Subjective processes of depression: constructing alternative paths upon a cultural-historical approach
DOI:
https://doi.org/10.22409/1984-0292/v29i3/1411Keywords:
depression, subjectivity, mental healthAbstract
This article aims to explain subjective processes related to depression, supported by a case study. This work is based on the constructive-interpretative method, having as its main theoretical referential the Theory of Subjectivity in a cultural-historical approach. The subjectivity in the referred perspective differs from the hegemonic pathological reification of depression, which has limited mental health practices, by offering theoretical tools that favor theoretical visibility on how this phenomenon concretely expresses in unique trajectories of life. Therefore, based on the adopted theoretical framework, it was possible to generate intelligibility about the uniqueness complexity of depressive process regarding the studied case. Thus, it pointed out that to consider the depressed person in its entirety, including its conceptions, experiences and ways of sociability, is fundamental to promote reflections and strategies that do not dissociate clinic, culture and society. That is to situate the depressive process inside a concrete weft of life, not the other way.
Downloads
References
AMARANTE, P. (Org.). Asilos, alienados e alienistas: pequena história da psiquiatria no Brasil. In: ______. Psiquiatria Social e Reforma Psiquiátrica. Rio de Janeiro: FIOCRUZ, 1994. p. 73-84.
BASAGLIA, F. As instituições da violência. In: ______. A instituição negada: relato de um hospital psiquiátrico. 3. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1985. p. 99-133.
BARONI, D. P. M.; TONELI, M. J. F. Produção de si na depressão. Psicol. estud., Maringá, v. 17, n. 1, p. 27-36, jan./mar. 2012. doi: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-73722012000100004
CAMARGO Jr., K. R. de. As armadilhas da “concepção positiva de saúde”. Physis: Revista de Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 17, n. 1, p. 63-76, jan./abr. 2007. doi: http://dx.doi.org/10.1590/S0103-73312007000100005
CAMPOS, G. W. de S.; AMARAL, M. A. do. A clínica ampliada e compartilhada: a gestão democrática e redes de atenção como referenciais teórico-operacionais para a reforma do hospital. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 12, n. 4, p. 849-859, jul./ago. 2007. doi: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-81232007000400007
CANGUILHEM, G. Escritos sobre la medicina. Buenos Aires: Amorrortu, 2004.
CAPLAN, G. Princípios de psiquiatria preventiva. Rio de Janeiro: J. Zahar, 1980.
CAPRA, F. O ponto de mutação. São Paulo: Cultrix, 1982.
COOPER, D. Psychiatry and anti-psychiatry. Abingdon: Routledge, 2013.
DISNER, S. G. et al. Neural mechanisms of the cognitive model of depression. Nature Reviews Neuroscience, v. 12, n. 8, p. 467-477, Jul. 2011. doi: https://doi.org/10.1038/nrn3027
FOUCAULT, M. História da loucura. São Paulo: Perspectiva, 1972.
GOFFMAN, E. Manicômios, prisões e conventos. São Paulo: Perspectiva, 1974.
GONZÁLEZ REY, F. L. Epistemología Cualitativa y Subjetividad. São Paulo: Educ, 1997.
GONZÁLEZ REY, F. L. Pesquisa qualitativa e subjetividade: caminhos e desafios. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2002.
GONZÁLEZ REY, F. L. Sujeito e subjetividade: uma aproximação histórico-cultural. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2003.
GONZÁLEZ REY, F. L. O sujeito, a subjetividade e o Outro na dialética complexa do desenvolvimento humano. In: SIMÃO, L. M.; MARTÍNEZ, A. M. (Org.). O outro no desenvolvimento humano. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2004. p. 1-27.
GONZÁLEZ REY, F. L. Pesquisa qualitativa e subjetividade: os processos de construção da informação. 2. ed. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2005a.
GONZÁLEZ REY, F. L. (Org.). O valor heurístico da subjetividade na investigação psicológica. In: ______. Subjetividade, complexidade e pesquisa em psicologia. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2005b. p. 27-51.
GONZÁLEZ REY, F. L. Psicoterapia, subjetividade e pós-modernidade: uma aproximação histórico-cultural. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2007.
