Colors and pedagogies of zapatista discourse

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/gragoata.v26i56.49086

Abstract

In this article, we reflect on the decolonial pedagogical inflection of the Zapatista discourse, in order to discuss the simultaneously political and educational role which the appropriation of a literary narrative in this militant context indicates. Therefore, we analyze the announcement of the Zapatista Army of National Liberation – a Mexican indigenous resistance movement – entitled The Story of Colors (La historia de los colores), written by Subcomandante Marcos. For the development of the theoretical-analytical framework of this research, we articulate, in a transdisciplinary way, the discourse studies perspective (ORLANDI, 2001; FOUCAULT, 1988), the inquiries from the social sciences regarding the epistemologies of the South (SANTOS, 2018), and the debate related to the decolonial pedagogy (WALSH, 2013; CANDAU, 2010).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Antonio Andrade, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Graduado em Letras Português-Espanhol, mestre e doutor em Letras pela Universidade Federal Fluminense. Professor Adjunto de Didática e Prática de Ensino de Português/Espanhol da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Letras Neolatinas (PPGLEN/UFRJ). Coordenador do PPGLEN (de 2015 a 2018). Líder do Laboratório de Ensino, Pesquisa e Extensão em Formação de Professores de Línguas (FORPROLI). Coordenador da área de Espanhol do PIBID-UFRJ. Coordenador pedagógico do PNLD 2018 - Língua Estrangeira Moderna (Espanhol) - Ensino Médio; coordenador adjunto de Língua Espanhola do PNLD 2014 e do PNLD 2015. Membro da Diretoria da ABH (de 2012 a 2014). Atua nos seguintes temas: formação de professores de português/espanhol, análise do discurso, políticas públicas educacionais, manifestações literárias/culturais e ensino de línguas.

Patricia Araujo Fernandes, UFRJ

Patricia Araujo Fernandes é graduada em Letras Português/Espanhol pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Mestre em Língua Espanhol pelo Programa de Pós-graduação em Letras Neolatinas (PPGLEN) da UFRJ. Doutoranda em Língua Espanhola também pelo PPGLEN-UFRJ. Professora de Espanhol da Secretaria Municpal de Educação do Rio de Janeiro.

Published

2021-09-29

How to Cite

Andrade, A., & Araujo Fernandes, P. (2021). Colors and pedagogies of zapatista discourse. Gragoatá, 26(56), 1148-1176. https://doi.org/10.22409/gragoata.v26i56.49086