“We always have had women in songs and strings”: an investigation about women’s position in musical corporations
Keywords:
female musician, gender, musical corporation, identity, traditionAbstract
This paper is part of a research-intervention project concerning the music and its articulations with identities, carried out in musical corporations from the region of Campos das Vertentes, specially São João del-Rei and near-by towns. In this region, the music has a significant role on the formation of citizens’ cultural identity and on the municipality history. This research cut presents an investigation about gender determinations, aiming to know how is the women musicians’ participation in bands and orchestras from the region. For that, it was employed the archeological discourse analysis to compare the women musicians’ speeches with men’s from the same corporations and also with masculine voices about woman in philosophy and utopias. It was observed that traditional gender differences are preserved covered in the daily life of the musical corporations. However, it was also observed that the women musicians begin to be recognized in the corporations and, above all, recognize themselves as able to take off.Downloads
References
ABUD, C. C. R. Participação feminina na igreja católica: um grupo pela fé. Temporalidades – Revista Discente do Programa de Pós-graduação em História –UFMG, Minas Gerais, v. 1, n. 2, p. 223-235, ago./dez. 2009.
AZERÊDO, S. Preconceito contra a “mulher”: diferença, poemas e corpos. São Paulo: Cortez, 2007.
BACON, F. Nova Atlântida (1627). São Paulo: Abril Cultural, 1979.
BEAUVOIR, S. O segundo sexo (1949). Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1980.
CAMPANELLA, T. A Cidade do Sol. São Paulo: Martin Claret, 1979.
CASTORIADIS, C. A instituição imaginária da sociedade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.
CASTORIADIS, C. O mundo fragmentado: as encruzilhadas do labirinto. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987-1992.
CHRISTÓFARO, A. C. Sons e movimentos: a mulher e a educação musical em São João del-Rei no século XIX. In: MATA, C. F.; ROCHA, M. M. S.; FARIAS, I. R. (Org.). Seminário – Direito e Cidadania: interfaces científicas sob o olhar da educação. São João del-Rei, MG: UFSJ, 2003. p. 43-52.
FOUCAULT, M. A Arqueologia do Saber. Rio de Janeiro: Forense-Universitária, 1987.
GOMES, R. C. S; MELLO, M. I. C. Relações de gênero e a música popular brasileira: um estudo sobre bandas femininas. In: CONGRESSO DA ANPPOM, 17., 2007, Santa Catarina. Anais eletrônicos... Santa Catarina: UNESP: 2007. Disponível em: <http://www.anppom.com.br/anais/anaiscongresso_anppom_2007/etnomusicologia/etnom_RCSGomes_MICMello.pdf>. Acesso em: 13 jan. 2010.
HUXLEY, A. Admirável Mundo Novo (1932). São Paulo: Abril Cultural, 1982.
HUXLEY, A. O macaco e a essência (1949). Rio de Janeiro: Globo, 1987.
HUXLEY, A. A Ilha (1962). São Paulo: Globo, 2001.
MACHADO, M. N. M. Matando a escrava que vive em nós. Cadernos Pagu. Campinas, v. 29, n. 2, p. 475-479, jun.-dez. 2007. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332007000200020>. Acesso em: 13 jan. 2010.
MORE, T. Utopia (1516). São Paulo: Rideel, 2005.
PAGÈS, M. A vida afetiva dos grupos: esboço de uma teoria da relação humana. Petrópolis, RJ: Vozes, 1982.
SCALZO, M; NUCCI, C. Uma história de amor à música – São João del-Rei, Prados, Tiradentes. São Paulo: BEI, 2012.
SKINNER, B. F. Walden II: uma sociedade do futuro (1948). São Paulo: E.P.U. Editora Pedagógica e Universitária, 1978a.
SKINNER, B. F. Revisitando “Walden Two” (1969). In: SKINNER, B. F. Walden II: uma sociedade do futuro. São Paulo: E.P.U. Editora Pedagógica e Universitária, 1978b. p. vii-xviii.
VIEGAS, A. J. A Lira Sanjoanense e a música na região de São João del-Rei. Palestra. São João del-Rei, 1985.
VIEIRA-SILVA, M. Processo grupal, afetividade, identidade e poder em trabalhos comunitários: paradoxos e articulações. 2000. Tese (Doutorado)–Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors publishing in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License allowing sharing of the work with acknowledgement of authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
To the extent possible under the law, Fractal: Journal of Psychology has waived all copyright and related rights to the Reference Lists in research articles. This work is published in: Brazil.
To the extent possible under law,Fractal: Journal of Psychology has waived all copyright and related or neighboring rights to Reference lists in research articles. This work is published from: Brazil.