Making happy chants and hiccups f pain be heard: a visiting experience to the Little Africa region with history undergraduate licentiate and technical high-school students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v11i20.46209

Keywords:

Little Africa, Anti-racist education, Human Rights, Experience, Identity

Abstract

            The present article aims to analyze a technical visit to the Little Africa region with technical high-school students in Rio de Janeiro municipality. This action featured part of the curricular intern ship supervised practice by two History undergraduate licentiate students from the Federal Fluminense University. They co-author this manuscript together with the supervisor teacher from the Federal Institute of Rio de Janeiro. Owing to the past Brazilian slavery system and the remaining racism in the country, we intend to put forward a reflection over the History teaching practice and its relationship with the promotion of Human Rights. Amidst the context of attacks against democratic education and History teaching, we are going  to share this visiting experience in order to make a case for school and education as a possibility for anti-racist practices.

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Author Biographies

Pâmella Passos, IFRJ- Instituto Federal do Rio de Janeiro, IFRJ

Interesse de avaliação: Educação, Ensino,Favelas, Direitos Humanos.

Biografia: Professora do quadro efetivo do Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro (IFRJ). Atualmente realiza estágio de Pós Doutorado no Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Federal Fluminense (UFF) Com estágio de Pós Doutorado pelo Programa de Pós graduação em Antropologia Social/ Museu Nacional/ Universidade Federal do Rio de Janeiro(2016). Doutora em História Social pela Universidade Federal Fluminense(2013), mestre em História, área de concentração História Política, pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro(2008) e graduada em História pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro(2006), Possui experiência na área de História e Ensino de História, com ênfase em História do Brasil República. Desenvolveu pesquisas sobre Juventudes, Cultura Popular e Favelas Cariocas, Anticomunismo no Brasil, Ensino de História em Escolas Técnicas. Atualmente pesquisa sobre os impactos do Conservadorismo no Ensino de História e coordena projetos de extensão na área de Educação e Direitos Humanos.

 

Pedro Souza, UNIRIO

Mestrando pelo PPGH da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

Sandrine Barros da Silva, UFF

Graduada em História pela Universidade Federal Fluminense. Foi bolsista de iniciação científica pelo Museu de Astronomia e Ciências

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Published

2021-03-01

How to Cite

Passos, P., Souza, P., & Silva, S. B. da. (2021). Making happy chants and hiccups f pain be heard: a visiting experience to the Little Africa region with history undergraduate licentiate and technical high-school students. PragMATIZES - Latin American Journal of Cultural Studies, 11(20), 69-89. https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v11i20.46209

Issue

Section

Dossiê 20: Tramas entre cultura e educação