Language Policies and the Education of German Language Teacher’s in Rio de Janeiro
DOI:
https://doi.org/10.22409/gragoata.v30i66.64507.ptKeywords:
Language policies, Language teaching and learning, German teacher education, Teaching German languageAbstract
This article focuses on the training of German teachers, understanding it as a minority language, due to its minority status, not because of quantitative aspects, as Lagares (2011) points out, but considering the peripheral space occupied by its speakers, with regard, for example, to current language policies. In this sense, the article will present a theoretical review of public policies related to language teaching and learning, bringing to this study laws and resolutions that regulate not only teaching, but also teacher training. In the context of public policies, language and German teacher training, this study will also present the perspective of extension projects as an important space for integrating theory and practice in training; an integration that has been highlighted in official documents since the early 2000s. Two university extension projects developed at two public higher education institutions in Rio de Janeiro will be described. The discussion will also include the perceptions of the undergraduate extension students taking part in the projects, who answered an online form questioning their motivations for taking part in extension projects focused on training German teachers.
Downloads
References
BAGNO, Marcos. Dicionário crítico de sociolinguística. São Paulo: Parábola Editorial, 2017.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP 9, de 08 de maio de 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/009.pdf. Acesso em 27 ago. 2024.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP nº 2/2015, de 1o de julho de 2015. Disponível em https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/view/CNE_RES_CNECPN22015.pdf?query=LICENCIATURA. Acesso em 29 ago. 2024.
BRASIL. Lei no 13.415, 16 de fevereiro de 2017a. Disponível em https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13415.htm. Acesso em 29 ago. 2024.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP nº 2/2017, 22 de dezembro de 2017b. Disponível em http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/historico/RESOLUCAOCNE_CP222DEDEZEMBRODE2017.pdf. Acesso em 29 ago. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em 28 ago. 2024.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP nº 2/2019, de 20 de dezembro de 2019. Disponível em https://www.in.gov.br/web/dou/-/resolucao-n-2-de-20-de-dezembro-de-2019-*-242332819. Acesso em 29 ago. 2024.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP 4/2024, de 29 de maio de 2024. Disponível em https://www.in.gov.br/web/dou/-/resolucao-cne/cp-n-4-de-29-de-maio-de-2024-563084558. Acesso em 29 ago. 2024.
BROCH, Ingrid Kuchenbecker. Ações de promoção da pluralidade linguística em contextos escolares. 2014. Tese (Doutorado em Letras) – Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014.
BRUM, Diogo Mathias. O alemão como língua estrangeira no currículo escolar do Colégio Pedro II. 2022. 95 f. Dissertação (Mestrado em Estudos de Linguagem) – Instituto de Letras, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2022.
CALVET, Louis-Jean. As políticas Linguísticas. São Paulo: Parábola, 2007.
CARBONI, Florence; PORTO, Débora Luciene; BARILI, Camila; MELEU, Suélen Martins. O plurilinguismo na história do Brasil: considerações exploratórias. Organon, Porto Alegre, v. 32, n. 62, 2017. disponível em https://lume.ufrgs.br/handle/10183/165029. Acesso em 29 ago. 2024.
CELANI, M. A. A. Questões de ética na pesquisa em Lingüística Aplicada. Linguagem & Ensino, v. 8, n. 1, p. 101-122. 2005.
GUESPIN, Louis; MARCELLESI, Jean-Baptiste. Pour la glottopolitique. Langages, Malakoff, n. 83, p. 5-34, 1986.
KLOSS, Heinz. Abstand languages and ausbau languages. Anthropological Linguistics, Bloomington, v. 9, n. 7, p. 29-41, 1967.
LAGARES, Xoán Carlos. O galego em seu labirinto: breve análise glotopolítica. Letras, Santa Maria, v. 21, n. 42, p. 97-128, jan./jun. 2011. Disponível em https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/12173. Acesso em 29.08.2024.
LAGARES, Xoán Carlos. Qual política linguística? Desafios glotopolíticos contemporâneos. São Paulo: Parábola, 2018.
LAGARES, Xoán Carlos. Uma leitura da “Defesa da Glotopolítica”. In: SAVEDRA, Mônica Maria Guimarães; PEREIRA, Telma Cristina de Almeida Silva; LAGARES, Xoán Carlos (org.). Glotopolítica e práticas de linguagem. Niterói: Editora da UFF, 2021. p. 51-62.
