Testimony and construction: the psychoanalysis teaching at the university

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/1984-0292/v31i2/5606

Keywords:

psychoanalysis, university, clinic, testimony, construction

Abstract

This paper approach the clinical teaching at the university, aiming to identify the limits and possibilities of transmission of psychoanalytic knowledge in trainees graduate experience in psychology. The analytical construction is taken up in its relationship to the function of testimony in psychoanalysis, indicating the mode of operation with knowledge partial and incomplete clinical experience as an interesting clue to inspire working methods both for the university and for the practice professionals with heterogeneous routes. The testimony is in turn approached in relation to a crisis in truth, bringing the fields of literature and psychoanalysis from the finding of the impossibility of its full representation. This perspective opens a way of access that leads to experiencing the limits of knowledge in circumscribing the ever new value of clinical experience. We conclude about the possibility of thinking about teaching and transmission of psychoanalysis by that witness in the learners clinical position.

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Author Biographies

Nuria Malajovich Muñoz, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ

Professora associada do Instituto de Psiquiatria da Universidade Federal do Rio de Janeiro e do mestrado profissional em atenção psicossocial. Possui graduação em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1996), mestrado em Psiquiatria, Psicanálise e Saúde Mental pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1999) e doutorado em Teoria Psicanalítica pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2005). Tem experiência na área de Psicanálise e Saúde Mental, com ênfase na clínica da psicose e na prática em instituição.

Daniela Costa Bursztyn, Universidade Federal Fluminense, Niterói, RJ

Possui graduação em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, especialização em Clínica Psicanalítica pelo Instituto de Psiquiatria da Universidade Ferderal do Rio de Janeiro, mestrado e doutorado em Pesquisa e Clínica em Psicanálise pela Universidade Estadual do Rio de Janeiro, tendo realizado estagio de doutoramento na Università degli Studi di Milano na Itália, e Pós-Doutorado pelo Programa de Pós-Graduação em Psiquiatria e Saúde Mental do Instituto de Psiquiatria da Universidade Federal do Rio de Janeiro (PROPSAM/IPUB/UFRJ). Trabalhou na Secretaria Municipal de Saúde e Defesa Civil da cidade do Rio de Janeiro (SMSDC/RJ) como Assessora de Matriciamento e de Formação e Pesquisa da Superintendência de Saúde Mental. Atualmente, atua como docente do Departamento de Psicologia da Universidade Federal Fluminense, Campus Rio das Ostras (UFF/CURO), nas áreas de Psicanálise e Saúde Mental, com ênfase em Política de Pesquisa em Atenção Psicossocial, como professora do Mestrado Profissional em Atenção Psicossocial do Instituto de Psiquiatria da Universidade Federal do Rio de Janeiro (IPUB/UFRJ) e professora colaboradora do Curso de Especialização em Atenção Psicossocial para Infância e Adolescência (IPUB/UFRJ).

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Published

2019-07-30

How to Cite

MUÑOZ, N. M.; BURSZTYN, D. C. Testimony and construction: the psychoanalysis teaching at the university. Fractal: Journal of Psychology, v. 31, n. 2, p. 76-82, 30 Jul. 2019.

Issue

Section

Articles