Memories and narratives woven in an extensionist experience

Authors

  • Eduardo Antonio de Pontes Costa Universidade Federal da Paraíba
  • Maria de Fátima Pereira Alberto Universidade Federal da Paraíba

Keywords:

method, extension, educators, psychologists

Abstract

The present work seeks to examine the methodological procedure built by extensionist psychologists in a consultancy experience with educators in charge of a popular education project. When we take the method as an object of reflection, we seek, based on the notions of dialog (Paulo Freire) and experience (Walter Benjamin), to employ some fragments of memories to reflect upon the role we played in this project. To reflect on our consultancy from this perspective enables up to reflect upon the forms of carrying out extension and research work in the fields of psychology and education, understood as the places of experts applying their knowledge to change a particular reality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eduardo Antonio de Pontes Costa, Universidade Federal da Paraíba

Psicólogo, Professor Adjunto do Departamento de Metodologia da Educação do Centro de Educação, da Universidade Federal da Paraíba (UFPB), Doutor em Educação pela Universidade Federal Fluminense, Pesquisador do Grupo de Pesquisa Psicologia Educacional, Formação e Infância: estudos sobre classes populares e educação pública.


Maria de Fátima Pereira Alberto, Universidade Federal da Paraíba

Psicóloga, Professora Associada do Departamento de Psicologia do Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, da Universidade Federal da Paraíba, Doutora em Sociologia pela Universidade Federal de Pernambuco, Professora do Programa de Pós-Graduação em Psicologia Social da UFPB, Pesquisadora do Grupo de Pesquisa Subjetividade e Trabalho.

References

ABRAMO, H. W. Considerações sobre a tematização social da juventude no Brasil. Revista Brasileira de Educação, Campinas, v. 5/6, p. 25-36, maio/dez. 1997.

ALBERTO, M. de F. P.; COSTA, E. A. de P. C. Caminhos norteadores de uma prática de extensão. Revista de Extensão da Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, v. 3, n. 8, p. 37-48, dez. 1998.

AS MIL E UMA NOITES. GALLAND, A. (Org.). Paris: [S.n.], 1704.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003. Tradução de Paulo Bezerra.

BENJAMIN, W. Reflexões sobre a criança, o brinquedo e a educação. São Paulo: 34, 2002. Tradução de Marcus Vinicius Mazzari.

BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. In: ______. Obras escolhidas I. 7. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994. Tradução de Sérgio Paulo Rouanet.

BRANDÃO, C. R. Pesquisa participante. São Paulo: Brasiliense, 1985.

DELEUZE, G. Conversações. Rio de Janeiro: 34, 1992. Tradução de Peter Pál Pelbart.

DOIMO, A. M. A vez e a voz do popular: movimentos sociais e participação política no Brasil pós-70. Rio de Janeiro: Relume-Dumará/ANPOCS, 1995.

FOUCAULT, M. As verdades e as formas jurídicas. Rio de Janeiro: Cadernos da PUC-Rio, 1974. Conferências I e II.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 8. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

GAGNEBIN, J. M. Lembrar, escrever, esquecer. São Paulo: 34, 2006.

GAGNEBIN, J. M. . Prefácio. In: BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. In: ______. Obras escolhidas I. 7. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994. p. 7-19. Tradução de Sérgio Paulo Rouanet.

GOHN, M. da G. Movimentos sociais e educação. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1992.

KONDER, L. É preciso teologia para pensar o fim da História? Revista USP, São Paulo, 15, p. 32-37, 1992. Dossiê Walter Benjamin.

Published

2012-12-31

How to Cite

DE PONTES COSTA, E. A.; PEREIRA ALBERTO, M. DE F. Memories and narratives woven in an extensionist experience. Fractal: Journal of Psychology, v. 24, n. 3, p. 667-678, 31 Dec. 2012.

Issue

Section

Professional Experience Narration