Lewin and action research: genesis, application and purpose
Keywords:
action research, Kurt Lewin, theoretical foundations, groupAbstract
The aim of this paper is to reflect on the genesis, the theoretical foundation and the importance of action research as a strategy for psychological intervention. It is intended, from this resumption, to fulfill the demand of a researcher in psychology: define the fundamental of the emerging of action research and facilitate the scientific basis of psychological intervention supported by this working method. Action research can be epistemologically considered as a form of “qualitative” research, differentiating itself from traditional and positivist research methods, which are more connected to a reductionist approach of human and psychological “experimental” phenomenon and quantitatively controllable.Downloads
References
ALVES, A. J. O planejamento de pesquisas qualitativas em educação. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 77, p. 53-61, maio, 1991.
BARBIER, R. A pesquisa-ação na instituição educativa. Rio de Janeiro: J. Zahar, 1985.
BARBIER, R. A pesquisa-ação. Brasília: Liber Livro, 2007.
BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Cidade do Porto: Porto, 1994.
FIGUEIREDO, L. C. M.; SANTI, P. L. R. Psicologia: uma (nova) introdução. São Paulo: EDUC, 2007.
HAGUETTE, T. M. F. Metodologias qualitativas na sociologia. 5 ed. Petrópolis: Vozes, 1997.
LEWIN, K. Teoria de campo em ciência social. São Paulo: Pioneira, 1965.
LEWIN, K. Problemas de dinâmica de grupo. São Paulo: Cultrix, 1978.
LÖWY, M. Ideologia e ciência social: elementos para uma análise marxista. 13. ed. São Paulo: Cortez, 1999.
MACHADO, A. R. M. et al. Potencializando um grupo de terceira idade de uma comunidade rural. Revista da Escola de Enfermagem da USP, São Paulo, v. 49, n. 1, p. 96-103, fev. 2015.
MACIEL, M. I. E. A pesquisa-ação e Habermas: o novo paradigma. Belo Horizonte: UNA, 1999.
MAILHIOT, G. B. Dinâmica e gênese dos grupos. 6. ed. São Paulo: Duas Cidades, 1985.
MELO, A. S. E.; MAIA FILHO, O. N.; CHAVES, H. V. Conceitos básicos em intervenção grupal. Encontro: Revista de Psicologia, [S.l.], v. 17, n. 26, p. 47-63, jul. 2014.
QUIVY, R.; CAMPENHOUDT, L. Manual de investigação em ciências sociais. Lisboa: Gradiva, 1992.
REY, F. L. G. Pesquisa qualitativa em psicologia: caminhos e desafios. São Paulo: Thompson Learning, 2002.
SCHEIN, E. H. Psicologia organizacional. 3. ed. Rio de Janeiro: Prentice Hall do Brasil, 1982.
SCHWANDT, T. A. Três posturas epistemológicas para a investigação qualitativa. In: DENZIM, N. K.; LINCOLN, Y. S. (Col.). O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2006. p. 193-217.
SOMMER, R. Action research: from mental hospital reform in Saskatchewan to community building in California. Canadian Psychology/Psychologie canadienne. v. 40, n. 1, p. 47-55, Feb. 1999.
STRINGER, E. T. Socially responsive educational research: linking theory and practice. In: FLINDERS, D.; MILLS, G. E. (Ed.). Theory and concepts in qualitative research: perspectives from the field. New York: Teachers College Press, 1993. p. 141-162.
THIOLLENT, M. Pesquisa-ação nas organizações. São Paulo: Atlas, 1998.
THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 2000.
TRIPP, D. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e pesquisa, São Paulo. v. 31, n.3, p. 443-466, set./dez. 2005.
TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1992.
WILLIAMSON, G. R.; PROSSER, S. Action research: politics, ethics and participation. Journal of advanced nursing, [S.l.], v. 40, n. 5, p. 587-593, nov. 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors publishing in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License allowing sharing of the work with acknowledgement of authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
To the extent possible under the law, Fractal: Journal of Psychology has waived all copyright and related rights to the Reference Lists in research articles. This work is published in: Brazil.
To the extent possible under law,Fractal: Journal of Psychology has waived all copyright and related or neighboring rights to Reference lists in research articles. This work is published from: Brazil.