Some professional experiences about the construction of diagnosis of ADHD
Keywords:
ADHD, discipline, childhood, youth, postmodernityAbstract
This article delves into the professional experiences occurred during the period from 2005 to 2009; its main subject deals with the construction of diagnosis of Attention Deficit Disorder / Hyperactivity Disorder (ADHD). The practices exercised by a guidance counselor and psychologist, along with a Professor, produced many problematizations. These experiences were all derived from critical historical references which found that the diagnosis of ADHD may be taking the place of several absences and conflicts in contemporary times, such as the difficulty of dealing with the diversity of the different modes of existence, as well as with establishing prohibitions and moral values in order to guide the interaction with all human multiplicity.Downloads
References
ABRÃO, J. L. F. A história da psicanálise de crianças no Brasil. São Paulo: Escuta, 2001.
AQUINO, J. G. Indisciplina: o contraponto das escolas democráticas. São Paulo: Moderna, 2003.
BAUMAN, Z. Modernidade líquida. São Paulo, J. Zahar, 2000.
CALIMAN, L. V. A Biologia Moral da Atenção: a constituição do sujeito (des) atento. 2006. Tese (Doutorado)__Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2006.
CALIMAN, L. V. Notas sobre a História Oficial do Transtorno do Déficit de Atenção/Hiperatividade TDAH. Psicologia Ciência e Profissão, Brasília, v. 30, n. 1, p. 45-61, mar. 2010.
CAMBI, F. História da pedagogia. São Paulo: Unesp, 1999.
ASSOCIAÇÃO PSIQUIÁTRICA AMERICANA. Manual Diagnóstico e Estatístico de Transtornos Mentais - DSM-4. 4. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.
ASSOCIAÇÃO PSIQUIÁTRICA AMERICANA. Manual Diagnóstico e Estatístico de Transtornos Mentais - DSM-5. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2014.
FIGUEIREDO, L. C. M. Revisitando as psicologias: da epistemologia à ética das práticas e discursos psicológicos. 5. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.
FIGUEIREDO, L. C. M. Epistemologia, História, e Além: reflexões sobre uma trajetória pessoal. Psicologia: Ciência e Profissão, Brasília, v. 30, n. esp., p. 140-147, 2010.
FOUCAULT, M. Vigiar e Punir: nascimento da prisão. Petrópolis, RJ: Vozes, 1987.
GONDRA, J. G. Medicina, higiene e educação escolar. In: LOPES, E. M. I.; FARIA FILHO, L. M.; VEIGA, C. G. (Org.). 500 anos de educação no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2000. p. 519-550.
GREEN, A. O saber científico. In: ______. Orientações para uma psicanálise contemporânea. Rio de Janeiro: Imago, 2008, p. 317-349.
GUARIDO, R. A Biologização da vida e algumas implicações do discurso médico sobre a educação. In: CONSELHO REGIONAL DE PSICOLOGIA DE SÃO PAULO; GRUPO INTERINSTITUCIONAL QUEIXA ESCOLAR (Org.). Medicalização de crianças e adolescentes: conflitos silenciados pela redução de questões sociais a doenças de indivíduos. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2011. p. 27-39.
GUIRADO, M. Poder indisciplina: os surpreendentes rumos da relação de poder. In: AQUINO, J. G. (Org.). Indisciplina na Escola: alternativas teóricas e práticas. 4. ed. São Paulo: Summus, 1996. p. 57-71.
HELLER, A. Uma crise global da civilização: os desafios futuros. In: HELLER, A. et al. A crise dos paradigmas em ciências sociais e os desafios para o século XXI. Rio de Janeiro: Contraponto, 1999. p. 13-32.
KANDEL, E. Entrevista Eric Kandel: Psiquiatria está em crise por falta de provas científicas. Folha de São Paulo, São Paulo, 2 nov. 2011. Disponível em: <http://www1.folha.uol.com.br/fsp/saude/sd0211201101.htm>. Acesso em: 3 set. 2012.
KUHLMANN JÚNIOR, M. Infância e educação infantil: uma abordagem histórica. 2. ed. Porto Alegre: Mediação, 2001.
KUPFER, M. C. M. Educação para o futuro: psicanálise e educação. 3. ed. São Paulo: Escuta, 2007.
