Subjective processes of depression: constructing alternative paths upon a cultural-historical approach

Authors

  • Andressa Martins do Carmo de Oliveira Universidade de Brasília
  • Daniel Magalhães Goulart Centro Universitário de Brasília
  • Fernando Luís González Rey Centro Universitário de Brasília/Universidade de Brasília - Brasília – DF.

DOI:

https://doi.org/10.22409/1984-0292/v29i3/1411

Keywords:

depression, subjectivity, mental health

Abstract

This article aims to explain subjective processes related to depression, supported by a case study. This work is based on the constructive-interpretative method, having as its main theoretical referential the Theory of Subjectivity in a cultural-historical approach. The subjectivity in the referred perspective differs from the hegemonic pathological reification of depression, which has limited mental health practices, by offering theoretical tools that favor theoretical visibility on how this phenomenon concretely expresses in unique trajectories of life. Therefore, based on the adopted theoretical framework, it was possible to generate intelligibility about the uniqueness complexity of depressive process regarding the studied case. Thus, it pointed out that to consider the depressed person in its entirety, including its conceptions, experiences and ways of sociability, is fundamental to promote reflections and strategies that do not dissociate clinic, culture and society. That is to situate the depressive process inside a concrete weft of life, not the other way.

Downloads

Author Biographies

Andressa Martins do Carmo de Oliveira, Universidade de Brasília

Doutoranda e Mestra em Educação pela Universidade de Brasília (PPGE-FE-UnB). Psicóloga pelo Centro Universitário de Brasília. Integrante do grupo de pesquisa “A subjetividade na saúde e na educação”, coordenado pelo Professor Doutor Fernando González Rey.

Daniel Magalhães Goulart, Centro Universitário de Brasília

Doutor e Mestre em Educação pela Universidade de Brasília, com período sanduíche no Discourse Unit (Manchester/Reino Unido). Psicólogo e Bacharel Especial em Pesquisa pelo Departamento de Psicologia da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo. Professor Adjunto do curso de Psicologia do Centro Universitário de Brasília. Membro do grupo de pesquisa “A subjetividade na saúde e na educação”, coordenado pelo Professor Doutor Fernando González Rey.

Fernando Luís González Rey, Centro Universitário de Brasília/Universidade de Brasília - Brasília – DF.

Doutor em Psicologia pela Universidad de la Habana e Doutor em Ciências pela Universidade Estatal de Moscou. Atualmente, é Professor Titular do Centro Universitário de Brasília, Coordenador do grupo de pesquisa “A subjetividade na saúde e na educação” e Pesquisador Colaborador do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Brasília.

References

AMARANTE, P. (Org.). Asilos, alienados e alienistas: pequena história da psiquiatria no Brasil. In: ______. Psiquiatria Social e Reforma Psiquiátrica. Rio de Janeiro: FIOCRUZ, 1994. p. 73-84.

BASAGLIA, F. As instituições da violência. In: ______. A instituição negada: relato de um hospital psiquiátrico. 3. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1985. p. 99-133.

BARONI, D. P. M.; TONELI, M. J. F. Produção de si na depressão. Psicol. estud., Maringá, v. 17, n. 1, p. 27-36, jan./mar. 2012. doi: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-73722012000100004

CAMARGO Jr., K. R. de. As armadilhas da “concepção positiva de saúde”. Physis: Revista de Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 17, n. 1, p. 63-76, jan./abr. 2007. doi: http://dx.doi.org/10.1590/S0103-73312007000100005

CAMPOS, G. W. de S.; AMARAL, M. A. do. A clínica ampliada e compartilhada: a gestão democrática e redes de atenção como referenciais teórico-operacionais para a reforma do hospital. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 12, n. 4, p. 849-859, jul./ago. 2007. doi: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-81232007000400007

CANGUILHEM, G. Escritos sobre la medicina. Buenos Aires: Amorrortu, 2004.

CAPLAN, G. Princípios de psiquiatria preventiva. Rio de Janeiro: J. Zahar, 1980.

CAPRA, F. O ponto de mutação. São Paulo: Cultrix, 1982.

COOPER, D. Psychiatry and anti-psychiatry. Abingdon: Routledge, 2013.

DISNER, S. G. et al. Neural mechanisms of the cognitive model of depression. Nature Reviews Neuroscience, v. 12, n. 8, p. 467-477, Jul. 2011. doi: https://doi.org/10.1038/nrn3027

FOUCAULT, M. História da loucura. São Paulo: Perspectiva, 1972.

GOFFMAN, E. Manicômios, prisões e conventos. São Paulo: Perspectiva, 1974.

GONZÁLEZ REY, F. L. Epistemología Cualitativa y Subjetividad. São Paulo: Educ, 1997.

GONZÁLEZ REY, F. L. Pesquisa qualitativa e subjetividade: caminhos e desafios. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2002.

