Childhood, madness and otherness: the child in becoming
DOI:
https://doi.org/10.22409/1984-0292/v30i3/5523Keywords:
alterity, children, childhood, insanityAbstract
The article aims to investigate how childhood is experienced by children in a psychosocial care center for children and adolescents - CAPSij, starting at one internship experience. For this, the methodology used was the CAPSij’s case study with the exploratory type method. Drawing a portrait of CAPSij, it was possible to show how the service is structured to propose interventions with children who attend it. Through the activities, the flow of the service and interactions with facility staff noticed a peculiar way of care and under constant construction enabling forms of construction of subjectivity, as well as appropriation of itself. Given the above in the case study and literature survey, it was concluded that there are possibilities of alterity for the child who attends CAPSij since considered the listening and the becoming-child of each professional who works in the service.
Downloads
References
ABBAGNANO, N. Dicionário de Filosofia. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Política Nacional de Humanização da Atenção e Gestão do SUS. Clínica ampliada e compartilhada. Brasília: Ministério da Saúde, 2008.
BRUM, E. Como se fabricam crianças loucas. El País, 17 mar. 2014. Disponível em: https://brasil.elpais.com/brasil/2014/03/17/opinion/1395072236_094434.html. Acesso em: 4 jul. 2014.
CECCIN, R. B.; PALOMBINI, A. L. Imagens da infância, devir-criança e uma formulação à educação do cuidado. Psicologia e Sociedade, Florianópolis, v. 21, n. 3, p. 301-312, set./dez. 2009. CrossRef
CERVO, M. R.; SILVA, R. A. N. da. A produção de uma patologização da infância na experiência de um CAPSi. In: ENCONTRO NACIONAL DA ABRAPSO, 15, 2009, Maceió. Anais... Maceió: ABRAPSO, 2009. Disponível em: http://www.abrapso.org.br/siteprincipal/images/Anais_XVENABRAPSO/481.%20a%20produ%C7%C3o%20de%20uma%20patologiza%C7%C3o%20da%20inf%C2ncia%20na%20experi%CAncia%20do%20capsi.pdf. Acesso em: 10 mar. 2014.
CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA. Referências Técnicas para Atuação de Psicólogas(os) no CAPS: Centro de Atenção Psicossocial/Conselho Federal de Psicologia. Brasília: CFP, 2013. Disponível em: https://site.cfp.org.br/wp-content/uploads/2013/11/CAPS_05.07.pdf. Acesso em: 3 maio 2015.
FUGANTI, L. A. Saúde, desejo e pensamento. São Paulo: Hucitec/Linha de Fuga, 2008.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.
LARROSA, J. O enigma da infância ou o que vai do impossível ao verdadeiro. In: ______. Imagens do outro. Petrópolis, RJ: Vozes, 1998. p. 67-86.
LEMOS, F. C. S. A judicialização da infância e seus impactos na vida das crianças e suas famílias. Desidades: Revista Eletrônica de Divulgação Científica da Infância e Juventude [online], ano 2, n. 2, p. 25-29, 2014. Entrevista concedida à Equipe Editorial da Revista DESidades. Disponível em: http://desidades.ufrj.br/open_space/entrevista-teste/. Acesso em: 8 abr. 2014.
MARINO, A. S. A criança na interface do silêncio medicamentoso e como sujeito em psicanálise. Polêmica, v. 12, n. 1, jan./mar. 2013. Disponível em: http://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/polemica/article/view/5274/3867. Acesso em: 10 mar. 2014.
PASSETI, E. O carcereiro que há em nós. In: XIMENDES, A. M. C.; REIS, C.; OLIVEIRA, R. W. (Org.). Entre garantia de direitos e práticas libertárias. Porto Alegre: CRPRS, 2013. p. 147-181.
PINK FLOYD. Another brick in the wall. The Wall. London: Columbia/CBS Records, 1979. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=YR5ApYxkU-U. Acesso em: 5 out. 2014.
QUEIROZ, E. F. de. A divisão do sujeito: a hipótese de uma Urverleugnung (desmentido primordial). Psychê (São Paulo), São Paulo, v. 11, n. 21, p. 47-62, jul./dez. 2007. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-11382007000200004. Acesso em: 15 mar. 2014.
RIBEIRO, A. S. P. Teoria e prática em antropologia. Curitiba: Intersaberes, 2006.
VARELA, J.; ALVAREZ-URIA, F. A maquinaria escolar. Revista Teoria & Educação, Porto Alegre, n. 6, p. 68-96, 1992.
ZAVASCHI, M. L. S. (Org.). Crianças Vulneráveis. In: ______. Crianças e adolescentes vulneráveis: o atendimento interdisciplinar nos centros de atenção psicossocial. Porto Alegre: Artmed, 2009. p. 24-42.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors publishing in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License allowing sharing of the work with acknowledgement of authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
To the extent possible under the law, Fractal: Journal of Psychology has waived all copyright and related rights to the Reference Lists in research articles. This work is published in: Brazil.
To the extent possible under law,Fractal: Journal of Psychology has waived all copyright and related or neighboring rights to Reference lists in research articles. This work is published from: Brazil.