Educomunication and interculturality as proposals for the reception, adaptation and integration of immigrant children in the school environment
DOI:
https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v11i20.44505Keywords:
Educomunication, Interculturalism, Immigration, School.Abstract
This article aims to report the results of an action-research with teachers of the municipal school system of the São Paulo city about the theme of reception, adaptation and integration of the immigrant student, from the development of Educommunication projects in an intercultural perspective. As a theoretical-methodological resource, we used cultural mediations (MARTÍN-BARBERO, 1991) and symbolic exchanges (APPADURAI, 1996) concepts as possibilities of cultural interaction. Among the main results, we highlight the valorization of the school as a privileged space for the reception, the adaptation, the insertion of the immigrant with an organization dynamic in the production of communicational content that gives visibility and voice to the group involved, in a democratic and educational process, strengthening social bonds, reciprocity of interests and multi-identity belonging.Downloads
References
ABÉLÈS, MARC. Avant-propos. In: APPADURAI, Arjun. Après le colonialisme: Les conséquences culturelles de la globalisation. Tradução de Marcos Mesquita Damasceno. Paris: Payot, 2005.
APPADURAI, Arjun. Modernity at Large – Cultural Dimensins of Globalization. Minneapolis: University Minnesota Press, 1996.
BARRETO, Marcelo Reis. Um Estudo sobre a Inclusão Educacional de Imigrantes Bolivianos na Rede Pública de Ensino na Cidade de São Paulo à luz das Diferenças Idiomáticas. Trabalho de Conclusão de Curso. (Graduação em Letras Português/Espanhol) – Centro Universitário UNISEB, 2011. Disponível em: http://www.arcos.org.br/artigos/um-estudo-sobre-a-inclusao-educacional-de-imigrantes-bolivianos-na-rede-publica-de-ensino-na-cidade-de-sao-paulo/. Acesso em: 10 jan. 2019.
CANCLINI, Néstor Garcia. Diferentes, Desiguais e Desconectados. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2005.
COGO, D. Comunicação e diversidade: Cenários e possibilidades da comunicação intercultural em contextos organizacionais. In: Moura, C. P.; Ferrari, M. A. (Orgs.). Comunicação, interculturalidade e organizações – Faces e dimensões da contemporaneidade. Porto Alegre: EDIPUCRS; 2015. p. 96-116.
ELHAJJI, M. Comunicação Intercultural: Prática social, significado político e abordagem científica. Revista da Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação (E-COMPÓS), Brasília, vol.6, 2006. Disponível em: http://www.compos.org.br/seer/index.php/e-compos/article/viewFile/86/86. Acesso em: 10 jan. 2019.
ELLIOT, J. Action research for educational change. Filadélfia: Open University Press, 1991.
FAIST, T. Transnationalization and Development. Toward an Alternative Agenda. In: SCHILLER, N. G.; FAIST, T. (Eds.). Migration, Development and Transnationalization. A Critical Stance. Nova York: Berhahn Books, vol.12; 2010. p. 63-99.
HORTA, M. J. B.; MARTINS, C.; DIAS, A. Escola, comunidade e território: dinâmicas educativas locais na integração de populações imigrantes na área metropolitana de Lisboa. Revista Interações, 29, pp. 8-36, 2014. Disponível em: http://revistas.rcaap.pt/interaccoes/article/viewFile/3920/2950. Acesso em: 10 jan. 2018.
Jodelet, D. A alteridade como produto e processo psicossocial. In: ARRUDA, A. (Org.). Representando a alteridade. Petrópolis: Vozes; 2002. p. 47-68.
MARTÍN-BARBERO, Jesus. De los medios a las mediaciones – Comunicación, cultura e hegemonía. México: Editorial Gustavo Gilli, 1991.
PERUZZO, C. M. K. Observação participante e pesquisa-ação. In: DUARTE, J.; BARROS, A. Métodos e técnicas de pesquisa em Comunicação. São Paulo: Atlas, 2011, p. 125-144.
SERRÃO, Patrícia. Professores revelam dificuldades de escolas em absorver imigrantes. Portal EBC, 2016. Disponível em: http://www.ebc.com.br/educacao/2016/09/dificuldade-do-brasil-em-receber-filhos-de-migrantes. Acesso em: 10 jan. 2019.
SOARES, Ismar de Oliveira. Educomunicação: Um campo de mediações. Comunicação & Educação, São Paulo, 19, pp.12-24, set./dez. 2000. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36934. Acesso em: 18 jul 2018.
_______. Caminhos da educomunicação na América Latina e nos Estados Unidos. Caminhos da educomunicação. São Paulo: Salesianas: Núcleo de Comunicação e Educação/ECA/USP, 2001, p.35-46.
_______. Gestão comunicativa e educação: caminhos da educomunicação. Comunicação & Educação, São Paulo, ECA/USP – Editora, Ano VIII, N.23, jan./abr. de 2002, p.16-25.
_______. Educomunicação e a formação de professores no século XXI. Revista FGV Online. São Paulo, 4(1), 2014. pp. 19-34. Disponível em: http://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/revfgvonline/article/view/41468/40212. Acesso em: 25 mar. 2018.
THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 2003.
TRIPP, D. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 443-466, set./dez. 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v31n3/a09v31n3.pdf. Acesso em: 07 jan. 2019.
WALDMAN, T. C.. O acesso à educação escolar de imigrantes em São Paulo: A trajetória de um direito. Dissertação (Mestrado), Programa de Pós-Graduação em Direito. Universidade de São Paulo, 2012. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/2/2140/tde-15082013-101420/pt-br.php. Acesso em: 27 dez. 2018.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 PragMATIZES - Latin American Journal of Cultural Studies
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By forwarding an original to PragMATIZES, the authors agree that the copyright related to it is transferred to the Publishing. Articles and other writings are made available in PDF format from their publication, and they can be downloaded to institutional repositories and personal pages, provided that with their proper bibliographic indication.