GONZÁLEZ REY, F. L. Sujeito e subjetividade: uma aproximação histórico-cultural. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2003.

GONZÁLEZ REY, F. L. O sujeito, a subjetividade e o Outro na dialética complexa do desenvolvimento humano. In: SIMÃO, L. M.; MARTÍNEZ, A. M. (Org.). O outro no desenvolvimento humano. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2004. p. 1-27.

GONZÁLEZ REY, F. L. Pesquisa qualitativa e subjetividade: os processos de construção da informação. 2. ed. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2005a.

GONZÁLEZ REY, F. L. (Org.). O valor heurístico da subjetividade na investigação psicológica. In: ______. Subjetividade, complexidade e pesquisa em psicologia. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2005b. p. 27-51.

GONZÁLEZ REY, F. L. Psicoterapia, subjetividade e pós-modernidade: uma aproximação histórico-cultural. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2007.

GONZÁLEZ REY, F. L. Epistemología y Ontología: un debate necesario para la Psicología hoy. Diversitas: Perspectivas en Psicologia, Bogotá, v. 5, n. 2, p. 205-224, jun./dic. 2009a. Disponible en: <http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=67916260002>. Acceso en: 22 jan. 2015

GONZÁLEZ REY, F. L. Historical relevance of Vygotsky’s work: its significance for a new approach to the problem of subjectivity in psychology. Outlines. Critical Practice Studies, v. 11, n. 1, p. 59-73, 2009b. Available at: <https://tidsskrift.dk/outlines/article/view/2589/2248>. Date accessed: 20 jan. 2015.

GONZÁLEZ REY, F. L. As configurações subjetivas do câncer: um estudo de casos em uma perspectiva construtivo-interpretativa. Psicologia: Ciência e Profissão, Brasília, v. 30, n. 2, p. 328-345, 2010. doi: http://dx.doi.org/10.1590/S1414-98932010000200009

GONZÁLEZ REY, F. L. Subjetividade e saúde: superando a clínica da patologia. São Paulo: Cortez, 2011.

GONZÁLEZ REY, F. L. Sentidos subjetivos, linguagem e sujeito: implicações epistemológicas de uma perspectiva pós-racionalista em psicoterapia. In: HOLANDA, A. F. (Org.). O campo das psicoterapias: reflexões atuais. Curitiba: Juruá, 2012. p. 47-70.

GONZÁLEZ REY, F. L. O pensamento de Vigotsky: contradições, desdobramento e desenvolvimento. São Paulo: Hucitec, 2013.

GONZÁLEZ REY, F. L. A saúde na trama complexa da cultura, das instituições e da subjetividade. In: GONZÁLEZ REY, F. L; BIZERRIL, J. (Org.). Saúde, cultura e subjetividade: uma referência interdisciplinar. Brasília: UniCEUB, 2014. p. 9-33.

GONZÁLEZ REY, F. L.; GOULART, D. M.; BEZERRA, M. S. Ação profissional e subjetividade: para além do conceito de intervenção profissional na psicologia. Educação, Porto Alegre, v. 39, n. esp. (supl.): Dossiê - Compreensões Interdisciplinares Teórico-metodológicas sobre Intervenção, p. s54-s65, 2016. doi: http://dx.doi.org/10.15448/1981-2582.2016.s.24379

GOULART, D. M. Autonomia, saúde mental e subjetividade no contexto assistencial brasileiro. Revista Guillermo de Ockham (Colômbia), v. 11, n. 1, p. 21-33, 2013a. doi: http://dx.doi.org/10.21500/22563202.599

GOULART, D. M. Institucionalização, subjetividade e desenvolvimento humano: abrindo caminhos entre educação e saúde mental. 2013. 145 f. Dissertação (Mestrado em Educação)−Universidade de Brasília, Brasília, 2013b. Disponível em: <http://repositorio.unb.br/handle/10482/14958>. Acesso em: 20 jan. 2015.

GOULART, D. M. Clínica, subjetividade e educação: uma integração teórica alternativa para forjar uma ética do sujeito no campo da saúde mental. In: GONZÁLEZ REY, F. L.; BIZERRIL, J. (Org.). Saúde, cultura e subjetividade: uma referência interdisciplinar. Brasília: UniCEUB, 2015. p. 34-57.

GOULART, D. M. Educação, saúde mental e desenvolvimento subjetivo: da patologização da vida à ética do sujeito. 2017. 254 f. Tese (Doutorado em Educação)−Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade de Brasília, Brasília, 2017. Disponível em: <http://repositorio.unb.br/handle/10482/24008>. Acesso em: 28 maio 2017.

