Cultural-Historical Psychology in dialogue: the trajectory of GEPSA’s research
Keywords:
Cultural-Historical Psychology, GEPSA, children, literacy eventsAbstract
This text introduces the Cultural-Historical Psychology Classroom Research Group (GEPSA) that has as goals to study language,discourse, social cognition, culture and inclusion within classrooms. We link Cultural-Historical Psychology and InteractionalEthnography searching for a theorical and methodological coherence to conduct our researches. We present an investigationwithin a six-child classroom in Belo Horizonte, Brazil. We analyzea literacy event called “What is in the middle of the ocean,heaven, river and sun”. The analysis demonstrates how children bring to school what they know about the words and its concepts.Through school mediation, children can constitute new identities, and new knowledge about themselves and the world.Downloads
References
AFONSO, M. L. Gênero e processo de socialização em creches comunitárias. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 93, p. 12-21, maio 1995.
AGAR, M. Language Shock: understanding the culture of conversation. New York: Harper Collins, 1996.
BAKHTIN, M. Gêneros do discurso. In: ______. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2003. p. 261-270.
BRANDÃO, A. C. P.; ROSA, E. C. S. (Org.). Ler e escrever na educação infantil. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares
Nacionais para a Educação Infantil. Resolução do CNE/CEB
Nº 5, de 17 de dezembro de 2009a.
BRASIL. Ministério da Educação. Programa Currículo em
Movimento. Brasília, DF: Secretaria de Educação Básica,
b.
CAMPOS, M. M. Ensino Fundamental e os desafios da Lei
274/2006. Anos Iniciais do Ensino Fundamental - TV
Escola/ Salto para o Futuro, Brasília, ano XIX, n. 12, p. 10-16,
set. 2009.
CASTANHEIRA, M. L. et al. Interactional Ethnography: an
approach to studying the social construction of literate practices.
Linguistics and Education, [S.l.], v. 11, n. 4, p. 353-400, 2001.
CASTANHEIRA, M. L.; NEVES, V. F. A.; GOUVÊA, M. C.
S. Eventos interacionais e eventos de letramento: um exame
das condições sociais e semióticas da escrita em uma turma de
educação infantil. Cadernos. CEDES, Campinas, v. 33, n. 89,
jan./abr. 2013.
CORSARO, W. The Sociology of childhood. 2nd ed. London:
Sage, 2005.
CHARLOT, B. (Org.). Os jovens e o saber: perspectivas
mundiais. Porto Alegre: Artmed, 2001.
DOMINICI, I. A educação infantil e os eventos de letramentos
em uma turma de 5 anos. Dissertação (Mestrado)__Faculdade
de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais., Belo
Horizonte, 2014.
GOMES, M. F. C.; NEVES, V. F. A.; OLIVEIRA, L. S.
Aproximações entre a Psicologia Histórico-cultural e a
Etnografia Interacional. Juiz de Fora: UFJF, 2012.
GUMPERZ, J. J. Convenções de contextualização. In:
RIBEIRO, B. T.; GARCEZ, P. M. (Org.). Sociolinguística
Interacional. 2. ed. São Paulo: Loyola, 2002. p. 149-182.
HEATH, S. B. Ways with words: language, life, and work in
communities and classrooms. New York: Cambridge University
Press, 1983.
KRAMER, S. O papel da Educação Infantil na formação do
leitor: descompassos entre as políticas, as práticas e a produção
acadêmica. In: FRADE, I. C. A. et al.(Org.). Convergências e
tensões no campo da formação e do trabalho docente. Belo
Horizonte: Autêntica. 2010. p. 111-133.
LAHIRE, B. Sucesso escolar nos meios populares: as razões do
improvável. São Paulo: Ática, 1997.
NEVES, V. F. A.; GOUVÊA, M. C. S.; CASTANHEIRA, M.
L. A passagem da educação infantil para o ensino fundamental:
tensões contemporâneas. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.
, n. 1, p. 121-140, jan./abr. 2011.
PACKER, M. J.; GOICOECHEA, J. Sociocultural an
Constructivist Theories of Learning: Ontology, just not
Epistemology. Educational Phychologist, v. 35, n. 94, p. 227-
, 2000.
PINO, A. O social e o cultural na obra de Vigotski. Educação &
Sociedade, Campinas, v. 21, n. 71, p. 45-78, jul. 2000.
PRESTES, Z. R. Quando não é quase a mesma coisa: Traduções
de Lev Semionovitch Vigotski no Brasil. Campinas: Autores
Associados, 2012.
SARMENTO, M. Sociologia da Infância: correntes e
confluências. In: SARMENTO, M.; GOUVÊA, M. C. S. (Org.).
Estudos da infância: educação e práticas sociais. Petrópolis,
RJ: Vozes, 2008. p. 17-39.
SHERY, K. Sou a maior coisa que há no mar. São Paulo:
Rocco, 2010.
STREET, B. Literacy in theory and practice. Cambridge:
Cambridge University Press, 1984.
STRIKE, K. A. On the expressive potential of behaviorist
language. American Educational Research Journal, v. 11, n. 2,
p. 103-120, 1974.
VIGOTSKI, L. S. Obras Escogidas (1983). Madrid:
Aprendizage, 1995. v. 3.
VIGOTSKI, L. S. Obras Escogidas (1934). Madrid:
Aprendizage, 1993. v. 2.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors publishing in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License allowing sharing of the work with acknowledgement of authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
To the extent possible under the law, Fractal: Journal of Psychology has waived all copyright and related rights to the Reference Lists in research articles. This work is published in: Brazil.
To the extent possible under law,Fractal: Journal of Psychology has waived all copyright and related or neighboring rights to Reference lists in research articles. This work is published from: Brazil.