ciências Biológicas (Bioquímica Toxicológica) UFSM. Pós-doutor em Educação em Ciências pela (UFRGS). Desde 2013 é professor da Universidade Federal do Pampa e participa de estudos nas áreas de Bioquímica, Farmacologia e Toxicologia de Produtos Naturais e Sintéticos no (PPG PPGBioq) e na área de ensino no (PPGECi).

References

ALVAIDE, Nathalie; PUGLIESE, Adriana. Clube da Lua: o clube de Astronomia de crianças dos anos iniciais do Ensino Fundamental. REnCiMa, São Paulo, v.11, n.6, p. 209-231, out/dez. 2020. https://doi.org/10.26843/rencima.v11i6.2526

ARAÚJO, Maria Alina; LEITE, Raquel Crosara Maia. Alfabetização científica nos anos iniciais do ensino fundamental: o que nos dizem os documentos oficiais. ACTIO, Curitiba, v. 4, n. 3, p. 165-184, set./dez. 2019. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/10428/7325 Acesso em: 05 jun. 2020.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 279 p. 2016.

BARROS, Maria de Lurdes Teixeira. Educação ambiental no cotidiano da sala de aula: um percurso pelos anos iniciais. Rio de janeiro: Ao Livro técnico, 2009.

BASTOS, Gisele Duarte. Formação docente para um ensino de (e sobre) Ciências nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental: possibilidades para Alfabetização Científica. Tese (Doutorado em Educação em Ciências) - Programa de Pós-Graduação Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde. Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Santa Maria, p.289, 2019.

BONFIM, Hanslivian Correia Cruz; GUIMARÃES, Orliney. O professor e suas ações educativas no processo de alfabetização científica e tecnológica no ensino de ciências nos anos iniciais do ensino fundamental. R. Bras. Ens. Ci. Tecnol., Ponta Grossa, v.11, n.3, p.155-181, set./dez. 2018. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/rbec Acesso em 05 jun. 2020.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base. Versão Final. Ministério da Educação: Brasília, 2017.

CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. O ensino de ciências e a proposição de sequencias de ensino investigativas. In: CARVALHO, Anna Maria Pessoa de (Org.). Ensino de ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2013.

CARVALHO, Raquel Silva; MIRANDA, Silvana do Couto; DE-CARVALHO, Plauto Simão. O ensino de Ciências por Investigação e suas contribuições na Educação Básica: uma revisão sistemática da literatura. Research, Society and Development, v. 9, n.11, e80091110564, 2020 http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i11.10564

CASP UK - Critical Appraisal Skills Programme. CASP Qualitative Checklist. Oxford: CASP UK, 2018. Disponível em: https://casp-uk.net/wp- content/uploads/2018/01/CASP-Qualitative-Checklist-2018.pdf. Acesso em: 05 jan. 2021.

CHASSOT, Attico. Alfabetização científica: uma possibilidade para a inclusão social. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro: ANPEd; Campinas: Autores Associados, v. 8, n. 22, p. 89-100, 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n22/n22a09.pdf Acesso em: 28 maio. 2021.

CHASSOT, Attico. Alfabetização científica: questões e desafios para a educação. 6. ed. Ijuí: Unijuí, 2014.

CUNHA, Rodrigo Bastos. Alfabetização científica ou letramento científico? interesses envolvidos nas interpretações da noção de scientific literacy. Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, v. 22, n. 68, p. 169-186, Mar. 2017. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782017226809

FABRI, Fabiane; SILVEIRA, Rosemari Monteiro Castilho Foggiatto. Alfabetização científica e tecnológica nos anos iniciais a partir do tema lixo ecológico. R. B. E. C. T., vol 5, núm. 2, mai-ago.2012. Disponível em: file:///C:/Users/laura/Downloads/1264-4441-1-PB.pdf Acesso em 05 jun. 2020.

FABRÍCIO, Lucimara; MARTINS, Alisson Antônio. Alfabetização científica no ensino de ciências nos anos iniciais do ensino fundamental: percepções de professores da rede municipal de ensino de Curitiba. ACTIO, Curitiba, v.4, n.2, p.594-609, mai./ago. 2019. http://dx.doi.org/10.3895/actio.v4n3.10610

FUMAGALLI, Laura Mendes; VARGAS, Veronica de Carvalho; SANTOS, Thais de Lima dos; ILHA, Phillip Vilanova. Promoção da saúde no ambiente escolar: uma revisão bibliográfica. Ensino, Saúde e Ambiente – v.13(3), pp. 184-200, dez. 2020. https://doi.org/10.22409/resa2020.v13i3.a28841

GARVÃO, Marzane. Ensino de Ciências nos anos iniciais: dados a partir de um levantamento nas atas do ENPEC. 2016. 24 f. TCC (Graduação) - Curso de Pedagogia, Universidade Federal da Fronteira Sul, Chapecó, 2016.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

GOMES, Isabelle Sena; CAMINHA, Iraquitan de Oliveira. Guia para estudos de revisão sistemática: uma opção metodológica para as Ciências do Movimento Humano. Movimento. Porto Alegre, v. 20, n. 01, p. 395-411, jan/mar de 2014. https://doi.org/10.22456/1982-8918.41542

HIGGINS, Julian; GREEN, Sally. Cochrane Handbook for Systematic Reviews of Interventions. Version 5.1.0. The Cochrane Collaboration, 2011. Disponível em <http://handbook-5-1.cochrane.org> Acesso em 05 jun. 2020.