GONZÁLEZ REY, F. L. Epistemología y Ontología: un debate necesario para la Psicología hoy. Diversitas: Perspectivas en Psicologia, Bogotá, v. 5, n. 2, p. 205-224, jun./dic. 2009a. Disponible en: <http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=67916260002>. Acceso en: 22 jan. 2015
GONZÁLEZ REY, F. L. Historical relevance of Vygotsky’s work: its significance for a new approach to the problem of subjectivity in psychology. Outlines. Critical Practice Studies, v. 11, n. 1, p. 59-73, 2009b. Available at: <https://tidsskrift.dk/outlines/article/view/2589/2248>. Date accessed: 20 jan. 2015.
GONZÁLEZ REY, F. L. As configurações subjetivas do câncer: um estudo de casos em uma perspectiva construtivo-interpretativa. Psicologia: Ciência e Profissão, Brasília, v. 30, n. 2, p. 328-345, 2010. doi: http://dx.doi.org/10.1590/S1414-98932010000200009
GONZÁLEZ REY, F. L. Subjetividade e saúde: superando a clínica da patologia. São Paulo: Cortez, 2011.
GONZÁLEZ REY, F. L. Sentidos subjetivos, linguagem e sujeito: implicações epistemológicas de uma perspectiva pós-racionalista em psicoterapia. In: HOLANDA, A. F. (Org.). O campo das psicoterapias: reflexões atuais. Curitiba: Juruá, 2012. p. 47-70.
GONZÁLEZ REY, F. L. O pensamento de Vigotsky: contradições, desdobramento e desenvolvimento. São Paulo: Hucitec, 2013.
GONZÁLEZ REY, F. L. A saúde na trama complexa da cultura, das instituições e da subjetividade. In: GONZÁLEZ REY, F. L; BIZERRIL, J. (Org.). Saúde, cultura e subjetividade: uma referência interdisciplinar. Brasília: UniCEUB, 2014. p. 9-33.
GONZÁLEZ REY, F. L.; GOULART, D. M.; BEZERRA, M. S. Ação profissional e subjetividade: para além do conceito de intervenção profissional na psicologia. Educação, Porto Alegre, v. 39, n. esp. (supl.): Dossiê - Compreensões Interdisciplinares Teórico-metodológicas sobre Intervenção, p. s54-s65, 2016. doi: http://dx.doi.org/10.15448/1981-2582.2016.s.24379
GOULART, D. M. Autonomia, saúde mental e subjetividade no contexto assistencial brasileiro. Revista Guillermo de Ockham (Colômbia), v. 11, n. 1, p. 21-33, 2013a. doi: http://dx.doi.org/10.21500/22563202.599
GOULART, D. M. Institucionalização, subjetividade e desenvolvimento humano: abrindo caminhos entre educação e saúde mental. 2013. 145 f. Dissertação (Mestrado em Educação)−Universidade de Brasília, Brasília, 2013b. Disponível em: <http://repositorio.unb.br/handle/10482/14958>. Acesso em: 20 jan. 2015.
GOULART, D. M. Clínica, subjetividade e educação: uma integração teórica alternativa para forjar uma ética do sujeito no campo da saúde mental. In: GONZÁLEZ REY, F. L.; BIZERRIL, J. (Org.). Saúde, cultura e subjetividade: uma referência interdisciplinar. Brasília: UniCEUB, 2015. p. 34-57.
GOULART, D. M. Educação, saúde mental e desenvolvimento subjetivo: da patologização da vida à ética do sujeito. 2017. 254 f. Tese (Doutorado em Educação)−Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade de Brasília, Brasília, 2017. Disponível em: <http://repositorio.unb.br/handle/10482/24008>. Acesso em: 28 maio 2017.
GUEDES, C. R.; NOGUEIRA, M. I.; CAMARGO JR., K. R. de. A subjetividade como anomalia: contribuições epistemológicas para a crítica do modelo biomédico. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 11, n. 4, p. 1093-1103, out./dez. 2006. doi: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-81232006000400030
HORWITZ, A. V.; WAKEFIELD, J. C. A tristeza perdida: como a psiquiatria transformou a depressão em moda. Tradução de Janaína Marcoantônio. São Paulo: Summus, 2010.
JONES, M. S. Social Psychiatry in the Community, in Hospitals, and in Prisons. Springfield, Il: Charles C. Thomas, 1962.
