Popular education, indigenous schools and social movements

an encounter with Samara Pataxó

Authors

Keywords:

PAULO FREIRE, MOVIMENTOS SOCIAIS, RESISTÊNCIAS

Abstract

In an interview with Samara Pataxó, woman, indigenous, lawyer and activist, her perspectives on the role of activism in her life and trajectory meets where education plays a fundamental role in the emancipation and protagonism in the face of activism and social movements to which she belongs. Popular education is a mechanism for transmitting citizenship that makes possible to obtain social awareness, in the case of the lawyer, the schools in her village. Paulo Freire's ideas open a dialogue with the notions of education that permeate the truisms of what is believed to be the traditional education system. Aiming towards a discussion about an education that liberates, Samara’s statements throughout the interview elucidated Freire’s concepts and ideas about the role of education in the formation of an individual, in addition to what is presented as a critical and questioning logic of reality. It is important to comprehend their libertarian reference and the importance of studies that escapes the plastered molds of a traditional education, that is still a method used today. The breach of paradigms regarding education models can be a way to think about new possibilities of educating conscious students and individuals about the place they occupy in society and emancipated from oppressive patterns.

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Author Biographies

Mariana de Castro Moreira, Universidade Federal Fluminense

Graduada em Psicologia e mestre e doutora em Psicossociologia de Comunidades e Ecologia Social pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Professora do Instituto de Humanidades e Saúde (RHS) da Universidade Federal Fluminense (UFF) em Rio das Ostras, onde é Coordenadora do Laboratório de Políticas Públicas.

Isis da Silva Guimarães, Universidade Federal Fluminense

Estudante de Psicologia no Instituto de Humanidades e Saúde (RHS) da Universidade Federal Fluminense (UFF) em Rio das Ostras. Estagiária em clínica psicanalítica com crianças e adolescentes na UFF. Pesquisadora do Laboratório de Políticas Públicas do Departamento de Psicologia da UFF Rio das Ostras.

Lais Marlene Miranda Franca, Universidade Federal Fluminense

Estudante de Psicologia no Instituto de Humanidades e Saúde (RHS) da Universidade Federal Fluminense (UFF) em Rio das Ostras. Pesquisadora do Laboratório de Políticas Públicas e do Laboratório de Avaliação Psicológica Infantil (LAPi) do Departamento de Psicologia da UFF Rio das Ostras.

Roberta Cravo de Oliveira, Universidade Federal Fluminense

Estudante de Psicologia no Instituto de Humanidades e Saúde (RHS) da Universidade Federal Fluminense (UFF) em Rio das Ostras. Bolsista do Laboratório de Avaliação Psicológica Infantil (LAPi) e pesquisadora do Laboratório de Políticas Públicas do Departamento de Psicologia da UFF Rio das Ostras.

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Published

2023-10-16

How to Cite

Moreira, M. de C., Guimarães, I. da S., Franca, L. M. M., & Oliveira, R. C. de. (2023). Popular education, indigenous schools and social movements: an encounter with Samara Pataxó. Mundo Livre: Revista Multidisciplinar, 9(1), 45-65. Retrieved from https://periodicos.uff.br/mundolivre/article/view/57321

Issue

Section

Dossiê temático