Contributions of the Historical-cultural theory to an early childhood education as a children and childhood place

Authors

  • Ligia Maria Motta Lima Leão de Aquino Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Keywords:

childhood education, Historical-Cultural Theory, childhood development

Abstract

This article brings reflections about contributions of the historical-cultural theory in thinking about the role of childhood educationon modern society. Identifies as a progress the process of institutionalization of childhood education with its effective integrationto the education system, which requires the peculiarities of childhood to avoid a simple conformation in this educational stage tothe model and finality of basic school education. Arrangements are made to the perspective of the historical-cultural theory as ateorical support to reaffirmation of childhood education with the finality of promoting the generate development among children,as symbolized by the Law of Directives and Basis for National Education (LDB). Vygotskian studies about the importance of playfor human development e about process of development of thinking and your relation with speech provide elements to affirm thatplaying and the interactions as the guiding principles of the pedagogic proposes designated to children between 0 and 6 years old.

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Author Biography

Ligia Maria Motta Lima Leão de Aquino, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Santa Úrsula (1986), mestrado em Educação pela Universidade Federal Fluminense (1995) e doutorado em Educação pela Universidade Federal Fluminense (2002). Atualmente é membro do comitê científico da Associação Nacional de Pós Graduação e Pesquisa em Educação e professor adjunto da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Pré-Escolar, atuando principalmente nos seguintes temas: educação infantil, educação, infância, formação de professores e políticas públicas.

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Published

2015-01-31

How to Cite

AQUINO, L. M. M. L. L. DE. Contributions of the Historical-cultural theory to an early childhood education as a children and childhood place. Fractal: Journal of Psychology, v. 27, n. 1, p. 39-43, 31 Jan. 2015.