.KRASILCHIK, Myriam, MARANDINO, Martha. Ensino de Ciências e Cidadania. 2a ed. São Paulo: Editora Moderna. 2007, 87p.

LANA E SILVA, Moana Mariana; RICHETTI, Graziela Piccoli. "E esse lixo aí, é seu?”: uma oficina temática para o ensino fundamental I. ReLAPEQ. v. 2, n. 2. 2018. https://doi.org/10.30705/eqpv.v2i2.1404

LEFF, Enrique. Complexidade, Racionalidade Ambiental e Diálogo de Saberes. Educação & Realidade. v. 34, n. 3. 2009.

LORENZETTI, Leonir; DELIZOICOV, Demétrio. Alfabetização científica no contexto das séries iniciais. ENSAIO – Pesquisa em Educação em Ciências. V03.N1 – Jun 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epec/a/N36pNx6vryxdGmDLf76mNDH/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 05 jun. 2020.

LOUREIRO, Carlos Frederico. Educação Ambiental transformadora. In: LAYRARGUES, Philippe Pomier (Org). Identidades da Educação Ambiental brasileira. Brasília, MMA, 2014

LIBÂNEO, José Carlos. O ensino de didática, das metodologias específicas e dos conteúdos específicos do ensino fundamental nos currículos dos cursos de pedagogia. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, DF, v. 91, n. 229, p. 562-583, set./dez. 2010. https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.91i229.630

MEDEIROS, Aurélia Barbosa de; MENDONÇA, Maria José da Silva; SOUSA, Gláucia Lourenço de; OLIVEIRA, Itamar Pereira de. A Importância da educação ambiental na escola nas séries iniciais. Revista Faculdade Montes Belos, São Luís de Montes Belos, v. 4, n. 1, p 2-17, set., 2011. Disponível em: https://www.terrabrasilis.org.br/ecotecadigital/pdf/a-importancia-da-educacao-ambiental-na-escola-nas-series-iniciais.pdf Acesso em: 05 jun. 2020.

MORAES, Tatiana Schneider Vieira de; CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. Proposta de Sequência de Ensino Investigativa para o 1º ano do Ensino Fundamental. ESPAÇO PEDAGÓGICO, Passo Fundo, v.25, n.2, p.407-437, mai./ago. 2018. https://doi.org/10.5335/rep.v25i2.8171

NIGRO, Rogério Gonçalves; AZEVEDO, Maria Nizete. Ensino de ciências no fundamental 1: perfil de um grupo de professores em formação continuada num contexto de alfabetização científica. Ciência & Educação, v. 17, n. 3, p. 705-720, 2011. https://doi.org/10.1590/S1516-73132011000300012

OLIVEIRA, Anny Carolina de; EPOGLOU, Alexandra. “Que gosto bom!”: promovendo a alfabetização científica nos anos iniciais a partir do tema paladar. ReLAPEQ. v.3, n.1(2019). Disponível em: file:///C:/Users/laura/Downloads/mporto,+artigo5.ok.pdf Acesso em: 05 jun. 2020.

PIZARRO, Mariana Vaitiekunas; BARROS, Regina Célia dos Santos Nunes; LOPES JUNIOR, Jair. Os professores dos anos iniciais e o ensino de Ciências: uma relação de empenho e desafios no contexto da implantação de Expectativas de Aprendizagem para Ciências. RBPEC. v. 16. n. 2. pp. 421-448. agosto 2016. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4380 Acesso em: 05 jun. 2020.

PRACIANO, Jairla Bianca Aires; FEITOSA, Raphael Alves. Ciências nos anos finais do Ensino Fundamental: uma revisão sistemática de literatura. Research, Society and Development, v. 9, n. 6, e121963489, 2020. http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i6.3489

REIGOTA, Marcos. Meio ambiente, e representação social. São Paulo: Cortez, 2007.

