The subject in the works of Vigotski and of the Circle of Bakhtin: implications for the practice of research in education
Keywords:
concept of subject, research in education, Vigotski, BakhtinAbstract
In this article the concept of subject in the works of Vigotski and Bakhtin and their circles is revisited in a dialogue with the LIC(“Linguagem, Interação e Conhecimento” - Language, Interaction and Knowledge) Research Group Production Team, with its19 years of experience in the Universidade Federal de Juiz de Fora. Considering the other self as an essential part of the wholedialogic process that permeates Vigotski and Bakhtin theoretical frame, the core of methodolical work of the LIC group is outlined.Anchored in the historical and dialectical materialisms, the research subject(s) are understood as responsive, dialogic and activeparticipants. With no pretentions to format a concept of subject according to the russian theorists, the conditions for the possibilitiesthat the role assigned for both to language allows thinking the production of meanings in their multiple dimensions interconstitutiveaspects are focused: single and collective, subjective and objective, biological and cultural, historical and dialectical.Downloads
References
AMORIM, M. O pesquisador e seu outro: Bakhtin nas ciências
humanas. São Paulo: Musa, 2004.
BAKHTIN, M. Toward a Philosophy of the act. Tradução de
Vadim Liapunov. Texas: University of Texas Press, 1993.
BAKHTIN, M. Arte e responsabilidade. In: ______. Estética da
criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2003a. p. XXXIIIXXXIV.
BAKHTIN, M. O autor e a personagem. In: ______. Estética
da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2003b. p. 3-194.
BAKHTIN, M. Os apontamentos de 1970-1971. In: ______.
Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2003c.
p. 367-392.
BAKHTIN, M. [VOLOCHÍNOV, V. N.]. Marxismo e Filosofia
da linguagem. São Paulo: Hucitec, 1988.
BAKHTIN, M. [VOLOCHÍNOV, V. N.]. O Freudismo. São
Paulo: Perspectiva, 2007.
EMERSON, C. Os 100 primeiros anos de Mikhail Bakhtin. São
Paulo: DIFEL, 2003.
FARACO, C. A. Apresentação. In: FARACO, C. A. et al.
(Org.). Diálogos com Bakhtin. Curitiba: UFPR, 2001. p. 9-20.
FREITAS, M. T. A. Nos textos de Bakhtin e Vigotski: um
encontro possível. In: BRAIT, B. (Org.). Bakhtin, dialogismo e
construção de sentido. Campinas: UNICAMP, 1997. p. 311-330.
FREITAS, M. T. A. Discutindo sentidos da palavra intervenção
na pesquisa de abordagem histórico-cultural. In: FREITAS, M.
T. A.; RAMOS, B. S. (Org.). Fazer pesquisa na abordagem
histórico-cultural: metodologias em construção. Juiz de Fora:
UFJF, 2010. p. 13-24.
FREITAS, M. T. A. A linguagem como constituidora da
consciência e elemento transformador no processo da vida
humana: uma leitura histórico-cultural. In: REUNIÃO ANUAL
DA ANPEd, 35., 2012, Porto de Galinhas - PE. Educação,
cultura, pesquisa e projetos de desenvolvimento: o Brasil do
século XXI. Rio de Janeiro: ANPEd, 2012. v.1. Disponível
em: <http://35reuniao.anped.org.br/images/stories/trabalhos/
GT20%20Trabalhos/GT20-2186_int.pdf>. Acesso em: 02 abr.
FREITAS, M. T. A. Identidade e alteridade em Bakhtin. In:
PAULA, L. de; STAFFUZA, G. (Org.). Círculo de Bakhtin:
pensamento interacional. Campinas: Mercado de Letras, 2013.
v. 3, p.183-199.
FREITAS, M. T. A.; RAMOS, B. S.; SANTOS, I. S. A trajetória
de pesquisa do grupo LIC: formação de professores, letramento
e tecnologias digitais. In: MIRANDA, S. R.; MARQUES, L. P.
(Org.). Trajetórias: caminhos na pesquisa em Educação. Juiz de
Fora: UFJF, 2009. p. 19-43.
FREITAS, M. T. A.; RAMOS, B. S. (Org.). No fluxo dos
enunciados, um convite à contrapalavra. In: ______. Fazer
pesquisa na abordagem histórico-cultural: metodologias em
construção. Juiz de Fora: UFJF, 2010. p. 7-12.
GERALDI, J. W. A aula como acontecimento. São Carlos:
Pedro & João, 2010.
LEVY, P. Cibercultura. São Paulo: Ed. 34, 1999.
MORSON, G. S.; EMERSON, C. Mikhail Bakhtin: criação de
uma prosaística. São Paulo: EDUSP, 2008.
PINO, A. As marcas do humano: às origens da constituição
cultural da criança na perspectiva de Lev S. Vigotski. São
Paulo: Cortez, 2005.
PONZIO, A. A revolução Bakhtiniana. São Paulo: Contexto,
SOBRAL. A. Concepção de Sujeito do Círculo, In: ______. Do
dialogismo ao gênero: as bases do pensamento do círculo de
Bakhtin. Campinas: Mercado de Letras, 2009. p.47-60.
VIGOTSKI, L. S. A Formação Social da Mente. São Paulo:
Martins Fontes, 1999.
VIGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem.
São Paulo: Martins Fontes, 2001.
VIGOTSKI, L. S. Psicologia Pedagógica. Porto Alegre:
Artmed, 2003.
VIGOTSKI, L. S. Imaginação e criação na infância. São
Paulo: Ática, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors publishing in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License allowing sharing of the work with acknowledgement of authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
To the extent possible under the law, Fractal: Journal of Psychology has waived all copyright and related rights to the Reference Lists in research articles. This work is published in: Brazil.
To the extent possible under law,Fractal: Journal of Psychology has waived all copyright and related or neighboring rights to Reference lists in research articles. This work is published from: Brazil.