O Theater against the State

cleavages, traps and reinscriptions between the performing arts and the social sciences

Authors

  • Manoel Silvestre Friques UNIRIO | UFRJ

DOI:

https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v12i22.50347

Keywords:

Performance studies, economic sociology, anthropology of art, Amefricanity

Abstract

In this essay, we reflect on the epistemological cleavage that separates Amefrican and Amerindian theatricalities from those of Eurocentric heritage, a split that founds, in our view, the colonial historiographical regime of Brazilian theater. We mobilized a set of references from the social sciences (in particular, economic sociology and the anthropology of art and culture), seeking, based on the appropriation of the idea of theater by these epistemological fields, to re-inscribe the performative practices of “societies against the State” as fundamental practices for the history of Brazilian theatricalities and for contemporary performing agencies under the sign of the asphyxiated cultural policies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Manoel Silvestre Friques, UNIRIO | UFRJ

.

References

ABIRACHED, R. Le théâtre et le prince. Arles: Actes Sud, 2005.

ALEXANDRE, Macros Antônio. O Teatro Negro em perspectiva: dramaturgia e cena negra no Brasil e em Cuba. Rio de Janeiro: Malê, 2017.

AZEVEDO, Elizabeth. O Drama. In: FARIA, João Roberto. História do Teatro Brasileiro. Volume I. São Paulo: Edições Sesc SP, Perspectiva, 2012.

AZEVEDO, José Fernando. Transições canceladas: teatro e experiência no Brasil (notas para um programa de trabalho). Sala Preta, vol. 16, n. 2, p. 157-167, 2016.

BACON, Wallace. An aesthetics of performance. Literature in Performance, vol. 1, n.1, p. 1-9, 1980. https://doi.org/10.1080/10462938009365814

BACON, Wallace. The art of interpretation. Nova Iorque: Holt, Rinehart and Winston, Inc., 1966.

BACON, Wallace. The Dangerous Shores-One Last Time. Text and Performance Quarterly, n. 16, p. 356-358, 1996.

BACON, Wallace. The dangerous shores: From elocution to interpretation. Quarterly Journal of Speech, vol. 46, n. 2, p. 148-152, 1960. https://doi.org/10.1080/00335636009382405

BARRIENDOS, Joaquín. Confluência Esférica: curadoria global após ‘Magiciens de la Terre’. ARJ Brasil, vol. 2, n. 2, p. 1-14 | jul. / dez. 2015.

BARTHES, Roland. Écrits sur le théâtre. Paris: Éditions du Seuil, 2002.

BASTIDE, Roger. Sociologia do Teatro Negro Brasileiro. In: BASTIDE, Roger. Sociologia. [Coleção Grandes Cientistas Sociais]. São Paulo: Ática, 1983.

BELTING, Hans. Por uma antropologia da imagem. CONCINNITAS - Revista do Instituto de Artes da UERJ, ano 6, vol. 1, n. 8, jul. 2005.

BELTING, Hans. An anthropology of images: Picture, medium, body. New York: Princeton University Press, 2011.

BELTING, Hans; BUDDENSIED, Andrea; WEIBEL, Peter. The Global Contemporary and the Rise of New Art Worlds. Alemanha: ZKM - Center for Art and Media Karlsruhe, 2013.

BELTING, Hans. O fim da história da arte: uma revisão dez anos depois. São Paulo: Cosac Naify, 2006.

BOAS, Franz. Arte Primitiva. Rio de Janeiro: Mauad X, 2015.

BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. São Paulo: Perspectiva, 2011.

BOURDIEU, Pierre. As estruturas sociais da economia. Porto: Campo das Letras - Editores, S.A., 2006.

BUCHLOH, Benjamin. The whole earth show: an interview with Jean-Hubert Martin. In: Making Art Global (Part 2) - 'Magiciens de la Terre' 1989. Londres: Afterall Books, 2013.

BURKE, Kenneth. A grammar of motives. New York: Prentice-Hall, Inc., 1945.

