Popular culture and education, a visitation experience to the Casa do Pontal Museum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v11i20.45577

Keywords:

popular culture, education, Casa do Pontal Museum, Museal Education

Abstract

Culture acts as an active component allied with the teaching-learning process, which justifies the formation of the critical and participative individual in society. Much more than creating conditions for classroom learning, education needs to establish the debate about learner participation in new cultural experiences. The Casa do Pontal Museum is classified as a popular art museum, being a place of education and culture that positively collaborates with the students' learning process. This article aims to contribute to the reflections on the relationship between culture and education, based on the presentation of experiences from outside the walls. The research was carried out from the visit to the Casa do Pontal Museum by elementary school groups from regular public schools in the city of Rio de Janeiro. The article briefly discusses non-formal education, shows the museum's space, reflects on museum education with the support of art education and describes the situations in which students interact, exchange and experience moments of learning, pleasure and treat.

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Author Biographies

Lia Calabre, Fundação Casa de Rui Barbosa e UFF

Professora do PPG Memória e Acervos - FCRB e do PPG Cultura e Territorialidades - UFF

Rosely Continho, Mestre pela FCRB e professora da rede Municipal de Ensino do Município do Rio de Janeiro

Professora Regente do Ensino Fundamental I - Rede Municipal de Ensino do Município do Rio de Janeiro especialmente em Turmas de Alfabetização. Mestra em Memória e Acervos – Área de Concentração: Práticas Críticas em Acervos: Difusão, Acesso, Uso e Apropriação do Patrimônio Documental Material e Imaterial pela Fundação Casa de Rui Barbosa. Especialização em Filosofia pela UGF, estudando o Programa de Mattew Lipman e a Filosofia para as crianças. Licenciatura em Pedagogia pela UESA. Extensão: A criança e a Cultura pela PUC-RJ em parceria com a Secretaria Municipal de Educação. Bacharel em Comunicação Social pela UGF. Interesse por métodos e novos recursos pedagógicos para a apropriação da leitura e da escrita (alfabetização).

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Published

2021-03-01

How to Cite

Calabre, L., & Continho, R. (2021). Popular culture and education, a visitation experience to the Casa do Pontal Museum. PragMATIZES - Latin American Journal of Cultural Studies, 11(20), 90-108. https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v11i20.45577

Issue

Section

Dossiê 20: Tramas entre cultura e educação