Clinic of Trauma and narrative of suffer
Keywords:
trauma, survivor syndrome, narrative, subjectivityAbstract
It is intended to analyze the link between trauma and narration. We will focus on the historic arch that connects the category of “survivor syndrome”, popular in the 1960s, to a recognition of the category of “Posttraumatic Stress Disorder” in 1980’s. The theme is analyzed by reading contemporary authors linked to Foucault’s genealogy, as Ruth Leys, Ian Hacking and Paulo Vaz. It is concluded that this new conception of trauma modifies the relationship between trauma and narrative, making the traumatic experience is highlighted in media, literary and cinematic narratives as evidence of atrocities external and independent of the subject. In other words, tend to emphasize human frailty.Downloads
References
AMERICAN Psychiatric Association, Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-II). 3. ed. Washington DC: APA, 1980.
APOCALYPSE Now. Direção: Francis Ford Coppola. San Francisco: Zoetrope Studios, 1979. 1 DVD.
ARENDT, H. Sobre a Revolução, Lisboa: Relógio D’Água, 2001.
BENJAMIN, W. A modernidade e os modernos. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2000.
BENJAMIN, W. O Narrador. In: Magia e Técnica, Arte e Política. São Paulo: Brasiliense, 2008. Obras escolhidas, v. 1, p. 197-221.
CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA. Psicologia de emergências e desastres: promoção de direitos e construção de estratégias na América Latina. Brasiília: CFP, 2011.
EKSTEINS, M. A Sagração da Primavera. Rio de Janeiro: Rocco, 1991.
FASSIN, D.; RECHTMAN, R. The Empire of Trauma: an inquiry in the condiction of victimhood. Princeton: Princeton University Press, 2009.
FIGUEIRA, I.; MENDLOWICKS, M. Diagnóstico do estresse pós-traumático. Revista de Psiquiatria, v. 25, supl.1, p. 12-16, 2003.
FRANCO atirador, O. Direção: Michael Cimino. London: EMI Films, 1978. 1 DVD.
GROHOL, J. M. DSM-5 Resource guide. Disponível em: <http://psychcentral.com/dsm-5/>. Acesso em: 21 jun. 2014.
GRUPO Baader-Meinhof, O. Direção: Uli Edel. Munich: Constantin Film Produktion, 2008. 1 DVD.
HACKING, I. Múltiplas personalidade e as ciências da memória. Rio de Janeiro: J. Olympio, 2000.
HACKING, I. Ontologia Histórica. Rio Grande do Sul: Unisinos, 2009.
IMAGEM que falta, A. Direção: Rithy Panh. Boulogne: Catherine Dussart Productions (CDP), 2013. 1 DVD.
KESSLER et al. Postttraumatic stress disorder in the National Comordity Survey. Arquive General of Psichiatry, [online], v. 52, n. 12, 1048-1060, 1995.
MELO, M. T.; RIBEIRO, P. C. Modelos do trauma em Freud: e suas repercussões na psicanálise pós-freudiana. Percurso, 2º sem., p. 37-51, 2006.
MENDLOWICZ, M.; BERGER, W. Simulação de Transtorno de Estresse Pós-traumático. Jornal de Psiquiatria, v. 60, n. 1, p. 67-70, 2011.
LAPLANCHE, J.; PONTALIS, J. P. Vocabulário de Psicanálise. São Paulo: Martins Fontes, 1980.
LET there be light. Direção: John Huston. Long Island: U.S. Army Pictorial Services, 1946. 1 DVD.
LEYS, R. From guilty to shame: Auschwitz and after. Princeton: Princeton University Press, 2008.
LIFTON, R. J. Americans as survivors. New England Journal of Medicine, v. 352, n. 22, p. 2263-2265, June 2, 2005. Disponível em: <http://www.nejm.org/doi/pdf/10.1056/NEJMp058048>. Acesso em: 21 jun. 2014.
LUCKHURST, R. Traumaculture. New Formations, [S.l.], n. 50, p.28-49, 2003.
NEIMAN, S. O Mal no pensamento moderno. São Paulo: Difel, 2009.
PLATOON. Direção: Oliver Stone. Hollywood: Hemdale Film, 1986. 1 DVD.
PERES, J. P. Contribuições das neurociências à psicoterapia. Arquivos Médicos, São Paulo, v. 54, n. 1, p. 31-36, 2009.
POLLAK, M. A gestão do indizível. WebMosaica, v.2, n 1, jan.-jun. 2010. Disponível em: <http://www.seer.ufrgs.br/index.php/webmosaica/article/view/15543/9299>. Acesso em: 13 jun. 2014.
ROTHBERG, M. Traumatism realism. Minesotta: University of Minesotta, 2000.
SARLO, B. Tempo passado: cultura da memória e guinada subjetivista, São Paulo: Companhia das Letras, 2006.
SELIGMANN-SILVA, M. Fotografia como arte do trauma e imagem-ação. Fórum Latino Americano De São Paulo, São Paulo, p. 1-23, 2009. Disponível em: <http://www.forumfoto.org.br/wp-content/uploads/2010/09/seligmann_fotografia_como_arte_do_trauma.pdf>. Acesso em: 12 jun. 2014.
SHOAH. Direção de: Claude Lanzmann. Paris: Les Films Aleph, 1985. 1 DVD.
VAZ, P. Políticas do sofrimento e as narrativas midiáticas de catástrofes naturais. Revista Famecos, Porto Alegre, v. 18, n. 1, p. 212-234, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors publishing in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License allowing sharing of the work with acknowledgement of authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
To the extent possible under the law, Fractal: Journal of Psychology has waived all copyright and related rights to the Reference Lists in research articles. This work is published in: Brazil.
To the extent possible under law,Fractal: Journal of Psychology has waived all copyright and related or neighboring rights to Reference lists in research articles. This work is published from: Brazil.