Drawing maps: historical-cultural theory and contributions to research with children and spatiality

Authors

  • Jader Janer Moreira Lopes Universidade Federal de Juiz de Fora
  • Marisol Barenco de Mello Universidade Federal Fluminense
  • Amelia Cristina Alves Bezerra Universidade Federal Fluminense

Keywords:

children, experiences, spatiality

Abstract

This text seeks to reflect about the systematized research in the field of childhood, having as main focus the researchstrategies “with children”. The main focus are the relationships that children establishes with the environment, specificlytheir spatialities. Starting from the contributions of researches that provide strategies of qualitative nature and based onthe contributions of the cultural historical theory, we elect the concept of vivência (perejivanie) as main point aroundwhich our works are developed. To do this, start tracing the origin of researches based on positivist paradigms and suggestsome paths trying to break away from this perspectives: the ethnographic postulates of Malinovsky and Good; the symbolicinteractionism, whose precursor is George Herbert Mead; the Ethnomethodology of Harold Garfinkel; the contributions ofMarx and the principles laid down by Vygotsky and his collaborators.

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Author Biographies

Jader Janer Moreira Lopes, Universidade Federal de Juiz de Fora

Possui graduação em Geografia pela Universidade Federal de Juiz de Fora (1989), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Juiz de Fora (1998), doutorado em Educação pela Universidade Federal Fluminense (2003) e pós-doutorado pelo Internationaler Promotionsstudiengang Erziehungswissenchaft/Psychologie- INEDD, da Universität Siegen, Alemanha. Atualmente é professor do programa de pós Graduação em Educação da Universidade Federal Fluminense e da Universidade Federal de Juiz de Fora, onde orienta mestrado e doutorado. Pesquisador da FAPERJ, do CNPq e CAPES. Membro do Núcleo Multidisciplinar de Pesquisa, Extensão e Estudos de Crianças de 0 a 6 anos, na linha de pesquisa "Infância e Cultura". Membro do Grupo Gestor da Creche UFF. Coordenador do Grupo de Pesquisas e Estudos em Geografia da Infância (GRUPEGI). Vice coordenador do GT de Educação de Crianças de 0 a 7 anos da ANPED. Tem experiência na área de Geografia e Educação, Crianças e Infâncias, atuando principalmente nos seguintes temas: Geografia - ensino/aprendizagem, Geografia da Infância e das Crianças, Educação Infantil.

Marisol Barenco de Mello, Universidade Federal Fluminense

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Católica de Petrópolis (1990), mestrado em Educação pela Universidade Federal Fluminense (1998) e doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2003). Atualmente é professor adjunto da Universidade Federal Fluminense. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Infantil e Alfabetização, atuando principalmente nos seguintes temas: educação infantil, educação e cultura, contexto e cognição, alfabetização e linguagem.

Amelia Cristina Alves Bezerra, Universidade Federal Fluminense

Possui licenciatura em Geografia pela Universidade Federal do Ceará (1995), Mestrado em Geografia pela Universidade Federal de Pernambuco (2000) e Doutorado em Geografia pela Universidade Federal Fluminense defendido em novembro de 2006. Atualmente é professora adjunto da Universidade Federal Fluminense - UFF. Tem experiência na área de Geografia, com ênfase em Estudos sobre a Cidade; Ensino de Geografia; Formação de Professor de Geografia, atuando especialmente nos seguintes temas: cidade, manifestações culturais e processos formativos; políticas urbanas; formação de professores de geografia; práticas de ensino em Geografia; educação e direito à cidade.

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Published

2015-01-31

How to Cite

LOPES, J. J. M.; MELLO, M. B. DE; BEZERRA, A. C. A. Drawing maps: historical-cultural theory and contributions to research with children and spatiality. Fractal: Journal of Psychology, v. 27, n. 1, p. 28-32, 31 Jan. 2015.