This is an outdated version published on 2020-11-30. Read the most recent version.

Omens of the letter of a love letter

Authors

  • Simone Ravizzini Centro Universitário La Salle, Niterói, RJ, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.22409/1984-0292/v32i3/5935

Keywords:

love, enjoyment, letter, psychoanalysis, contingency

Abstract

This article comes from the need to make explicit the theme of the letter in its use in the constitution of the being of speech and its correlation in the establishment of love. A love that is inscribed when the letter summons something from the being to the literality, enabling, simultaneously, a place for the subject as well as for an emptiness that constitutes it, permanently. From Freud we can foresee a flirtation with literature and its letters. Lacan extends this course to other arts by delineating the indispensable function of the letter in the constitution of the subject of speech and the advent of love. From this legacy I aim to go through the question of love with the emptiness that is never filled from the inscription promoted by the letter. It is stated in this article the importance of sustaining for love something that will always escape the significant function, although it must be written in order to exist. From this perspective opens a way of sustaining a place for love where the contingency of encounter does not undo and the subjects can play with the making of their letters.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Simone Ravizzini, Centro Universitário La Salle, Niterói, RJ, Brasil

Doutora em Teoria Psicanalítica pela Universidade Federal do Rio de Janeiro com a tese "A Concha Vazia do Amor: amor, contingência e semblante". (2016) Mestre, também pela Universidade Federal do Rio de Janeiro, com a dissertação "O que não podem dizer as palavras: o limite da Interpretação". (2000) Possui especialização em A Psicanálise e a Clínica, pela Universidade Federal Fluminense (1996). Graduada em Psicologia pela Universidade Federal Fluminense (1995). Graduada em Comunicação Social - Publicidade, pela Pontifícia Universidade Católica - PUC-RJ (1988). Coordenadora e professora do curso de Pós-graduação A Clínica Psicanalítica na Contemporaneidade da Unilasalle, Niterói,RJ. (2019-dias atuais) Professora no curso de Psicologia da Universidade Estácio de Sá (2000-2017), em Niterói, RJ, onde lecionou matérias como Teorias e Sistemas II, Clínica Psicanalítica, Estágio Básico em Clínica I, dentre outras matérias com foco em Psicanálise e Clínica. Além disso, possui experiência como supervisora no Serviço de Psicologia Aplicada da mesma Universidade (2015 -2017). Orientação de grupos de estudos, sob o título Uma Leitura do Seminário 1, introdução à teoria e à clínica em Lacan, no consultório particular em Niterói. (2018) Psicanalista, atende adultos e adolescentes continuamente no consultório desde 1997 e supervisiona outros psicanalistas em seus casos clínicos (2015-2018).

References

BRODSKY, Graciela. O homem, a mulher e a lógica. Latusa: Revista da Escola Brasilera de Psicanálise, Rio de Janeiro, n. 13, p. 171-192, 2008.

FREUD, Sigmund. Os instintos e suas vicissitudes (1915). In: SALOMÃO, Jayme (Org.). Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud. Rio de Janeiro: Imago, 1974. v. 14, p. 129-162. Edição Standard Brasileira.

HILST, Hilda. Da poesia. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.

LACAN, Jacques. O Seminário: mais, ainda (1972-1973). Rio de Janeiro: J. Zahar, 1985. livro 20.

LACAN, Jacques. Seminário sobre “a carta roubada” (1956). In: ______. Escritos. Rio de Janeiro: J. Zahar, 1998. p. 13-68.

LACAN, Jacques. Lituraterra (1971). In: ______. Outros escritos. Rio de Janeiro: J. Zahar, 2003a. p. 15-28.

LACAN, Jacques. O aturdito (1973). In: ______. Outros escritos. Rio de Janeiro: J. Zahar, 2003b. p. 448-497.

LACAN, Jacques. O Seminário: de um discurso que não fosse semblante (1971). Rio de Janeiro: J. Zahar, 2009. livro 18.

MILLER, Jacques-Alain. Mulheres e semblantes. In: CALDAS, Heloisa; MURTA, Alberto; MURTA, Claudia. (Org.). O feminino que acontece no corpo: a prática da psicanálise nos confins do simbólico. Belo Horizonte: Scriptum, EBP, 2011. p. 49-89.

O LIVRO de cabeceira (The Pillow Book). Direção: Peter Greenaway. Produção: Kees Kasander. Roteiro de Peter Greenaway, adaptado da obra Makura no Sôchi, de Sei Shônagon. Reino Unido: Centurion, 1996. 1 DVD (126 min), son., color.

PESSOA, Fernando. Obra poética. Rio de Janeiro: José Aguilar, 1969.

PLATÃO. Diálogos I: Mênon, Banquete, Fedro. Rio de Janeiro: Ediouro, 1996.

POE, Edgar Allan. A carta furtada (1844). In: ______. Ficção completa, poesia & ensaios. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1981. p. 171-198.

ROSTAND, Edmond. Cyrano de Bergerac (1897). São Paulo: Nova Cultural, 2002.

SOLER, Colette. As cartas de amor. In: ABRAMOVITCH, Sheila; BORGES, Sonia (Org.). O amor e suas letras. Rio de Janeiro: 7Letras, 2011. p. 11-20.

VICENS. Antoni. Traço e repetição em O avesso da psicanálise. Latusa: Revista da Escola Brasilera de Psicanálise, Rio de Janeiro, n. 13, p. 137-152, 2008.

Published

2020-11-30

Versions

How to Cite

RAVIZZINI, S. Omens of the letter of a love letter. Fractal: Journal of Psychology, v. 32, n. 3, p. 298-305, 30 Nov. 2020.

Issue

Section

Articles