RUPPENTHAL, Raquel; COUTINHO, Cadidja; MARZARI, Mara Regina Bonini. Alfabetização e letramento científico: dimensões da educação científica. Research, Society and Development, v. 9, n. 10, p. 1-18, 2020. http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i10.9302

SANTOS, Veronica Gomes dos; GALEMBECK, Eduardo. Sequência Didática com Enfoque Investigativo: Alterações Significativas na Elaboração de Hipóteses e Estruturação de Perguntas Realizadas por Alunos do Ensino Fundamental I. RBPEC. v. 18, n.3, 2018. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2018183879

SANTOS, Wagner José dos; SILVA, Ivanderson Pereira da. Revisão acerca dos temas Alfabetização Científica e ensino por investigação. EDUCA, v. 5, n° 12, p. 138 a 150, set./dez., 2018. https://doi.org/10.26568/2359-2087.2018.3344

SASSERON, Lúcia Helena; CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. Almejando a alfabetização científica no ensino fundamental: a proposição e a procura de indicadores do processo. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, RS, v. 13(3), p. 333- 352, 2008. Disponível em: https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/445 Acesso em: 05 jun. 2020.

SASSERON, Lúcia Helena; CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. Alfabetização Científica: Uma Revisão Bibliográfica. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, RS, v.16(1), pp. 59-77, 2011. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/844768/mod_resource/content/1/SASSERON_CARVALHO_AC_uma_revis%C3%A3o_bibliogr%C3%A1fica.pdf Acesso em: 05 jun. 2020.

SILVA, Dierimi Luiz Ferreira da; PEREZ, Silvana; FRAIHA, Simone da Graça de Castro. O estudo do campo gravitacional no Ensino Fundamental Anos Iniciais: uma proposta didática com abordagem investigativa. Research, Society and Development, v.9, n.10, 2020. http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i10.9085

SILVA, Isabela Vieira da; FONSECA, Layla Mayer; TAVARES, Cristiana da Silva; TAVARES, Cristina da Silva; CARMO, Ana Maria do; SANT’ANA, Antonio. Desenvolvimento de jogos didáticos auxiliares em práticas transdisciplinares e da Alfabetização Científica no ensino das Ciências da Natureza. Revista Insignare Scientia, v.2, n.4, set./dez. 2019. https://doi.org/10.36661/2595-4520.2019v2i4.10959

SILVA, Tamiris de Almeida; SOUZA, Silvana Paulina de; FIREMAN, Elton Casado. Ensino de Ciências por investigação: contribuições da leitura para a alfabetização científica nos anos iniciais. ACTIO, Curitiba, v. 4, n. 3, p. 346-366, set./dez. 2019. http://dx.doi.org/10.3895/actio.v4n3.10526

SILVEIRA, Luiz Bruno De Bom da et al. Percepções de estudantes dos anos iniciais do ensino fundamental sobre Ciências Naturais. Góndola Enseñ. Aprend. Cien. v. 10. n. 2. Pp 73-87, 2015. http://dx.doi.org/10.14483/udistrital.jour.gdla.2015.v10n2.a05

SIMEÃO, Manuelle Pereira da Costa; MOCROSKY, Luciane Ferreira. Prática de ciência e tecnologias na rede municipal de ensino de Curitiba: re-visitando a historicidade do pesquisado. ACTIO, Curitiba, v. 4, n. 3, p. 92-109, set./dez. 2019. http://dx.doi.org/10.3895/actio.v4n3.10260

SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

SOUZA, Maria Ferreira de; CICUTO, Camila Aparecida Tolentino; LUCCHESE, Márcia Maria. O cinema no Ensino de Ciências da Natureza: análise do filme “As aventuras de Sammy”. Research, Society and Development, v.9, n.9, 2020.

TOZONI-REIS, Marília Freitas de Campos. Educação Ambiental: natureza, razão e história. 1. ed. Campinas: Autores Associados, v. 1, 2004, 169p.

VIECHENESKI, Juliana Pinto; CARLETTO, Márcia Regina. Iniciação à alfabetização científica nos anos iniciais: contribuições de uma sequência didática. Investigações em Ensino de Ciências – V18(3), pp. 525-543, 2013. Disponível em: https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/112 Acesso em: 05 jun. 2020.

VIECHENESKI, Juliana Pinto; LORENZETTI, Leonir; CARLETTO, Márcia Regina. A alfabetização científica nos anos iniciais: uma análise dos trabalhos apresentados nos ENPECs. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – ENPEC, IX, 2015, Águas de Lindóia, SP. Anais do X ENPEC. Águas de Lindóia. 2015.

ZOMPERO, Andreia de Freitas; TEDESCHI, Fernanda. Atividades investigativas e indicadores de alfabetização científica em alunos dos anos iniciais do ensino fundamental. ESPAÇO PEDAGÓGICO. v. 25, n. 2, Passo Fundo, p. 546-567, maio/ago. 2018. https://doi.org/10.5335/rep.v25i2.8178

Published

2023-10-29

How to Cite

Oliveira, F. D. de, Bagestero, P. S. P. ., Puntel, R., & Roos, D. (2023). Studies on Scientific Literacy, with a look at the environment theme, in the early years of Brazil: a systematic review . Teaching, Health and Environment, 16, Publicado em 29/10/2023. https://doi.org/10.22409/resa2023.v16.a55072

Issue

Section

Articles