Practices in Psychology, formation and resistance in life

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/1984-0292/2022/v34/5924

Keywords:

Psychology, formation, resistance, life, university

Abstract

This article aims at reflecting about possibilities of resistance in academic life at the university. Such a reflection has elected at its starting point two practices developed by students in their formation process in the Psychology Graduation Course of the Federal University of Catalão/UFCAT, namely, the Psi Soirée (extension and culture action) and singing groups in CAPS (a specific activity related to the supervised training students take as part of the curriculum). The soirée is taken as a space-time experimentation of other ways of being together at the university. It brings small events in defense of a minor Education, performed in the gaps found in the institutionalized norms. In the same perspective, the singing groups make possible an inventive way of learning. As a consequence of such a learning, a health scenario becomes possible for the users, for the trainees and for the supervisor. These minor practices, vital for bodies at the limit of their exhaustion, state different temporalities and existential territories that go against the everyday bruising present in institutions in times of uncertainties and unacceptable setbacks.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tânia Maia Barcelos Maia Barcelos, Universidade Federal de Catalão, Goiás, GO

Possui graduação em Psicologia pela Universidade Federal de Uberlândia (1988), mestrado em Psicologia Clínica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1999), doutorado em Psicologia Clínica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2006) e pós-doutorado em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia. Atualmente é professora associada do Curso de Psicologia da Universidade Federal de Catalão-GO. Tem experiência na área de Psicologia, atuando, principalmente, nos seguintes temas: processos educativos/escolares e comunitários; produção de subjetividade e cultura.

References

ALBUQUERQUE Júnior, Durval Muniz. Por um ensino que deforme: o docente na pós-modernidade. Disponível em: https://scholar.google.com.br/scholar?oi=bibs&hl=pt-BR&cluster=9606171648281521477. Acesso em: 10 jul. 2017.

ALMEIDA, Bruno Vasconcelos de. Passagens da alegria à beatitude na clínica e na literatura. In: ______. (Org). Pensar através da literatura. Belo Horizonte: FUMARC, 2014. p. 37-41.

BRASIL. Ministério da Saúde. Departamento de Ações Programáticas Estratégicas. Saúde mental no SUS: os centros de atenção psicossocial. Brasília: Ministério da Saúde, 2004. Disponível em: http://www.ccs.saude.gov.br/saude_mental/pdf/sm_sus.pdf. Acesso em: 1 fev. 2017.

CEDRAZ, Ariadne; DIMENSTEIN, Magda. Oficinas terapêuticas no cenário da Reforma Psiquiátrica: modalidades desinstitucionalizantes ou não? Revista Mal-Estar e Subjetividade, Fortaleza, v. 5, n. 2, p. 300-327, 2005. Disponível em http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1518-61482005000200006&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 24 jan. 2017.

COSTA, Sylvio de Souza Gadelha. Crítica e clínica. Tradução de Peter Pál Pelbart. São Paulo: Editora 34, 1997.

COSTA, Sylvio de Souza Gadelha. De fardos que podem acompanhar a atividade docente ou de como o mestre pode devir burro (ou camelo). Educação & Sociedade [online], Campinas, v. 26, n. 93, p. 1257-1272, 2005. https://doi.org/10.1590/S0101-73302005000400009

DELEUZE, Gilles. Conversações. Tradução de Peter Pál Pelbart. Rio de Janeiro: Editora 34, 1992.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Tradução de Suely Rolnik. São Paulo: Editora 34, 1997. v. 4.

FERREIRA NETO, João Leite. A formação do psicólogo: clínica, social e mercado. São Paulo: Escuta, 2004; Belo Horizonte: Fumec, 2004.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários a prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e terra, 2002.

GALLO, Sílvio. Deleuze & a Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

GANEGBIN, Jeanne Marie. O método desviante: algumas teses impertinentes sobre o que não fazer num curso de filosofia. Revista Trópico [online], 2006. Disponível em: https://uspcaf.files.wordpress.com/2011/06/gagnebin-j-m-o-mc3a9todo-desviante.pdf. Acesso em: 14 jul. 2017.

HENZ, Alexandre de Oliveira. Formação como deformação: esgotamento entre Nietzsche e Deleuze. Revista mal-estar e subjetividade, Fortaleza, v. 9, n. 1, p. 135-159, 2009. Disponível em http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1518-61482009000100006&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 17 out. 2017.

KASTRUP, Virgínia. Políticas cognitivas na formação do professor e o problema do devir-mestre. Educação & Sociedade, Campinas, v. 26, p. 1273-1287, 2005. https://doi.org/10.1590/S0101-73302005000400010

LIMA, Elizabeth Araújo. Oficinas, Laboratórios, Ateliês, Grupos de Atividades: dispositivos para uma clínica atravessada pela criação. In: COSTA, Clarice Moura; FIGUEIREDO, Ana Cristina. Oficinas terapêuticas em saúde mental: sujeito, produção e cidadania. Rio de Janeiro, Contra Capa Livraria, 2004. p. 59-81. Coleções IPUB.