LA TAILLE, Y. Formação ética: do tédio ao respeito de si. Porto Alegre, RS: Artmed, 2009.
LEGNANI, V. N. Transtorno de Déficit de Atenção e Hiperatividade: um estudo psicanalítico. 2003. Tese (Doutorado)__Instituto de Psicologia, Universidade de Brasília, Brasília, 2003.
LEGNANI et al. Impasses na construção da noção de alteridade nos processos de subjetivação das crianças com o diagnóstico de transtorno de déficit de atenção e hiperatividade (TDA/H) Anais do 5 Col.S LEPSI IP/FE-USP Jun. 2004. Disponível em: <http://www.proceedings.scielo.br/scielo.php?pid=MSC0000000032004000100059&script=sci_arttext>. Acesso em: 2 out. 2008.
LEGNANI, V. N.; ALMEIDA, S. F. C. A construção diagnóstica de Transtorno de Déficit de Atenção/Hiperatividade: uma discussão crítica. Arquivos Brasileiros de Psicologia, Rio de Janeiro, v. 60, n.1, p. 2-13, jan.-jun. 2008. Disponível em: <http://seer.psicologia.ufrj.br/index.php/abp/article/view/174/159>. Acesso em: 3 set. 2012.
MANO, M. S. A criança hiperativa, a família, o discurso científico e a psicanálise. 2009. Dissertação (Mestrado)__Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Assis, 2009.
MOYSÉS, M. A. A; COLLARES, C. A. L. A história não contada dos distúrbios de aprendizagem. Cadernos CEDES, Campinas, n. 28, p. 31-48, 1992.
MOYSÉS, M. A. A; COLLARES, C. A. L. Dislexia e TDAH: Uma análise a partir da ciência médica. In: CONSELHO REGIONAL DE PSICOLOGIA DE SÃO PAULO; GRUPO INTERINSTITUCIONAL QUEIXA ESCOLAR (Org.). Medicalização de crianças e adolescentes: conflitos silenciados pela redução de questões sociais a doenças de indivíduos. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2011. p. 71-110.
RAMOS, D.; NASCIMENTO, V. G. A família como instituição moderna. Fractal: Revista de Psicologia, Niterói, v. 20, n. 2, p. 461-472, jul./dez. 2008. Disponível em: <http://www.uff.br/periodicoshumanas/index.php/Fractal/article/view/97/158>. Acesso em: 3 set. 2012.
ROHDE, L. A. et al. Transtorno de déficit de atenção/hiperatividade. Revista Brasileira de Psiquiatria, São Paulo, v. 22, s. 2, p. 7-11, dez. 2000.
SANTOS, J. F. O que é pós-moderno. São Paulo, Brasiliense, 1987.
SANTOS, L. C.; SAMPAIO, W. M. Considerações sobre a civilização ocidental contemporânea em Nietzsche e Freud. Fractal: Revista de Psicologia, Niterói, v. 24, n. 1, p. 59-80, jan./abr. 2012. Disponível em: <http://www.uff.br/periodicoshumanas/index.php/Fractal/article/view/441/633>. Acesso em: 3 set. 2012.
SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. Campinas, SP: Autores Associados, 2002.
SCHICOTTI, R. V. O. Concepções e práticas de educadores acerca de disciplina e limites na educação infantil: um estudo de caso. 2005. Dissertação (Mestrado)__Universidade Estadual Paulista, Assis, 2005.
SCHICOTTI, R. V. O.; YAZLLE, E. G. O disciplinamento da infância: algumas considerações históricas. Nucleus, v. 8, n. 1, p. 81-90, abr. 2011. Disponível em: <http://www.nucleus.feituverava.com.br/index.php/nucleus/article/view/543>. Acesso em: 7 dez. 2011.
SCHICOTTI, R. V. O. TDAH e infância contemporânea: um olhar a partir da psicanálise. 2013. Tese (Doutorado)__Universidade Estadual Paulista, Assis, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors publishing in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License allowing sharing of the work with acknowledgement of authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
To the extent possible under the law, Fractal: Journal of Psychology has waived all copyright and related rights to the Reference Lists in research articles. This work is published in: Brazil.
To the extent possible under law,Fractal: Journal of Psychology has waived all copyright and related or neighboring rights to Reference lists in research articles. This work is published from: Brazil.