About youth and periphery dwelling of Duque de Caxias
DOI:
https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v11i20.45785Keywords:
Studies with daily life, youth, inhabit, cities, science teachingAbstract
This text is woven from the research realized by one of the authors who, with the help of studies in / of / with daily life, through the students' narratives, sought to know the ways in which young students from a state school in the Jardim Primavera neighborhood, in Duque de Caxias, inhabit the city, the neighborhood and the environments in which they live. This idea arises in the impacts of daily classroom conversations between such a teacher who works with science teaching and the students, the thinkers practitioners of the city and the school, when they narrate about their relationships and displacements through the space they live in and how much are impacted by it. Through images and conversations circles, with the idea of enhancing the encounter and thinking collectively, we seek to think about what uses these youth make of the spaces and environments in which they live. At the end, we will present the photographs produced by the youth and the reflections made in the conversations with such photographs.Downloads
References
ALVES, Nilda. Sobre os movimentos das pesquisas nos/dos/com/os cotidianos. In: OLIVEIRA, Inês Barbosa; ALVES, Nilda (org.). Pesquisa nos/dos/com os cotidianos das escolas – sobre redes de saberes.Petrópolis: DP et Alii, 2008.
ANDRADE, Nivea, GUERREIRO, João. Pensando a democracia com jovens da baixada fluminense: algumas rodas de imagens e outras rodas de conversa. Políticas Culturais em Revista, v. 11, n. 2, p. 79–100, 2018.
ANDRADE, Nivea, GUERREIRO, João. Táticas das juventudes. Revista Periferia, v. 11, n. 4, p. 134-154, set./dez. 2019.
BARCHI, Rodrigo. Pichar, Pixar, Grafitar, Colar: Os discursos e Representações sobre as pichações nas escolas analisados na perspectiva ambiental e libertária. Teias, Rio de Janeiro, ano 8, nº 15–16, jan/dez, 2007.
BARTHES, Roland. A câmara clara: notas sobre a fotografia. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2018.
BASTOS, Glaucia Soares; BARONI, Patrícia Raquel. Sobrevivência das escolas-pirilampo como modo de (Re)Exitência. Revista Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 44, n. 3, 2019.
CARRANO, Paulo Cesar Rodrigues. Jovens escolas e cidades: entre diversidades, desigualdades e desafios à convivência. In: VIEIRA, Maria Manuel et al. (orgs.) Habitar a escola e as suas margens: geografias plurais em confronto. Portalegre: Instituto Politécnico de Portalegre, 2013. p.99-108.
CARRANO, Paulo Cesar Rodrigues. Jovens, escolas e cidades: entre diversidades, desigualdades e desafios à convivência In: II Colóquio Luso-Brasileiro de Sociologia da Educação, realizado na cidade Porto alegre, 2009.
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano. Petrópolis: Vozes, 2014.
DAYRELL, Juarez. O jovem como sujeito social. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 24, p. 40-52, dez. 2003.
ENNE, Ana Lucia, PASSOS, Pâmela. Juventudes e apropriações urbanas em uma leitura polissêmica: reflexões acerca da categoria “juventude” a partir de um estudo de caso sobre lanhouses em favelas cariocas. Políticas Culturais em Revista, Salvador, v. 11, n. 2, p. 123-145, jul./dez, 2018.
KILOMBA, Grada. Memórias da Plantação: episódios de racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.
MASSEY, Doreen. Pelo espaço: Uma nova política da espacialidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2015.
MASSEY, Doreen. Um sentido global de lugar. In: ARANTES, Antônio Augusto, (org.). O espaço da diferença. Campinas: Papirus, 2000.
MELO, Luciana Cezário Milagres; SOUZA, Gilmara Silva; DAYRELL, Juarez. Escola e juventude: uma relação possível? Paidéia revista do curso de pedagogia da Faculdade de Ciências Humanas Sociedade e da Saúde da Universidade Fumec. Belo Horizonte. Ano 9. n.12. p. 161-186, jan. /jun. 2012.
OLIVEIRA, Inês Barbosa, SGARBI, Paulo. Estudos do cotidiano e educação. Belo Horizonte. Autêntica editora, 2008.
OLIVEIRA, Inês Barbosa. Certeau e as artes de fazer: as noções de uso, tática e trajetória na pesquisa em educação. In: OLIVEIRA, Inês Barbosa; ALVES, Nilda (orgs.). Pesquisa nos/dos/com os cotidianos das escolas – sobre redes de saberes. Rio de Janeiro: DP & A, 2001.
PIXO. Direção: João Wainer e Roberto T. Oliveira. São Paulo: Sindicato Paralelo Filmes, 2009. (61 min.), widescreen, color., legendado.
RIBEIRO, Tiago; SOUZA Rafael de; SAMPAIO Carmen Sanches. É possível a conversa como metodologia de pesquisa? In: RIBEIRO, Tiago; SOUZA, Rafael de; SAMPAIO, Carmen Sanches (orgs.). Conversa como metodologia de pesquisa por que não? Rio de Janeiro: Ayvu, 2018. 163-180 p.
SAMAIN, Etienne. As imagens não são bolas de sinuca. In: SAMAIN, Etienne. Como pensam as imagens. Campinas: Unicamp, 2018. p. 21-40.
SAMPAIO, Carmen S; RIBEIRO, Tiago; SOUZA, Rafael de. Conversa como metodologia de pesquisa uma metodologia menor? In: RIBEIRO, Tiago; SOUZA, Rafael de; SAMPAIO, Carmen Sanches (orgs.). Conversa como metodologia de pesquisa por que não?. Rio de Janeiro: Ayvu, 2018. 21-40 p.
SERPA, Andréa. Conversas: possibilidades de pesquisa com o cotidiano. In: RIBEIRO, Tiago; SOUZA, Rafael de; SAMPAIO, Carmen Sanches (orgs.). Conversa como metodologia de pesquisa por que não?. Rio de Janeiro: Ayvu, 2018.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 PragMATIZES - Latin American Journal of Cultural Studies
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By forwarding an original to PragMATIZES, the authors agree that the copyright related to it is transferred to the Publishing. Articles and other writings are made available in PDF format from their publication, and they can be downloaded to institutional repositories and personal pages, provided that with their proper bibliographic indication.