Popular culture and education, a visitation experience to the Casa do Pontal Museum
DOI:
https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v11i20.45577Keywords:
popular culture, education, Casa do Pontal Museum, Museal EducationAbstract
Culture acts as an active component allied with the teaching-learning process, which justifies the formation of the critical and participative individual in society. Much more than creating conditions for classroom learning, education needs to establish the debate about learner participation in new cultural experiences. The Casa do Pontal Museum is classified as a popular art museum, being a place of education and culture that positively collaborates with the students' learning process. This article aims to contribute to the reflections on the relationship between culture and education, based on the presentation of experiences from outside the walls. The research was carried out from the visit to the Casa do Pontal Museum by elementary school groups from regular public schools in the city of Rio de Janeiro. The article briefly discusses non-formal education, shows the museum's space, reflects on museum education with the support of art education and describes the situations in which students interact, exchange and experience moments of learning, pleasure and treat.
Downloads
References
ALVES, Rubem. A educação dos sentidos: conversas sobre a aprendizagem e a vida. São Paulo: Planeta do Brasil, 2018. E-book.
BRASIL. Lei 11.904 de 14 de janeiro de 2009. Institui o Estatuto de Museus, e
dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 15 jan. 2009. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2009/Lei/L11904.htm. Acesso em: 21 ago. 2020.
CARVALHO, Cristina; LOPES, Thamiris. O público infantil nos museus. Educ. Real., Porto Alegre, v.41, n. 3, jul./set. 2016; Epub June 07, 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2175-62362016000300911#B7. Acesso em: 5 jan. 2020.
CHAGAS, Mario. Diabruras do Saci: museu, memória, educação e patrimônio. Revista Musas, n. 1, p. 134-146, 2004. Disponível em: https://www.museus.gov.br/wp-content/uploads/2011/04/Musas1.pdf. Acesso em: 4 jun. 2019.
CHAGAS, Mario. O seminário regional da Unesco sobre a função educativa dos museus (1958): sessenta anos depois. In: CHAGAS, Mario; RODRIGUES, Marcus Vinicius Macri (org.). A função educacional dos museus: 60 anos do Seminário Regional da Unesco. Rio de Janeiro: Museu da República, 2019, p. 13.
COSTA, Heloisa Helena Fernandes Gonçalves da; WAZENKESKI, Verlaine Fátima. A importância das ações educativas nos museus. Revista de História e Geografia Ágora, v. 17, n. 2, p. 64-73, 2015. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/agora/article/view/6336/4837. Acesso em: 4 jun. 2019.
FREINET, Célestin. Um olhar sobre a práxis Freinetiana: aprendizagem em diferentes perspectivas: uma introdução. 2015. Disponível em: https://educimat.cefor.ifes.edu.br/images/stories/Publica%C3%A7%C3%B5es/Livros/Livro-1-Aprendizado-em-diferentes-perspectivas_2015.pdf#page=116. Acesso em: 10 jan. 2020.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Editora Paz e Terra, 2005.
IBRAM. Instituto Brasileiro de Museus. Caderno da Política Nacional de Educação Museal. Brasília: IBRAM, 2018. 132p. Disponível em: https://www.museus.gov.br/wp-content/uploads/2018/06/Caderno-da-PNEM.pdf. Acesso em: 05 jan. 2020.
IBRAM. Instituto Brasileiro de Museus. Diretrizes para a realização das práticas educativas – EIXO II – PNEM. Disponível em: https://pnem.museus.gov.br/sobre-o-pnem/diretrizes/. Acesso em: 10 jan. 2020.
IPHAN. Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional. Educação Patrimonial. Disponível em: http://portal.iphan.gov.br/pagina/detalhes/343. Acesso em: 21 mar. 2020.
LOPES, Margaret Maria. A favor da desescolarização dos museus. Educação & Sociedade, n. 40, dez. 1991. Disponível em: https://www.sisemsp.org.br/blog/wp-content/uploads/2016/04/A-favor-da-desescolariza%C3%A7%C3%A3o-dos-museus.pdf. Acesso em: 21 set. 2019.
MAE BARBOSA, Ana. Arte, educação e cultura. 2012. E-book. Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/mre000079.pdf. Acesso em: 15 nov. 2018.
MASCELANI, Angela. [Entrevista cedida a] Ivan Vieira. A Casa, 10 jul. 2014. Disponível em: http://www.acasa.org.br/biblioteca/texto/514. Acesso em: 15 set. 2019.
MASCELANI, Angela. O mundo da arte popular brasileira: Museu Casa do Pontal. Rio de Janeiro: Mauad. 2009.
MUSEU CASA DO PONTAL. Site institucional Disponível em: http://www.museucasadopontal.com.br. Acesso em: 9 nov. 2019.
POEL, Francisco Van Der. Arte e artista popular. Textos Escolhidos de Cultura e Arte Populares, v. 9, n. 2, 2012.
ROLNIK, Suely. Subjetividade em obra: Lygia Clark artista contemporânea. 2002. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/revph/article/viewFile/10571/7862. Acesso em: 05 jan. 2020.
SISEM-SP. Conceitos-chave da educação em museus. 2016. Disponível em: https://www.sisemsp.org.br/blog/wp-content/uploads/2016/04/Bases-para-a-Pol%c3%adtica-Nacional-de-Museus.pdf. Acesso em: 5 out. 2019.
SOTO, M. Quem educa no Templo das Musas? Reflexões e caminhos ao pensar a formação dos educadores em museus. 2010. Dissertação (Mestrado em 2010) – Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias; Departamento de Arquitectura, Urbanismo, Geografia e Artes, Lisboa, 2010.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 PragMATIZES - Latin American Journal of Cultural Studies
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By forwarding an original to PragMATIZES, the authors agree that the copyright related to it is transferred to the Publishing. Articles and other writings are made available in PDF format from their publication, and they can be downloaded to institutional repositories and personal pages, provided that with their proper bibliographic indication.