GUEDES, C. R.; NOGUEIRA, M. I.; CAMARGO JR., K. R. de. A subjetividade como anomalia: contribuições epistemológicas para a crítica do modelo biomédico. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 11, n. 4, p. 1093-1103, out./dez. 2006. doi: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-81232006000400030

HORWITZ, A. V.; WAKEFIELD, J. C. A tristeza perdida: como a psiquiatria transformou a depressão em moda. Tradução de Janaína Marcoantônio. São Paulo: Summus, 2010.

JONES, M. S. Social Psychiatry in the Community, in Hospitals, and in Prisons. Springfield, Il: Charles C. Thomas, 1962.

KESSLER, R. C. et al. The epidemiology of major depressive disorder: results from the National Comorbidity Survey Replication (NCS-R). Jama, v. 289, n. 23, p. 3095-3105, Jun. 2003. doi: https://doi.org/10.1001/jama.289.23.3095

KLEINMAN, A. Rethinking psychiatry: from cultural category to personal experience. New York: Macmillan/The Free Press, 1988.

KUPFER, D. J.; FRANK, E.; PHILLIPS, M. L. Major depressive disorder: new clinical, neurobiological, and treatment perspectives. The Lancet, v. 379, n. 9820, p. 1045-1055, Mar. 2012. doi: https://dx.doi.org/10.1016%2FS0140-6736(11)60602-8

MITJÁNS MARTÍNEZ, A. A Teoria da Subjetividade de González Rey: uma expressão do paradigma da complexidade na psicologia. In: GONZÁLEZ REY, F. L. (Org.). Subjetividade, complexidade e pesquisa em psicologia. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2005. p. 1-25.

MORI, V. D.; GONZÁLEZ REY, F. G. A saúde como processo subjetivo: uma reflexão necessária. Psicologia: teoria e prática, São Paulo, v. 14, n. 3, p. 140-152, dez. 2012. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-36872012000300012&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 12 jan. 2015.

MORI, V. D. Epistemologia qualitativa na pesquisa em saúde. In: MITJÁNS MARTINEZ, A; NEUBERN, M. S.; MORI, V. D. (Org.). Subjetividade contemporânea: discussões epistemológicas e metodológicas. Campinas: Alínea, 2014a. p. 111-125.

MORI, V. Os sentidos subjetivos configurados na experiência do câncer: um estudo de caso. In: GONZÁLEZ REY, F. L; BIZERRIL, J. (Org.). Saúde, cultura e subjetividade: uma referência interdisciplinar. Brasília: UniCEUB, 2014b. p. 91-131.

MORIN, E. Ciência com consciência. 8. ed. Rio de Janeiro: Bertrand, 2005.

NEUBERN, M. S. Complexidade e psicologia clínica: desafios epistemológicos. Brasília: Plano, 2004.

NEUBERN, M. S. A subjetividade como noção fundamental do novo paradigma. In: GONZÁLEZ REY, F. L. (Org.). Subjetividade, complexidade e pesquisa em psicologia. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2005. p. 53-79.

ROTELLI, F. Superando o manicômio: o circuito psiquiátrico de Trieste. In: AMARANTE, P. (Org.). Psiquiatria Social e Reforma Psiquiátrica. Rio de Janeiro: Fiocruz, 1994. p. 149-170.

SAMUELS, B. A.; HEN, R. Neurogenesis and affective disorders. European Journal of Neuroscience, v. 33, n. 6, p.1152-1159, Mar. 2011. doi: https://doi.org/10.1111/j.1460-9568.2011.07614.x

SILVA, G. F. Os sentidos subjetivos de adolescentes com câncer. 2008. 166 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia)−Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Campinas, 2008. Disponível em: <http://tede.bibliotecadigital.puc-campinas.edu.br:8080/jspui/handle/tede/204>. Acesso em: 12 jan. 2015.

SZASZ, T. S. The mith of mental illness. American Psychologist, v. 15, n. 2, p. 113-118, Feb. 1960. doi: http://psycnet.apa.org/doi/10.1037/h0046535

TOSQUELLES, F. Las enseñanzas de la locura. Anaya, Spain: Alianza Ensayo, 2001.

VIGOTSKI, L. S. Thinking and Speech. In: RIEBER, R; CARTON, A. (Org.). The collected works of L. S. Vygotsky. New York: Plenum, 1987. p. 39-288.

VIGOTSKI, L. S. The problem of the environment. In: VALSINER, J.; VEER, R. van der. (Org.). The Vygotsky Reader. Oxford: Blackwell, 1994. p. 338-354.

VIGOTSKI, L. S. Psicologia da Arte. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

VIGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. Tradução de Paulo Bezerra. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

Published

2017-12-26

How to Cite

MARTINS DO CARMO DE OLIVEIRA, A.; MAGALHÃES GOULART, D.; LUÍS GONZÁLEZ REY, F. Subjective processes of depression: constructing alternative paths upon a cultural-historical approach. Fractal: Journal of Psychology, v. 29, n. 3, p. 252-261, 26 Dec. 2017.

Issue

Section

Articles