Reading comprehension evaluation using the Cloze Oriented System (COS)
Keywords:
reading, Cloze, middle schoolAbstract
The Cloze Oriented System (COS) is a procedure that adequate texts due to their level of difficulty in order to evaluate the reading comprehension. This study evaluate the reading comprehension of middle school students. There were 331 students from the 6th to the 9th grade, 51,7% of them female. Three texts, in which the COS was applied, were used with different omission criteria. The students answered the instruments collectively, in two sessions. The results showed significant differences due to gender and grade, the girls and the higher grade students had the best performance. There were found correlation of moderate magnitude and highly significant between the tests, showed a direct relation between the different types of test.Downloads
References
BORMUTH, J. R. Cloze Test readability: criterion references scores. Journal of Education Measurement, [S.l.], v. 5, n. 3, p. 189-196, 1968.
BRAGA, R. M.; SILVESTRE, M. F. B. Construindo o leitor competente: atividades de leitura interativa para a sala de aula. São Paulo: Petrópolis, 2002.
CARVALHO, M. R. Estratégias metacognitivas de leitura utilizadas de 2ª a 4ª série do Ensino Fundamental. 2006. Dissertação (Mestrado)__Universidade São Francisco, Itatiba, São Paulo, 2006.
CAPARROTTI, N. B. Prova de compreensão em leitura: evidências de validade. 2005. Dissertação (Mestrado)__Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Psicologia, Universidade São Francisco, Itatiba, São Paulo, 2005.
CHANCE, L. Use cloze encounters of the readability kind for secondary school students. Journal of Reading, [S.l.], v. 29, n. 8, p. 690-693, 1985.
COLETI, B. M. Compreensão em leitura e desempenho escolar no ensino fundamental II. 2006. Trabalho de Conclusão de Curso (Pedagogia) Curso de Pedagogia do Centro de Ciências Humanas e Sociais da Universidade São Francisco, Itatiba, São Paulo, 2006.
GRIFFITH, P. L.; RUAN, J. What is metacognition and what should be its role in literacy instruction? In: ISRAEL, S. E. et al. (Ed.). Metacognition in literacy learning: theory, assessment, instruction and professional development. Philadelphia: Lawrence Erlbaum, 2009. p. 3-18.
INEP – Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Qualidade da educação: uma nova leitura do desempenho dos estudantes de 8ª série do Ensino Fundamental. dez. 2003. Disponível em: <http://www.publicacoes.inep.gov.br/arquivos/%7BC00EFE24-1160-4D1A-8695-48061763945C%7D_qualidade_educa.pdf>. Acesso em: 16 out. 2006.
JOLY, M. C. R. A. Sistema Orientado do Cloze. 2006. Relatório de pesquisa apresentado à Universidade São Francisco, Itatiba, São Paulo.
JOLY, M. C. R. A. The validity of Cloze Oriented System (COS): a correlation study with an electronic comprehension test and a reading attitude survey. Psicologia Escolar e Educacional, Campinas, v. 11, número especial, p. 49-58, 2007.
JOLY, M. C. R. A. Estudos com o Sistema Orientado de Cloze para o ensino Fundamental. In: SANTOS, A. A. A.; BUCHOVITCH, E.; OLIVEIRA, K. L. (Ed.). Cloze: um instrumento de diagnóstico e intervenção. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2009a. p. 119-144.
JOLY, M. C. R. A. Avaliação da compreensão em leitura pelo Sistema Orientado de Cloze. Revista Mexicana de Orientação Educativa, [S.l.], v. 17, p. 1-8, jan./jun. 2009b.
JOLY, M. C. R. A. Decodificação e compreensão em leitura: estudo correlacional com crianças. Sonhar, Braga, v. 5, p. 101-126, 2010.
JOLY, M. C. R. A.; ISTOME, A. C. Compreensão em Leitura e Capacidade Cognitiva: Estudo de Validade do Teste Cloze Básico – MAR. Psic: Revista de Psicologia da Vetor Editora, São Paulo, v. 9, n. 2, p. 219-228, dez. 2008.
JOLY, M. C. R. A.; LOMÔNACO, J. F. B. Avaliando a compreensão em leitura no ensino fundamental: compreensão entre o meio eletrônico e o impresso. Boletim de Psicologia, São Paulo, v. 53, n. 119, p. 131-147, dez. 2003.
JOLY, M. C. R. A.; NICOLAU, A. F. Avaliação de compreensão em leitura usando cloze na 4ª série. Temas sobre Desenvolvimento, [S.l.], v. 14, n. 83-84, p. 14-19, 2005.
OLIVEIRA, K. L.; BORUCHOVITCH, E.; SANTOS, A. A. A. Compreensão de leitura em alunos de sétima e oitava séries do ensino fundamental. Psicologia Escolar Educacional, Campinas, v. 11, n. 1, p. 41-49, jan./jun. 2007.
OLIVEIRA, K. L.; BORUCHOVITCH, E.; SANTOS, A. A. A. Leitura e desempenho escolar em português e matemática no ensino fundamental. Paidéia, São Paulo, v. 18, n. 41, p. 531-540, set./dez. 2008.
OLIVEIRA, K. L.; BORUCHOVITCH, E.; SANTOS, A. A. A. (Ed.). Técnica de Cloze na avaliação da compreensão em leitura. In: ______. Cloze: um instrumento de diagnóstico e intervenção. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2009. p. 47-76.
PINTO, Z. A. O menino maluquinho. São Paulo: Abril, 1980.
PINTO, Z. A. O menino marrom. São Paulo: Melhoramentos, 1986.
PIOVEZAN, N. M.; CASTRO, A., N. R. Compreensão e estratégias de leitura no ensino fundamental. Psic: Revista de Psicologia da Vetor Editora, São Paulo, v. 9, n. 1, p. 53-62, jun. 2008.
RANDI, J.; GRIGORENKO, E. L.; STERNBERG, R. J. Revisiting definitions of reading comprehension: just what is reading comprehension anyway? In: ISRAEL, S. E. et al. (Ed.). Metacognition in literacy learning: theory, assessment, instruction and professional development. Philadelphia: Lawrence Erlbaum, 2005. p. 19-39.
SALVIA, J.; YSSELDYKE, J. Avaliação em Educação Especial e Corretiva. São Paulo: Manole, 1991.
SOLÉ, I. Estratégias de leitura. 6. ed. Artmed: Porto Alegre, 1998.
SANTOS, A. A. A. O Cloze como técnica de diagnóstico e remediação da compreensão em leitura. Interação em Psicologia, Paraná, v. 8, n. 2, p. 217-226, jul./dez. 2004.
TAYLOR, W. I. Cloze procedure: a new tool for measuring readability. Journalism Quarterly, [S.l.], v. 30, p. 415-433, 1953.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors publishing in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License allowing sharing of the work with acknowledgement of authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
To the extent possible under the law, Fractal: Journal of Psychology has waived all copyright and related rights to the Reference Lists in research articles. This work is published in: Brazil.
To the extent possible under law,Fractal: Journal of Psychology has waived all copyright and related or neighboring rights to Reference lists in research articles. This work is published from: Brazil.