Theater teaching and the construction of heterotopic spaces in IF Fluminense campus Campos Centro

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v11i20.44609

Keywords:

Theater pedagogy, heterotopia, arts teaching, performance.

Abstract

The article proposes a reflection about the occupation of the unconventional school space in theater activities carried out within the scope of the Arts subject at the IF Fluminense campus Campos Centro in the academic year of 2018 and its power as creators of heterotopias in the school environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aline dos Santos Portilho, Instituto Federal Fluminense campus Campos Centro

Produtora Cultural (técnica de nível superior) no Instituto Federal Fluminense campus Campos Centro, doutora em História, Política e Bens Culturais (CPDOC/FGV).

Maria Siqueira Queiroz de Carvalho, IF Fluminense campus Campos Centro

mestra em ensino de Artes cênicas (PPGEAC/UNIRIO). Professora de Artes-Teatro no IF Fluminense campus Campos Centro. 

References

BOAL, Augusto. A Estética do Oprimido. Rio de Janeiro: Garamond, 2009.

CASTRO, Lúcia Rabello. O Futuro da Infância. Rio de Janeiro: Viveiros de Castro, 2013.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir. Petrópolis: Vozes, 1999.

FOUCAULT, Michel. Ditos e Escritos III – Estética: Literatura e Pintura, Música e Cinema. Rio de Janeiro: Editora Forense Universitária, 2ª edição, 2009.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1974.

DE CERTEAU, Michel. A invenção do cotidiano – as artes de fazer. Petrópolis: Editora Vozes, 2011.

DESGRANGES, Flávio. Pedagogia do Teatro: provocação e dialogismo. São Paulo: Hucitec, Edições Mandacaru, 2006.

DORNER, Willi. Bodies in Urban Spaces. Suíca, 2014. Disponível em <https://youtu.be/DaMk8q0aJyE> Acesso em 27 de fevereiro de 2019.

MOSÉ, Viviane. A Escola e os desafios contemporâneos. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2013.

SANTOS, Vera Lúcia Bertoni dos. Atividade simbólica na infância e abordagens do teatro no meio escolar: convergências e incompatibilidades. In: Percevejo volume 1 fascículo 9. Rio de Janeiro: Unirio, 2009.

TERRA, Clarice Cruz. Em Busca de Uma Escola Viva: Uma experiência com o ensino de teatro no campus Macaé do Instituto Federal Fluminense. Rio de Janeiro: Unirio, 2016.

Published

2021-03-01

How to Cite

dos Santos Portilho, A., & Siqueira Queiroz de Carvalho, M. (2021). Theater teaching and the construction of heterotopic spaces in IF Fluminense campus Campos Centro. PragMATIZES - Latin American Journal of Cultural Studies, 11(20), 178-193. https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v11i20.44609

Issue

Section

Dossiê 20: Tramas entre cultura e educação