Theater teaching and the construction of heterotopic spaces in IF Fluminense campus Campos Centro
DOI:
https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v11i20.44609Keywords:
Theater pedagogy, heterotopia, arts teaching, performance.Abstract
The article proposes a reflection about the occupation of the unconventional school space in theater activities carried out within the scope of the Arts subject at the IF Fluminense campus Campos Centro in the academic year of 2018 and its power as creators of heterotopias in the school environment.Downloads
References
BOAL, Augusto. A Estética do Oprimido. Rio de Janeiro: Garamond, 2009.
CASTRO, Lúcia Rabello. O Futuro da Infância. Rio de Janeiro: Viveiros de Castro, 2013.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir. Petrópolis: Vozes, 1999.
FOUCAULT, Michel. Ditos e Escritos III – Estética: Literatura e Pintura, Música e Cinema. Rio de Janeiro: Editora Forense Universitária, 2ª edição, 2009.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1974.
DE CERTEAU, Michel. A invenção do cotidiano – as artes de fazer. Petrópolis: Editora Vozes, 2011.
DESGRANGES, Flávio. Pedagogia do Teatro: provocação e dialogismo. São Paulo: Hucitec, Edições Mandacaru, 2006.
DORNER, Willi. Bodies in Urban Spaces. Suíca, 2014. Disponível em <https://youtu.be/DaMk8q0aJyE> Acesso em 27 de fevereiro de 2019.
MOSÉ, Viviane. A Escola e os desafios contemporâneos. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2013.
SANTOS, Vera Lúcia Bertoni dos. Atividade simbólica na infância e abordagens do teatro no meio escolar: convergências e incompatibilidades. In: Percevejo volume 1 fascículo 9. Rio de Janeiro: Unirio, 2009.
TERRA, Clarice Cruz. Em Busca de Uma Escola Viva: Uma experiência com o ensino de teatro no campus Macaé do Instituto Federal Fluminense. Rio de Janeiro: Unirio, 2016.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 PragMATIZES - Latin American Journal of Cultural Studies
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By forwarding an original to PragMATIZES, the authors agree that the copyright related to it is transferred to the Publishing. Articles and other writings are made available in PDF format from their publication, and they can be downloaded to institutional repositories and personal pages, provided that with their proper bibliographic indication.