"Quem Sabe de Mim Sou Eu": cultural and communicative practices as pedagogical tools for vulnerable young people

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v11i20.45794

Keywords:

Culture and Education, Favela, Youth, University, Extensionism

Abstract

This article proposes a theoretical-methodological reflection based on the accumulated experience in the field of a university extension project that, during the last eight years, promotes activities aimed at young people in social vulnerability situations. By presenting the tools used and reflecting on the problems and challenges faced, we seek to develop a methodology that could be able to access these young people. Our goal is to explain how it is possible to use cultural practices and communication tools as a support for an emancipatory process of subjectivation, with the purpose of dismantling "self-fulfilling prophecies" common to the trajectories of these young people. Throughout our work, we have activated ways of bringing experience, memory, corporeity and speech as possibilities of expression of the unique subjectivities of these young people, who are still constantly traversed by structures, violence and hierarchy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Kleber Mendonça, UFF

Doutor em Comunicação (UFF, 2007), Professor Associado do Departamento de Estudos Culturais e Mídia (GEC/IACS) e dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação (PPGCOM) e  em Cultura e Territorialidades (PPCULT)  da Universidade Federal Fluminense (UFF). 

Flora Daemon, UFRRJ e UFF

Doutora em Comunicação (UFF, 2014), Professora Adjunta do curso de Jornalismo da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ). Atualmente desenvolve Pós-Doutorado no âmbito do PPGCINE-UFF.

Marildo José Nercolini, UFF

Doutor em Ciência da Literatura (UFRJ 2005), Professor Associado do Departamento e Estudos Culturais e Mídia (GEC/IACS) e do Programa de Pós-Graduação em Cultura e Territorialidades (PPCULT) da Universidade Federal Fluminense (UFF)

References

ENNE, Ana Lucia. PASSOS, Pâmella. Juventudes e apropriações urbanas em uma leitura polissêmica. Políticas Culturais em Revista, Salvador, v. 11, n. 2, p. 123-145, jul./dez. 2018.

FAUSTINI, Marcus Vinícius. Considerações iniciais sobre juventude, cultura e território. In: SOUZA E SILVA, Jailson; BARBOSA, Jorge; FAUSTINI, Marcus (orgs.). O novo carioca. Rio de Janeiro: Mórula, 2012.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir: nascimento da prisão. Petrópolis: Vozes, 1987.

GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 1989.

GOFFMAN, Erving. Estigma: notas sobre a manipulação da identidade deteriorada. Rio de Janeiro: LTC, 2008.

HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Vértice, 1990.

KANT DE LIMA, Roberto. A administração dos conflitos no Brasil: a lógica da punição. In: Velho, Gilberto; ALVITO, Marcos (orgs.). Cidadania e Violência. Rio de Janeiro: UFRJ/FGV, 1996.

MACHADO SILVA, Luiz Antônio. Vida sob cerco: violência e rotina nas favelas do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2008.

MASSEY, D. Pelo Espaço: uma nova política da espacialidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2008.

MISSE, Michel. Sobre a acumulação social da violência no Rio de Janeiro. Civitas, Porto Alegre, No 8, Vol. 3; set-dez. 2008.

POLLAK, Michael. Memória e identidade social. Revista Estudos Históricos, 10, 1992/1. Disponível em: http://www.cpdoc.fgv.br/revista/arq/104.pdf.

RIBEIRO, Darcy. O Povo Brasileiro. São Paulo: Cia das Letras, 1995.

SOARES, Luiz Eduardo; BILL, MV; ATHAYDE, Celso. Cabeça de porco. Rio de Janeiro: Objetiva, 2005.

SOUZA E SILVA, Jailson. "Por que uns e não outros?" Caminhada de jovens pobres para a universidade. Rio de Janeiro: 7Letras, 2011.

VALLADARES, Lícia. A invenção da favela: do mito de origem a favela.com. Rio de Janeiro FGV, 2005.

VALLADARES, Lícia. Educação e mobilidade social nas favelas do Rio de Janeiro: o caso dos universitários (graduandos e graduados) das favelas. Dilemas: Revista de Estudos de Conflito e Controle Social. Vol. 2 – no 5-6 - jul-dez 2010.

VELHO, Gilberto. Individualismo e Cultura: Notas para uma Antropologia da Sociedade Contemporânea. Rio de Janeiro: Zahar, 1987.

VELHO, Gilberto. Projeto e Metamorfose: Antropologia das sociedades complexas. Rio de Janeiro: Zahar, 1994.

WILLIAMS, Raymond. Cultura e materialismo. São Paulo: UNESP, 2011.

ZALUAR, Alba; ALVITO, Marcos (orgs.). Um século de favela. Rio de Janeiro: FGV, 2006.

Published

2021-03-01

How to Cite

Mendonça, K., Daemon, F., & Nercolini, M. J. (2021). "Quem Sabe de Mim Sou Eu": cultural and communicative practices as pedagogical tools for vulnerable young people. PragMATIZES - Latin American Journal of Cultural Studies, 11(20), 109-135. https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v11i20.45794

Issue

Section

Dossiê 20: Tramas entre cultura e educação