The school show in movement: sensitive conversations, invisible themes and pulsing bodies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v11i20.45787

Keywords:

networks curriculums, body in movement, conversations

Abstract

This article is a clipping of the research done during the masters research (CANSI, 2019) focused on the perspective of studies of everyday life and mainly referred in the works of Nilda Alves (2015; 2017) Nivea Andrade (2011) and Michel de Certeau (2014). The research was done with a dance group from a public county school from the State of Espírito Santo, Brazil, adopting as methodology conversations with the participants from this group. It raised attention to the plurality in the art movements and/or in the inventiveness present in the school. These conversations allow us to notice potentialities found in the process of ‘theorypractisetheory’ and in the uncertainty and potent paths built in these meetings. Thus, this article discusses about the knowledge in net that occurs in the practice of ‘teachinglearning’ weaved in the school, with the proposal to contribute to the field of education,
in search of a reflection on possibility of networks curriculums as a “possible way” (ANDRADE, 2014) in the school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Patricia Gama Temporim Cansi, UFF

Mestre em Educação pela Universidade Federal Fluminense (2019), Pesquisadora dos Estudos com os Cotidianos, Pedagoga Efetiva do Município de Cachoeiro de Itapemirim-ES (2008-atual).

Maria Inês Rocha de Sá, Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Educação da Universidade Estadual do Rio de Janeiro

Professora do Colégio Pedro II, Campus Humaitá I/RJ

References

ALVES, Nilda. Decifrando o pergaminho: os cotidianos das escolas nas lógicas das redes cotidianas. In: OLIVEIRA, Inês Barbosa; GARCIA, Alexandra (orgs.). Nilda Alves: Praticantepensante de cotidianos. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

ALVES, Nilda; GARCIA, Regina Leite (orgs.). O sentido da escola. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.

ANDRADE, Nivea M. da S. Por escolas perambulantes. In: ANDRADE, Nívea; ALVES, Nilda. (orgs.). Sonhos de Escolas: conversas com Kurosawa. Petrópolis: D P et Alii, 2014, v. 1, p. 298-313.

ANDRADE, Nivea M. da S. Práticas escolares como táticas criadoras: Os praticantes nas tessituras de currículos. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Estadual do Rio de Janeiro, 2011.

CANSI, Patrícia G. T. É escola ou espetáculo? Um grupo de dança que faz da sociabilidade o seu currículo escolar. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2019.

CERTEAU, Michel de. A Invenção do Cotidiano, vol. 1. Petrópolis: Vozes, 2014.

COUTINHO, Eduardo. Entrevista. In: BRAGANÇA, Felipe (org). Eduardo Coutinho. Rio de Janeiro: Azougue, 2008. Coleção Encontros.

ESPINOSA, Baruch. Ética. [Tradução. Grupo de Estudos Espinosianos; coordenação Marilena Chaui] São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2015.

GARCIA, Regina Leite. A difícil arte/ciência de pesquisar com os cotidianos. In: GARCIA, Regina Leite (org.). Método; métodos; contramétodos. São Paulo: Cortez, 2003.

HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir. A educação como prática da liberdade. São Paulo: WMF Martins Fontes Ltda, 2017.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

TAVARES, Bráulio. O flautista misterioso e os ratos de Hamelin. São Paulo: Editora 34, 2006.

TRINDADE, Azoilda Loretto. Educação-Diversidade-Igualdade: num tempo de encanto pelas diferenças. Revista Fórum Identidades, São Paulo, v. 3, n. 1, p. 13, 2008.

TRINDADE, Azoilda Loretto. Valores civilizatórios afro-brasileiros e educação infantil: uma contribuição afro-brasileira. In: BRANDÃO, Ana Paula; TRINDADE, Azoilda Loretto (org.). Caderno de atividades saberes e fazeres. Rio de Janeiro: Fundação Roberto Marinho, 2010.

ZARDON, Paola. Corpo: Conceituações e exemplificações com Spinoza. In: PEREIRA, Marcelo de Andrade. Performance e Educação. (des) territorializações pedagógicas. Santa Maria: Ed. da UFMS, 2013.

Published

2021-03-01

How to Cite

Temporim Cansi, P. G., & Sá, M. I. R. de. (2021). The school show in movement: sensitive conversations, invisible themes and pulsing bodies. PragMATIZES - Latin American Journal of Cultural Studies, 11(20), 162-177. https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v11i20.45787

Issue

Section

Dossiê 20: Tramas entre cultura e educação