KESSLER, R. C. et al. The epidemiology of major depressive disorder: results from the National Comorbidity Survey Replication (NCS-R). Jama, v. 289, n. 23, p. 3095-3105, Jun. 2003. doi: https://doi.org/10.1001/jama.289.23.3095
KLEINMAN, A. Rethinking psychiatry: from cultural category to personal experience. New York: Macmillan/The Free Press, 1988.
KUPFER, D. J.; FRANK, E.; PHILLIPS, M. L. Major depressive disorder: new clinical, neurobiological, and treatment perspectives. The Lancet, v. 379, n. 9820, p. 1045-1055, Mar. 2012. doi: https://dx.doi.org/10.1016%2FS0140-6736(11)60602-8
MITJÁNS MARTÍNEZ, A. A Teoria da Subjetividade de González Rey: uma expressão do paradigma da complexidade na psicologia. In: GONZÁLEZ REY, F. L. (Org.). Subjetividade, complexidade e pesquisa em psicologia. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2005. p. 1-25.
MORI, V. D.; GONZÁLEZ REY, F. G. A saúde como processo subjetivo: uma reflexão necessária. Psicologia: teoria e prática, São Paulo, v. 14, n. 3, p. 140-152, dez. 2012. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-36872012000300012&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 12 jan. 2015.
MORI, V. D. Epistemologia qualitativa na pesquisa em saúde. In: MITJÁNS MARTINEZ, A; NEUBERN, M. S.; MORI, V. D. (Org.). Subjetividade contemporânea: discussões epistemológicas e metodológicas. Campinas: Alínea, 2014a. p. 111-125.
MORI, V. Os sentidos subjetivos configurados na experiência do câncer: um estudo de caso. In: GONZÁLEZ REY, F. L; BIZERRIL, J. (Org.). Saúde, cultura e subjetividade: uma referência interdisciplinar. Brasília: UniCEUB, 2014b. p. 91-131.
MORIN, E. Ciência com consciência. 8. ed. Rio de Janeiro: Bertrand, 2005.
NEUBERN, M. S. Complexidade e psicologia clínica: desafios epistemológicos. Brasília: Plano, 2004.
NEUBERN, M. S. A subjetividade como noção fundamental do novo paradigma. In: GONZÁLEZ REY, F. L. (Org.). Subjetividade, complexidade e pesquisa em psicologia. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2005. p. 53-79.
ROTELLI, F. Superando o manicômio: o circuito psiquiátrico de Trieste. In: AMARANTE, P. (Org.). Psiquiatria Social e Reforma Psiquiátrica. Rio de Janeiro: Fiocruz, 1994. p. 149-170.
SAMUELS, B. A.; HEN, R. Neurogenesis and affective disorders. European Journal of Neuroscience, v. 33, n. 6, p.1152-1159, Mar. 2011. doi: https://doi.org/10.1111/j.1460-9568.2011.07614.x
SILVA, G. F. Os sentidos subjetivos de adolescentes com câncer. 2008. 166 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia)−Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Campinas, 2008. Disponível em: <http://tede.bibliotecadigital.puc-campinas.edu.br:8080/jspui/handle/tede/204>. Acesso em: 12 jan. 2015.
SZASZ, T. S. The mith of mental illness. American Psychologist, v. 15, n. 2, p. 113-118, Feb. 1960. doi: http://psycnet.apa.org/doi/10.1037/h0046535
TOSQUELLES, F. Las enseñanzas de la locura. Anaya, Spain: Alianza Ensayo, 2001.
VIGOTSKI, L. S. Thinking and Speech. In: RIEBER, R; CARTON, A. (Org.). The collected works of L. S. Vygotsky. New York: Plenum, 1987. p. 39-288.
VIGOTSKI, L. S. The problem of the environment. In: VALSINER, J.; VEER, R. van der. (Org.). The Vygotsky Reader. Oxford: Blackwell, 1994. p. 338-354.
VIGOTSKI, L. S. Psicologia da Arte. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
VIGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. Tradução de Paulo Bezerra. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors publishing in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License allowing sharing of the work with acknowledgement of authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
To the extent possible under the law, Fractal: Journal of Psychology has waived all copyright and related rights to the Reference Lists in research articles. This work is published in: Brazil.
To the extent possible under law,Fractal: Journal of Psychology has waived all copyright and related or neighboring rights to Reference lists in research articles. This work is published from: Brazil.