Memories and narratives woven in an extensionist experience
Keywords:
method, extension, educators, psychologistsAbstract
The present work seeks to examine the methodological procedure built by extensionist psychologists in a consultancy experience with educators in charge of a popular education project. When we take the method as an object of reflection, we seek, based on the notions of dialog (Paulo Freire) and experience (Walter Benjamin), to employ some fragments of memories to reflect upon the role we played in this project. To reflect on our consultancy from this perspective enables up to reflect upon the forms of carrying out extension and research work in the fields of psychology and education, understood as the places of experts applying their knowledge to change a particular reality.Downloads
References
ABRAMO, H. W. Considerações sobre a tematização social da juventude no Brasil. Revista Brasileira de Educação, Campinas, v. 5/6, p. 25-36, maio/dez. 1997.
ALBERTO, M. de F. P.; COSTA, E. A. de P. C. Caminhos norteadores de uma prática de extensão. Revista de Extensão da Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, v. 3, n. 8, p. 37-48, dez. 1998.
AS MIL E UMA NOITES. GALLAND, A. (Org.). Paris: [S.n.], 1704.
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003. Tradução de Paulo Bezerra.
BENJAMIN, W. Reflexões sobre a criança, o brinquedo e a educação. São Paulo: 34, 2002. Tradução de Marcus Vinicius Mazzari.
BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. In: ______. Obras escolhidas I. 7. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994. Tradução de Sérgio Paulo Rouanet.
BRANDÃO, C. R. Pesquisa participante. São Paulo: Brasiliense, 1985.
DELEUZE, G. Conversações. Rio de Janeiro: 34, 1992. Tradução de Peter Pál Pelbart.
DOIMO, A. M. A vez e a voz do popular: movimentos sociais e participação política no Brasil pós-70. Rio de Janeiro: Relume-Dumará/ANPOCS, 1995.
FOUCAULT, M. As verdades e as formas jurídicas. Rio de Janeiro: Cadernos da PUC-Rio, 1974. Conferências I e II.
FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 8. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.
GAGNEBIN, J. M. Lembrar, escrever, esquecer. São Paulo: 34, 2006.
GAGNEBIN, J. M. . Prefácio. In: BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. In: ______. Obras escolhidas I. 7. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994. p. 7-19. Tradução de Sérgio Paulo Rouanet.
GOHN, M. da G. Movimentos sociais e educação. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1992.
KONDER, L. É preciso teologia para pensar o fim da História? Revista USP, São Paulo, 15, p. 32-37, 1992. Dossiê Walter Benjamin.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors publishing in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License allowing sharing of the work with acknowledgement of authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
To the extent possible under the law, Fractal: Journal of Psychology has waived all copyright and related rights to the Reference Lists in research articles. This work is published in: Brazil.
To the extent possible under law,Fractal: Journal of Psychology has waived all copyright and related or neighboring rights to Reference lists in research articles. This work is published from: Brazil.