The narrative potencial of the places destinated to children: incursions of the research group in childhood psychology RGCP

Authors

  • Daniela Barros da Silva Freire Andrade Universidade Federal de Mato Grosso

Keywords:

place, narrative, infantile education

Abstract

The text discusses the narrative potential of childhood spaces through the studies about significances and social-educationalpractices designated to children in Infantile Education. Based on the Cultural Historical Theory, in the ontogenetic approachof Social Representations Theory in dialogue with the notion of active minorities (MOSCOVICI, 2011) and narrative space(SENNETT, 1990) it tries to answer whether the children are capable of influencing the process of significance of the realityand perform social influence. It presents two studies that discuss the nursery as a cultural artifact, whose significances orientthe professionalities of educators and regulate structures of opportunities for the development of babies. It reveals the being ofbabies by a new spatial organization of the nursery announcing learning possibilities and the insertion of the educator in theplayful picture of the baby. The analyses of the studies reveal new significations about the child within the context of educationalpractices and research highlighting its power of creation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Daniela Barros da Silva Freire Andrade, Universidade Federal de Mato Grosso

Possui doutorado em Educação: Psicologia da Educação, pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2006). Atualmente é professora adjunta da Universidade Federal de Mato Grosso. Na pós-graduação coordena o grupo de pesquisa em Psicologia da Infância (GPPIN). Tem experiência na área da Psicologia do Desenvolvimento e Aprendizagem, Psicologia Social com ênfase em representações sociais. Atualmente desenvolve pesquisas no contexto da formação inicial de professores associadas as questões específicas da Infância, Educação Infantil e Ensino Fundamental.

References

AGUIAR, W. M. J.; OZELLA, S. Núcleos de significação como instrumento para a apreensão da constituição dos sentidos. Psicol. Cienc. Prof., Brasília, v. 26, n. 2, p. 222-245, jun. 2006.

ANDRADE, D.B.S.F. O lugar feminino na escola: um estudo em representações sociais. Cuiabá: EdUFMT, 2007.

ANDRADE, D.B.S.F. O potencial narrativo dos espaços da infância: estudo das significações e das práticas socioeducativas destinadas às crianças. Projeto de Pesquisa. Cuiabá, FAPEMAT, 2011.

ALVES, I. L. Bebês por entre vivências, afordâncias e territorialidades infantil: de como o berçário se transforma em lugar. 2013. Dissertação (Mestrado em Educação)__Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, 2013.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Tradução de Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. Lisboa: Edições 70, 1995.

BAUER, M. A popularização da ciência como iluminação cultural: a função de resistência das representações sociais. In: GUARECHI, P. A.; JOVCHELOVITCH, S. Textos em Representações sociais. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994. p. 229-261.

CASTORINA, J. A. The ontogenesis of social representations: a dialetic perpective. Papers on social representation, [S.l.], v. 19, n. 1, p. 18.1-18.19, 2010. Disponível em: <http://www.psych.lse.ac.uk/psr/>. Acesso em: 28 abr. 2013.

CERISARA, B. Professoras de Educação Infantil: entre o feminino e o profissional. São Paulo: Cortez, 2002.

JODELET, D. (Org.). Representações sociais: um domínio em expansão. In: ______. As representações sociais. Tradução de Lílian Ulup. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2001. p. 17-44.

JODELET, D. A cidade e a memória. In: DEL RIO, V.; DUARTE, C. R.; RHEINGANTZ, P. A. (Org.). Projeto de Lugar: colaboração entre psicologia, arquitetura e urbanismo. Rio de Janeiro: Contra Capa, 2002. Coleção ProArquitetura, p.31-43.

JODELET, D. Experiência e representações sociais. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2005.

MOSCOVICI, S. Representações Sociais:investigações em Psicologia Social. Tradução de Pedrinho A. Guareschi. Petrópolis, RJ: Vozes, 2003.

MOSCOVICI, S. Psicologia das minorias ativas. Tradução de Pedrinho A. Guareschi - Grupo de Leitura Ideologia, Comunicação e Representações Sociais. Petrópolis, RJ: Vozes. 2011.

PEDROSA, M. I.; CARVALHO, A. M. A.. Análise qualitativa de episódios de interação: uma reflexão sobre procedimentos e formas de uso. Psicologia Reflexão e Crítica, Porto Alegre, v. 18, n. 3, p. 431-442, 2005.

PRESTES, Z. R. A brincadeira de faz-de-conta como atividade-guia. In: CONGRESSO DE EDUCAÇÃO BÁSICA, 2011. Florianópolis: COEB, 2011. v. 1. Disponível em:<http://portal.pmf.sc.gov.br/arquivos/arquivos/ pdf/>. Acesso em: 28 nov. 2011

SENNETT, R. The conscience of the eye:the design and social life of cities. New York: Norton & Company, 1990.

SILVEIRA, G. L. Berçário como lugar: significações segundo profissionais da Educação Infantil das unidades de atendimento à criança de até três anos no município de Cuiabá. 2013. Dissertação (Mestrado em Educação)__ Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, 2013.

RAMOS, C. A. R. De mãe substituta a babá malvada? Representações sociais sobre professora de bebês segundo acadêmicos de pedagogia da UFMT, campus Cuiabá. 2012. Dissertação (Mestrado) Programa de Pós Graduação em Educação, Universidade Federal de Mato Grosso, 2012. Disponível em: <http://www.ie.ufmt.br/ppge/dissertacoes/index.php>. Acesso em: 22 jul. 2013.

TUAN, Y.-F. Espaço e lugar: a perspectiva da experiência. São Paulo: Difel, 1983.

VIGOTSKI, L. S. A crise dos sete anos. Traduzido de: VIGOTSKI, L. S. La crisis de lós siete años. Obras escogidas. Tomo IV. Madrid: Visor y A. Machado, 2006. p.377-386.

VIGOTSKI, L. S. Imaginação e criação na infância: ensaio psicológico: livro para professores. Apresentação e comentários de Ana Luiza Smolka. Tradução de Zoia Ribeiro Prestes. São Paulo: Ática, 2009.

VIGOTSKI, L. S. Quarta aula: a questão do meio na pedologia. Psicologia USP, São Paulo, v. 21, n. 4, p. 681-701, 2010. Tradução de Márcia Pilleggi Vinha.

Published

2015-01-31

How to Cite

ANDRADE, D. B. DA S. F. The narrative potencial of the places destinated to children: incursions of the research group in childhood psychology RGCP. Fractal: Journal of Psychology, v. 27, n. 1, p. 16-21, 31 Jan. 2015.