Language and affectivity: the subjective constitution of the teacher in their narratives
Keywords:
female teacher, subjectivity, language, feelingsAbstract
The main goal of this article is to analyze how to construct the subjectivity of the teacher from initial series. For it we get the role of reason and sensibility in the construction of subjective subject, from Henri Wallon on building human feelings and emotions we consider how to construct the subjectivity of teacher from their narratives. Among the results, we observed that the subjectivity of the teacher is intertwined with other aspects of the social groups to which they belong, as being a mother and wife. This aspects of their ways of being are the language and affectivity, mostly.Downloads
References
ALMEIDA, A. R. S. A emoção na percepção do professor pré-escolar: um estudo com base na obra de Henri Wallon. 1994. Dissertação (Mestrado em Psicologia da Educação)__Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 1994.
ALMEIDA, A. R. S. A emoção na sala de aula. 7. ed. Campinas, SP: Papirus, 2009.
BORGES, F. T. Posicionamentos do ser professora mediados pela leitura da novela e do filme brasileiro. In: CONGRESSO DE LEITURA DO BRASIL, 16., 2007, Campinas. Anais... Campinas: ALB, UNICAMP, 2007. Disponível em: <http://www.alb.com.br/anais16/sem03pdf/sm03ss09_07.pdf>. Acesso em: 12 jan. 2012.
BORGES, F. T.; MARINHO, C. S. P.; LAGO, P. M. O dom de ser professor: crenças que rondam a construção da docência. In: ENCONTRO DE PESQUISA EDUCACIONAL DO NORTE E NORDESTE, 19., 2009, João Pessoa. Anais... João Pessoa: UFPB, 2009. p. 1-9.
BORGES, F. T.; LINHARES, R. N.; CAIXETA, J. E. O professor de EAD: Significados e contradições. Educação a Distancia e as Tecnologias da Inteligência: novos percursos de formação e aprendizagem. Maceio, AL: EDUFAL, 2011. v. 1, p. 83-116.
BORGES, F. T. A professora que vemos nos filmes: construção identitária e significados da docência. Cadernos CEDES, Campinas, v. 32, n. 88, dec. 2012 .
GALVÃO, I. Henri Wallon: uma concepção dialética do desenvolvimento infantil. Petrópolis, RJ: Vozes, 1995.
GONZÁLEZ REY, F. Sujeto e subjetividad: uma aproximación histórico cultural. México: Thomson, 2002.
LAIA, S. A visão de longe: a televisão. In: A imagem rainha: as formas do imaginário nas estruturas clínicas e na prática psicanalítica. Escola Brasileira de Psicanálise. Rio de Janeiro: Sette Letras, 1995.
LEITE, S. (Org.). Afetividade e práticas pedagógicas. Campinas, SP: Komedi, 2005.
MAHONEY, A; ALMEIDA, L. (Org.). A constituição da pessoa em Henri Wallon. São Paulo: Loyola, 2004.
MAHONEY, A; ALMEIDA, L. Afetividade e processo ensino-aprendizagem: contribuições de Henri Wallon. Psicologia da Educação, v. 20, p. 11-30, 2005.
MALRIEU, P. et al. Henri Wallon: pour le centenaire de sa naissance. Toulouse: l’Université de Toulouse-Le Mirail, 1981. (Série A- Tome XIV).
O ESPELHO tem duas faces. Direção: Barbra Streisand. Produção: Arnon Milchan e Barbra Streisand. [S.l.]: Columbia Pictures e Phoenix Pictures,, 1996. 1 DVD (122 min).
SOUZA, M. T. C. C. de. (Org.). Razão e emoção: diálogos em construção. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2006.
PALMIERI, M. W. A.; BRANCO, A. U. Cooperação, competição e individualismo em uma perspectiva sócio-cultural construtivista. Psicol. Reflex. Crit. [online]. v. 17, n. 2, p. 189-198, 2004.
WALLON, H. L’organique et le social chez l’homme. Enfance, Paris, n. 1-2, p. 59-65, jan.-avr. 1963a.
WALLON, H. Fondements métaphysiques ou fondements dialectiques de la psychologie. Enfance, Paris, n. 1-2, p. 99-107, jan.-avr. 1963b.
VOLOSINOV, M. Marxismo e filosofia da linguagem. Sao Paulo: Hucitec, 1992.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors publishing in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License allowing sharing of the work with acknowledgement of authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
To the extent possible under the law, Fractal: Journal of Psychology has waived all copyright and related rights to the Reference Lists in research articles. This work is published in: Brazil.
To the extent possible under law,Fractal: Journal of Psychology has waived all copyright and related or neighboring rights to Reference lists in research articles. This work is published from: Brazil.