Education policy for children from 0 to 3 years old

Authors

  • Vera Maria Ramos de Vasconcellos Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Keywords:

infant education, educational policy, social-historical & cultural approach

Abstract

This article was built out of theoretical and practical reflections done at Núcleo de Estudos da Infância: Pesquisa & Extensão(NEI:P&E). The Nucleo of Childhood Studies: Research & Extension is part of the Research Group Childhood, Youth and Educationfrom PROPED/UERJ. By tradition our studies cover issues linked with Human Development (children, their families, teachers andhelpers). Our theoretical perspective is socio-historical and cultural, based on the work developed by Lev Vygotsky and Henri Wallon.The research is done on three municipalities: Rio de Janeiro, Juiz de Fora e Niterói. The Educational Policy of Early Education, from2009 to 2013, is the focus of the studies. The tensions existented between the text of the policies and everyday practices, in additionto its historical and cultural implications is which guides and distinguishes the approaches in each municipality.

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Author Biography

Vera Maria Ramos de Vasconcellos, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Graduada em Psicologia (1975), mestrado pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1980), doutorado em Social Developmental Psychology Department - University of Sussex (1986) e pos-doc em Desenvolvimento Humano na Universidade da Carolina do North-Chapel Hill. Foi por 25 anos (1977 - 2002) professora do Departamento de Psicologia (Professora Titular desde 1994), da Universidade Federal Fluminense onde coordenou o Núcleo Multidisciplinar de Pesquisa, Extensão e Estudo da Criança de 0 a 6 anos, de sua inauguração até 2002. Professora dos programas de pos-graduacão em Educacão (1989 - 2004) e Psicologia (1998 - 2002). Atualmente é professor titular do Departamento de Estudos da Infância e do PROPED, da Universidade do Estado do Rio de Janeiro, onde coordena o Núcleo de Estudos da Infância: Pesquisa e Extensão (NEI:P&E/UERJ). É presidente de honra da Sociedade Brasileira de Psicologia do Desenvolvimento e membro de sociedades de pesquisa brasileiras e internacionais (ANPED, ANPEPP, ISSBD, SIP). Na comissão científica da Jean Piaget Society foi represetante do Brasil e países latinoamericanos(2002 - 05 e 2011 - 2014). É pesquisadora nas áreas de Psicologia do Desenvolvimento e Educação Infantil; desenvolve pesquisa em creches municipais do Rio de Janeiro, com bolsa FAPERJ "Cientista de Nosso Estado (2009-11). Temas de pesquisa: políticas públicas de Educação Infantil, formação do profissional de Educação Infantil, desenvolvimento humano inserção de crianças e famílias à creche, brinquedos e brincadeira, arranjo espacial.

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Published

2015-01-31

How to Cite

VASCONCELLOS, V. M. R. DE. Education policy for children from 0 to 3 years old. Fractal: Journal of Psychology, v. 27, n. 1, p. 68-73, 31 Jan. 2015.