The school show in movement: sensitive conversations, invisible themes and pulsing bodies
DOI:
https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v11i20.45787Keywords:
networks curriculums, body in movement, conversationsAbstract
This article is a clipping of the research done during the masters research (CANSI, 2019) focused on the perspective of studies of everyday life and mainly referred in the works of Nilda Alves (2015; 2017) Nivea Andrade (2011) and Michel de Certeau (2014). The research was done with a dance group from a public county school from the State of Espírito Santo, Brazil, adopting as methodology conversations with the participants from this group. It raised attention to the plurality in the art movements and/or in the inventiveness present in the school. These conversations allow us to notice potentialities found in the process of ‘theorypractisetheory’ and in the uncertainty and potent paths built in these meetings. Thus, this article discusses about the knowledge in net that occurs in the practice of ‘teachinglearning’ weaved in the school, with the proposal to contribute to the field of education,
in search of a reflection on possibility of networks curriculums as a “possible way” (ANDRADE, 2014) in the school.
Downloads
References
ALVES, Nilda. Decifrando o pergaminho: os cotidianos das escolas nas lógicas das redes cotidianas. In: OLIVEIRA, Inês Barbosa; GARCIA, Alexandra (orgs.). Nilda Alves: Praticantepensante de cotidianos. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.
ALVES, Nilda; GARCIA, Regina Leite (orgs.). O sentido da escola. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.
ANDRADE, Nivea M. da S. Por escolas perambulantes. In: ANDRADE, Nívea; ALVES, Nilda. (orgs.). Sonhos de Escolas: conversas com Kurosawa. Petrópolis: D P et Alii, 2014, v. 1, p. 298-313.
ANDRADE, Nivea M. da S. Práticas escolares como táticas criadoras: Os praticantes nas tessituras de currículos. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Estadual do Rio de Janeiro, 2011.
CANSI, Patrícia G. T. É escola ou espetáculo? Um grupo de dança que faz da sociabilidade o seu currículo escolar. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2019.
CERTEAU, Michel de. A Invenção do Cotidiano, vol. 1. Petrópolis: Vozes, 2014.
COUTINHO, Eduardo. Entrevista. In: BRAGANÇA, Felipe (org). Eduardo Coutinho. Rio de Janeiro: Azougue, 2008. Coleção Encontros.
ESPINOSA, Baruch. Ética. [Tradução. Grupo de Estudos Espinosianos; coordenação Marilena Chaui] São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2015.
GARCIA, Regina Leite. A difícil arte/ciência de pesquisar com os cotidianos. In: GARCIA, Regina Leite (org.). Método; métodos; contramétodos. São Paulo: Cortez, 2003.
HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir. A educação como prática da liberdade. São Paulo: WMF Martins Fontes Ltda, 2017.
KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
TAVARES, Bráulio. O flautista misterioso e os ratos de Hamelin. São Paulo: Editora 34, 2006.
TRINDADE, Azoilda Loretto. Educação-Diversidade-Igualdade: num tempo de encanto pelas diferenças. Revista Fórum Identidades, São Paulo, v. 3, n. 1, p. 13, 2008.
TRINDADE, Azoilda Loretto. Valores civilizatórios afro-brasileiros e educação infantil: uma contribuição afro-brasileira. In: BRANDÃO, Ana Paula; TRINDADE, Azoilda Loretto (org.). Caderno de atividades saberes e fazeres. Rio de Janeiro: Fundação Roberto Marinho, 2010.
ZARDON, Paola. Corpo: Conceituações e exemplificações com Spinoza. In: PEREIRA, Marcelo de Andrade. Performance e Educação. (des) territorializações pedagógicas. Santa Maria: Ed. da UFMS, 2013.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 PragMATIZES - Latin American Journal of Cultural Studies
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By forwarding an original to PragMATIZES, the authors agree that the copyright related to it is transferred to the Publishing. Articles and other writings are made available in PDF format from their publication, and they can be downloaded to institutional repositories and personal pages, provided that with their proper bibliographic indication.