Culture, art and aesthetics: an analysis of sensitivity education from an exhibition

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v11i20.45792

Keywords:

, Art, Culture, Education, Exhibition

Abstract

This article seeks to address the relationship between art, culture and education, through the experience of students participating in the exhibition “Almas do bem”, held at the Galeria de Arte La Salle, which is located at Centro Universitário La Salle, Rio de Janeiro. Understanding that the learning processes pass, through the senses and the ability to see, feel, hear, smell, taste and provide the means by which a man's interaction with his environment takes place. We think of Art as an area of human knowledge that encompasses a wide spectrum of expressions and manifestations, so we can relate art as a possibility of promoting the link between man and his world, that is, a personal encounter, of expression of language and creation of meaning. Therefore, articulating and promoting the dialogue interface between education, art and culture means establishing objectives, actions and goals, considering their relationship with manifestations, expressions, artistic and cultural productions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Angelina Accetta Rojas, Unilasalle-RJ/Professora Adjunta

Doutora em Educação pela Universidade Federal Fluminense. Professora Adjunta do Centro Universitário La Salle do Rio de Janeiro (Unilasalle-RJ).

André Cesari Batista de Lima

Mestrando pelo Programa de Pós-graduação em Cultura e Territorialidade da Universidade Federal Fluminense.

Lívia Ribeiro Barboza de Araújo Braga

Mestranda em História Social pelo Programa de Pós-graduação em História Social da UERJ/FFP. Coordenadora do Setor de Ação Comunitário e Pastoral do Centro Universitário La Salle do Rio de Janeiro (Unilasalle-RJ).

References

BAUMGARTEN, Alexander. Estética:a lógica da arte e do poema. Coletânea de textos extraídos de Johann Cristian Kleyb de 1750. Tradução de Miriam Sutter Medeiros. Petrópolis: Vozes, 1993.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: 1996.

DEWEY, John. Experiencia y educación. Madrid: Biblioteca Nueva, 2004.

DUBORGEL, Bruno. Imaginário e pedagogia. Lisboa: Instituto Piaget, 1995.

EAGLETON, Terry. A ideia de cultura.Lisboa: Temas e Debates, 2003.

ECO, Umberto. Obra aberta.São Paulo: Perspectiva, 1988.

EISNER, Elliot W. The arts the creation of mind. New Haven: Yale University Press, 2002.

FISCHER, Ernst. A necessidade da Arte. 9 ed. Tradução de Leandro Konder. Rio de Janeiro: Guanabara, 1987.

FOSSATTI, Paulo; HENGEMULE, Edgard; CASAGRANDE, Cledes. (Orgs.). Ensinar a bem viver. Canoas: Editora Unilasalle, 2011.

FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 7ª ed. 1984.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. São Paulo: Paz e Terra, 2006.

FREIRE. Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro, LCT, 2008.

HALL, Stuart. A centralidade da cultura: notas sobre as revoluções culturais do nosso tempo. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 22, n. 2, jul./dez. 1997.

HALL, Stuart. Cultura e representação. PUC-Rio: Apicuri, 2016.

HIKIJI, Rose Satiko Gitirana. Etnografia da performance musical: identidade, alteridade e trasnformação. Horiz. antropol., Porto Alegre , v. 11, n. 24, p. 155-184, dez. 2005 . Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-71832005000200008&lng=pt&nrm=iso.

HIKIJI, Rose Satiko Gitirana. Música para matar o tempo intervalo, suspensão e imersão. Mana, Rio de Janeiro, v. 12, n. 1, p. 151-178, abr. 2006 . Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-93132006000100006&lng=pt&nrm=iso.

LANGER, Susane. Sentimento e forma. São Paulo: Perspectiva, 1980.

MAFFESOLI, Michel. No fundo das aparências. Rio de Janeiro: Vozes, 1996.

OSTROWER, Fayga. Criatividade e processos de criação. Rio de Janeiro: Vozes, 1998.

PARLAMENTO EUROPEU. Conselho da União Europeia. Recomendação 2006/962. Competências essenciais para a aprendizagem ao longo da vida. 2006. <http://eur-lex.europa.eu/JOHtml.do?uri=OJ:C:2007:287:SOM:pt:HTML>. Acesso em: 12 jul. 2013.

PEREIRA, Marcos Villela. Estética da professoralidade: um estudo interdisciplinar sobre a subjetividade do professor. São Paulo: PUCSP, 1996. Tese (Doutorado em Educação), PPG Educação – Supervisão e Currículo, 1996.

PRIGOGINE, Ilya. O fim das certezas. São Paulo: Editora Unesp, 1996.

READ, Herbert. A educação pela arte. São Paulo: Martins Pontes, 1982.

SCHILLER. Friedrich. A educação estética do homem. São Paulo: Iluminuras, 2002.

SOVIK, Liv. Os projetos culturais e seu significado social. Galaxia (São Paulo, Online), n. 27, p. 172-182, jun. 2014.

TYLOR, Edward Barnett. A ciência da cultura. In: CASTRO, Celso (org.). Evolucionismo cultural. Rio de Janeiro, Zahar, 2009.

UNESCO. Cultura de paz: da reflexão à ação; balanço da Década Internacional da Promoção da Cultura de Paz e Não Violência em Benefício das Crianças do Mundo. – Brasília: UNESCO; São Paulo: Associação Palas Athena, 2010. 256 p. Disponível em: < http://unesdoc.unesco.org/images/0018/001899/189919por.pdf>. Acesso em: 15 jul. 2013.

UNESCO. Década da Educação das Nações Unidas para um Desenvolvimento Sustentável, 2005-2014: documento final do esquema internacional de implementação. Brasília: UNESCO, 2005. 120p. Disponível em: < http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001399/139937por.pdf>. Acesso em: 15 jul. 2013.

WILLIAMS, Raymond. Cultura. São Paulo: Paz e Terra, 2000.

Internacional da Promoção da Cultura de Paz e Não Violência em Benefício das Crianças do Mundo. – Brasília: UNESCO; São Paulo: Associação Palas Athena, 2010. 256 p. Disponível em:

< http://unesdoc.unesco.org/images/0018/001899/189919por.pdf>. Acesso em: 15 jul. 2013.

UNESCO. Década da Educação das Nações Unidas para um Desenvolvimento Sustentável, 2005-2014: documento final do esquema internacional de implementação. Brasília: UNESCO, 2005. 120p. Disponível em: < http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001399/139937por.pdf>. Acesso em: 15 jul. 2013.

WILLIAMS, Raymond. Cultura. São Paulo: Paz e Terra, 2000.

Published

2021-03-01

How to Cite

Rojas, A. A., Batista de Lima, A. C., & Barboza de Araújo Braga, L. R. (2021). Culture, art and aesthetics: an analysis of sensitivity education from an exhibition. PragMATIZES - Latin American Journal of Cultural Studies, 11(20), 236-254. https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v11i20.45792

Issue

Section

Dossiê 20: Tramas entre cultura e educação