Making happy chants and hiccups f pain be heard: a visiting experience to the Little Africa region with history undergraduate licentiate and technical high-school students
DOI:
https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v11i20.46209Keywords:
Little Africa, Anti-racist education, Human Rights, Experience, IdentityAbstract
The present article aims to analyze a technical visit to the Little Africa region with technical high-school students in Rio de Janeiro municipality. This action featured part of the curricular intern ship supervised practice by two History undergraduate licentiate students from the Federal Fluminense University. They co-author this manuscript together with the supervisor teacher from the Federal Institute of Rio de Janeiro. Owing to the past Brazilian slavery system and the remaining racism in the country, we intend to put forward a reflection over the History teaching practice and its relationship with the promotion of Human Rights. Amidst the context of attacks against democratic education and History teaching, we are going to share this visiting experience in order to make a case for school and education as a possibility for anti-racist practices.
Downloads
References
ALMEIDA, S. L. Racismo Estrutural. São Paulo: Editora Pólen, 2019.
ANDERSON, B. Comunidades Imaginadas: reflexões sobre a origem e a difusão do nacionalismo. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.
ANDRADE, N. M. S. Práticas escolares como táticas criadoras: os praticantes nas tessituras de currículos. Tese (Doutorado em Educação). Universidade do Estado do Rio de Janeiro, 2011.
CAPUTO, S. G. Educação nos terreiros: e como a escola se relaciona com crianças de candomblé. Rio de Janeiro: Pallas, 2012.
CHALHOUB, S. Visões da Liberdade: uma história das últimas décadas da escravidão na Corte. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.
CHALHOUB, S. Cidade Febril: cortiços e epidemias na Corte Imperial. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.
DAYRELL, J. T. A Escola faz as juventudes? Reflexões em torno da socialização juvenil. Educação e Sociedade, Campinas, v. 28, n. 100, p. 1105–1128, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v28n100/a2228100. Acesso em: 16 jun. 2020.
FANON, F. Racismo e cultura. In: SANCHES, Manuela Ribeiro (org.). Malhas que que os impérios tecem: textos anticoloniais, contextos pós-coloniais. Lisboa: Edições 70, 2011. p.273-286.
FANON, F. Pele negra máscaras brancas. Salvador: EDUFBA, 2008.
GOMES, N. L. Educação e Identidade Negra. Aletria: Revista de Estudos de Literatura, Minas Gerais, v.9, p. 38 – 47, 2002. Disponível em: http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/aletria/article/view/1296/1392. Acesso em: 16 jun. 2020.
GORENDER, J. O Escravismo Colonial. São Paulo: Editora Perseu Abramo, 2010.
GUIMARÃES, R. S. A utopia da Pequena África: projetos urbanísticos, patrimônios e conflitos na Zona Portuária carioca. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2014.
CORRÊA, M. L. Quilombo Pedra do Sal. Belo Horizonte: FAFICH, 2016.
HALL, S. Da Diáspora: Identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2006
MARCHESE, R. As desventuras de um conceito: capitalismo histórico e a historiografia sobre a escravidão brasileira. Revista de História, São Paulo, n. 169, p. 223-253, jul/dez. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rh/n169/0034-8309-rh-169-00223.pdf. Acesso em: 19 jul. 2020.
MOURA, C. História do Negro Brasileiro. São Paulo: Editora Ática, 1992.
MUNANGA, K. Por que ensinar a história da África e do negro no Brasil de hoje? Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, São Paulo, n. 62, p. 20–31, dez. 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rieb/n62/2316-901X-rieb-62-00020.pdf. Acesso em: 16 jun. 2020.
NASCIMENTO, A. P.Qual a condição social dos negros no Brasil depois do fim da escravidão? - O pós-abolição no ensino de História. In: SALGUEIRO, Maria Aparecida Andrade (org.). A República e a Questão do Negro no Brasil. Rio de Janeiro: Editora Museu da República, 2005.,p. 11-26.
NORA, P. Entre Memória e História: a problemática dos Lugares. Revista Projeto História, São Paulo, v. 10, p. 7–28, 1993. Disponível em: http://revistas.pucsp.br/revph/article/view/12101/8763. Acesso em: 16 jun. 2020.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Declaração Universal dos Direitos Humanos. Assembleia Geral das Nações Unidas em Paris. 10 dez. 1948. Disponível em: https://nacoesunidas.org/wp-content/uploads/2018/10/DUDH.pdf. Acesso em: 19 jun. 2020.
PENNA, F. O ódio aos professores. In: AÇÃO EDUCATIVA Assessoria, Pesquisa e Informação (org.). A Ideologia do Movimento Escola Sem Partido. São Paulo: Ação Educativa, 2016.
PASSOS, P.; MULICO, L.; MORGAN, E. Educação e Direitos Humanos em tempos de conservadorismo: Transdisciplinaridade, Transgressão e Pensamento Crítico em um Projeto de Extensão. In: PASSOS, Pâmella; MULICO, Lêslie (org.) Educação e Direitos Humanos na Rede Federal de Educação Profissional e Tecnológica. João Pessoa: Editora IFPB, 2019. p. 111-152.
PASSOS, P.; FACINA, A. Cultura Popular e Direitos Humanos. Rio de Janeiro: Instituto de Defensores de Direitos Humanos, 2014.
PRICE, R. O milagre da crioulização: retrospectiva. Estudos Afro-Asiáticos, Rio de Janeiro, v. 25, n. 3, p. 383-419. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/eaa/v25n3/a02v25n3.pdf. Acesso em: 16 jun. 2020.
RIBEIRO, Djamila. Pequeno manual antirracista. São Paulo: Cia das Letras, 2019.
SANTOS, J. R. A escravidão no Brasil. São Paulo: Melhoramentos, 2013.
SANTOS. M. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. Rio de Janeiro: Record, 2006.
SIMAS, L. A.; RUFINO, L. A ciência encantada das macumbas. Rio de Janeiro: Mórula, 2018.
THOMPSON, E. P. Costumes em comum: estudos sobre a cultura popular tradicional. São Paulo: Companhia as Letras, 2005.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 PragMATIZES - Latin American Journal of Cultural Studies
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By forwarding an original to PragMATIZES, the authors agree that the copyright related to it is transferred to the Publishing. Articles and other writings are made available in PDF format from their publication, and they can be downloaded to institutional repositories and personal pages, provided that with their proper bibliographic indication.