MACHADO, Leila Aparecida Domingues. Capitalismo e configurações subjetivas. In: ABDALLA, Maurício; BARROS, Maria Elizabeth Barros de (Org.). Mundo e sujeito: aspectos subjetivos da globalização. São Paulo: Paullus, 2004. v. 1, p. 164-172.

MANCEBO, Deise; ROCHA, Marisa Lopes da. Neoliberalismo e universidade: reflexões sobre a formação na interface Psicologia/Educação. Acheronta [online], Buenos Aires, v. 11, p. 274-280, 2000. Disponível em: http://www.acheronta.org/pdf/acheronta11.pdf. Acesso em: 12 set. 2017.

MANCEBO, Deise; ROCHA, Marisa Lopes da. Avaliação na educação superior e trabalho docente. Interações, São Paulo, v. 7, n. 13, p. 55-75, 2002. Disponível em http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-29072002000100005&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 20 jan. 2017.

ORLANDI, Luiz B. L. Que estamos ajudando a fazer de nós mesmos? In: RAGO, Margareth; ORLANDI, Luiz B. L.; VEIGA-NETO, Alfredo. (Org.). Imagens de Foucault e Deleuze: ressonâncias nietzschianas. Rio de Janeiro: DP&A, 2002a. p. 217-238.

ORLANDI, Luiz B. L. Corpo e nomadismo. In: BRUHNS, Heloísa Turini; GUTIERRES, Gustavo L. (Org.). Enfoques contemporâneos do lúdico: III ciclo de debates lazer e motricidade. Campinas, SP: Autores Associados, 2002b. p. 71-79.

ORLANDI, Luiz B. L. Deleuze. In: PECORARO, Rossano (Org.). Os filósofos clássicos da Filosofia: de Ortega y Gasset a Vattimo. Petrópolis, RJ: Vozes; PUC-Rio, 2009. p. 256-279. v. 3.

PELBART, Peter Pál. Manicômio mental: a outra face da clausura. In: LANCETTI, Antônio. (Org.). Saúde e Loucura 2. São Paulo: Hucitec, p.131-138, 1990.

PELBART, Peter Pál. A nau do tempo rei: 7 ensaios sobre o tempo da loucura. Rio de Janeiro: Imago, 1993.

PELBART, Peter Pál. Como viver só. Palestra proferida na 27ª Bienal de São Paulo realizada em 4 de agosto de 2006. Disponível em: http://saudemicropolitica.blogspot.com/2014/05/como-viver-so-palestra-com-peter-pal.html. Acesso em: 10 jul. 2017.

PELBART, Peter Pál. Políticas da vida, produção do comum e a vida em jogo. Saúde e Sociedade [online], São Paulo, v. 24, suppl.1, p. 19-26, 2015. https://doi.org/10.1590/S0104-12902015S01002

PELBART, Peter Pál. Tudo o que muda com os secundaristas. Outras palavras [online], 13 de maio de 2016. Disponível em: http://outraspalavras.net/brasil/pelbart-tudo-o-que-muda-com-os-secundaristas/. Acesso em: 24 jan. 2017.

ROCHA, Marisa Lopes da; ROCHA, Décio. Produção de conhecimento, práticas mercantilistas e novos modos de subjetivação. Psicologia & Sociedade, v. 16, n. spe, p. 13-36, 2004.

ROLNIK, Suely B. Pensamento, corpo e devir: uma perspectiva ético/estético/política no trabalho acadêmico. Cadernos de Subjetividade, PUC/São Paulo, v. 1, n. 2, p. 241-51, 1993.

ROMAGNOLI, Roberta Carvalho; MOREIRA, Jacqueline de Oliveira; NEVES, Edwiges de Oliveira. O surgimento da clínica psicológica: da prática curativa aos dispositivos de promoção de saúde. Psicologia: Ciência e Profissão, Brasília, v. 27, n. 4, p. 608-621, 2007. https://doi.org/10.1590/S1414-98932007000400004

ROSSET, Clement. Alegria: a força maior. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2000.

SANT’ANNA, Denise Bernuzzi de. Corpos de passagem: ensaios sobre a subjetividade contemporânea. São Paulo: Estação Liberdade, 2001.

ZOURABICHVILI, François. O vocabulário de Deleuze. Tradução de André Teles. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2004.

Published

2022-06-02

How to Cite

BARCELOS, T. M. B. M. Practices in Psychology, formation and resistance in life. Fractal: Journal of Psychology, v. 34, p. Publicado em 02/06/2022, 2 Jun. 2022.

Issue

Section

Articles