Building a decolonial curriculum with the voices from the south: english as a language of denouncing against human rights violations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/gragoata.v26i56.49087

Keywords:

Currículo decolonial , Defensores/as de direitos humanos, Inglês como língua de denúncia, Vozes do Sul

Abstract

Despite being inherent to the process of hegemonic globalization, English can be configured as a language of denunciation and interaction between human rights defenders in the global South. Bearing this in mind and based on the intercultural dialogue with these voices from the South (SANTOS, 2010), we put forward a decolonial English language teaching curriculum aimed to cater for the needs and demands of these defenders. We made use of unidentified questionnaires for the national and international contexts, whose 159 answers enabled a deeper understanding of defenders’ identities, belongings, activisms and linguistic engagements. First, we adopted a listening posture guided by Boaventura de Sousa Santos’s intercultural imperatives (2010; 1997). And, in the course of this dialogical process, we propose a curriculum comprised of sections gathering themes, literacies, form-functions and genres that favor defenders to project their agendas of activism and resistance in the international arena. Thus, mastering the English language in this context can minimize death threats toward defenders by making their actions more visible and notorious.

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Author Biographies

Lesliê Vieira Mulico, CEFET/RJ

Lesliê Mulico é professor de inglês do Centro de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (Rio de Janeiro), Doutor em Linguística Aplicada (2019) pelo Programa Interdisciplinar de Pós-Graduação em Linguística Aplicada da UFRJ. Mestre em Linguística (2013), Especialista em Linguística Aplicada (2009), bacharel e licenciado em Letras Inglês-Literaturas pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Atualmente desenvolve pesquisas com enfoque no ensino crítico da língua inglesa em prol dos Direitos Humanos, tendo como perspectiva teórica a a Análise Crítica do Discurso, a Multimodalidade, os Multiletramentos e o Letramento Sociointeracional Crítico, e, como objeto de estudo, a elaboração e usos situados de materiais didáticos.

Patrícia Helena da Silva Costa, Secretaria Municipal de Educação do Rio de Janeiro (SME-RJ)

Doutora em Linguística Aplicada pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Mestra em Linguística Aplicada pela mesma instituição. Especialista em Letramento(s) e Práticas Educacionais e em Ensino de Línguas Estrangeiras, ambos pelo CEFET/RJ. Possui graduação em Letras - Inglês pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Atualmente é Professora I de Inglês na SME/RJ. Tem experiência na área de Linguística Aplicada, atuando principalmente nos seguintes temas: letramentos, ensino e aprendizagem de Língua Inglesa, avaliação e produção de material didático para o ensino de Línguas Adicionais.

Published

2021-09-29

How to Cite

Mulico, L. V., & Costa, P. H. da S. (2021). Building a decolonial curriculum with the voices from the south: english as a language of denouncing against human rights violations. Gragoatá, 26(56), 1273-1311. https://doi.org/10.22409/gragoata.v26i56.49087