LEFFA, Vilson J. O ensino de línguas estrangeiras no contexto nacional. Contexturas, APLIESP, n. 4, p. 13-24, 1999. Disponível em: https://www.leffa.pro.br/textos/trabalhos/oensle.pdf. Acesso em: 27 ago. 2024.
LEONÍDIO, Luciano Flavio. História do Fórum de Pró-Reitores de Extensão das instituições públicas de educação superior brasileiras - FORPROEX (1987-2012). 2027. Tese (Doutorado) – Universidade Federal do Ceará, Recife, 2017.
MONTEAGUDO, Henrique. A invenção do monolinguismo e da língua nacional. Gragoatá, Niterói, n. 32, p. 43-53, 1. sem. 2012.
NINYOLES, Rafael L. Estructura social e política linguística. Vigo: Ir Indo, 1991.
OLIVEIRA, Gilvan Muller de. Plurilinguismo no Brasil. Brasília: Representação da UNESCO no Brasil / IPOL, 2008.
OSPINA, Gustavo López. Definição de uma agenda para o ensino superior nos anos 90. Crub. Universidade, Estado e sociedade na década de 90, Brasília, 1990.
RIO DE JANEIRO. Parecer “N” n° 1/2018. Aprova o funcionamento de escolas bilíngues inglesa, francesa e espanhola, e autoriza, em caráter experimental, a escola bilíngue alemã nas Unidades Escolares da Rede Pública do Sistema Municipal de Ensino do Rio de Janeiro e dá outras providências. Rio de Janeiro: Diário Oficial do Município, ano XXXII, n. 54, 6 jun. 2018. Disponível em: https://doweb.rio.rj.gov.br/apifront/portal/edicoes/imprimir_materia/495306/3778. Acesso em 27 ago. 2024.
SAVEDRA, Mônica Maria Guimarães. O uso do Pomerano no Brasil: uma prática glotopolítica neoautóctone? In: SAVEDRA; Mônica Maria Guimarães; PEREIRA, Telma Cristina; LAGARES, Xoán Carlos. Glotopolítica e práticas de linguagem. Niterói: Editora da UFF, 2021. p. 83-106. Disponível em https://app.uff.br/riuff;/handle/1/29427. Acesso em 29 ago. 2024.
SAVEDRA, Mônica Maria Guimarães; LAGARES, Xoan Carlos. Política e planificação linguística: conceitos, terminologias e intervenções no Brasil. Gragoatá, Niterói, n. 32, p. 11-27, 1. sem. 2012. Disponível em https://periodicos.uff.br/gragoata/article/view/33029. Acesso em 29 ago. 2024.
SLEUTJES, Maria Helena. Refletindo sobre os três pilares de sustentação das universidades: ensino-pesquisa-extensão. Revista de Administração Pública, v. 33, n. 3, p. 99-111, 1999.
SOUSA, Franciane Santos de. Avaliação do Projeto de Extensão CLAC (Cursos de Línguas Abertos à Comunidade/Faculdade de Letras/UFRJ) como uma ação para a formação docente. 2019. Dissertação (Mestrado) – Faculdade Cesgranrio, Rio de Janeiro, 2019.
SOUZA, Marina Mello de Menezes Felix de. Multilinguismo e direitos linguísticos: a cooficialização e a patrimonialização como formas de reconhecimento de línguas minorizadas. Cadernos de Letras UFF, Niterói, v.32, n.62, p.45-79, 1o semestre de 2021. Disponível em https://periodicos.uff.br/cadernosdeletras/article/view/49004. Acesso em 29 ago. 2024.
VIDOTTI, Joselita Júnia Viegas; DORNELAS, Rívia. O Ensino de Línguas Estrangeiras no Brasil - Período de 1808 - 1930. HELB – História do Ensino de Línguas no Brasil, ano 1, v. 1, jan. 2007 [on-line]. Disponível em: http://www.helb.org.br/index.php/revista-helb/ano-1-no-1-12007/94-o-ensino-de-linguas-estrangeiras-no-brasil-periodo-de-1808-1930. Acesso em 27 ago. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Gragoatá

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in Gragoatá agree to the following terms:
The authors retain the rights and give the journal the right to the first publication, simultaneously subject to a Creative Commons license CC-BY-NC 4.0, which allows sharing by third parties with due mention to the author and the first publication by Gragoatá.
Authors may enter into additional and separate contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the published version of the work (for example, posting it in an institutional repository or publishing it in a book), with recognition of its initial publication in Gragoatá.
Gragoatá is licensed under a Creative Commons - Attribution-NonCommercial 4.0 International.