BURKE, Kenneth. Questions and Answers about the Pentad. College Composition and Communication, vol. 29, n. 4, p. 330-335, dec. 1978.

BUTLER, Judith. Corpos em aliança e a política das ruas: notas para uma teoria performativa de assembleia. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2019.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão de identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2017.

CALABRE, L. Políticas Culturais no Brasil dos anos 1930 ao século XXI. Rio de Janeiro: FGV, 2017.

CALABRE, LIA. A arte e a cultura em tempos de pandemia: os vários vírus que nos assolam. Revista Extraprensa, vol. 13, n. 2, p. 7-21, 2000. https://doi.org/10.11606/extraprensa2020.170903

CALLON, M. What does it mean to say that economics is performative? 2006. halshs-00091596

CALLON, Michel. Entrevista com Michel Callon: dos estudos de laboratório aos estudos de coletivos heterogêneos, passando pelos gerenciamentos econômicos. Sociologias, Porto Alegre, n. 19, p. 302-321, 2008.

CAMARGO, A. A política dos palcos – teatro no primeiro governo Vargas (1930-1945). Rio de Janeiro: FGV Editora, 2013.

CAMARGO, A. Por um Serviço Nacional de Teatro: debates, projetos e o amparo oficial ao teatro no Brasil (1946-1964). (Doutorado em História Social). UNIRIO/Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2017.

CANDIDO, Antonio. Literatura e Sociedade. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2006.

CARLSON, Marvin. The Resistance to Theatricality. SubStance, vol. 31, n. 2/3, Issue 98/99: Special Issue: Theatricality, p. 238-250, 2002..

CASTRO, Eduardo. Metafísicas Canibais. São Paulo: Cosac Naify, 2015.

CAVALCANTI, M. L. V. C.; SINDER, V.; LAGE, G. C. Victor Turner e a Antropologia no Brasil. Duas Visões. Entrevistas com Roberto Damatta e Yvonne Maggie. Sociol. Antropol., Rio de Janeiro , v. 3, n. 6, p. 339-378, dez. 2013.

CAVALCANTI, Maria Laura Viveiros de Castro. (org.) Ritual e Performance: quarto estudos clássicos. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2014.

CAVALCANTI, Maria Laura Viveiros de Castro. Ritual e teatro na cultura popular. Textos escolhidos de cultura e arte populares, Rio de Janeiro, v.12, n.1, p. 7-22, mai. 2015.

CHAKRABARTY, Dipesh. Provincializing Europe: postcolonial thought and historical difference. New York: Princeton University Press, 2000.

CLASTRES, Pierre. A sociedade contra o estado – pesquisas de antropologia política. São Paulo: Cosac Naify, 2012.

DANOWSKI, D. ; CASTRO E. Há mundo por vir? Ensaio sobre os medos e os fins. Florianópolis: Instituto Socioambiental, 2014.

DANTO, Arthur. A transfiguração do lugar-comum: uma filosofia da arte. São Paulo: Cosac Naify, 2005.

DANTO, Arthur. Andy Warhol. São Paulo: Cosac Naify, 2012.

DANTO, Arthur. Após o fim da arte: a arte contemporânea e os limites da. São Paulo: Odysseus Editora, 2006.

DESCOLA, Philippe. Outras naturezas, outras culturas. São Paulo: Editora 34, 2016.

DUFLO, E.; BANERJEE, A. Boa economia para tempos difíceis. Rio de Janeiro: Zahar, 2020.

DUFRÊNE, Thierry. Art contemporain et Antropologie. Anais do XXXII Colóquio CBHA (Comitê Brasileiro de História da Arte). Direções e sentidos da história da arte. Campinas, 2012.

FARIA, João Roberto. História do Teatro Brasileiro. Volume I. São Paulo: Edições Sesc SP, Perspectiva, 2012.

FAUSTO, Carlos. Os índios antes do Brasil. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2010.

FÉRAL, Josette. Além dos limites: teoria e prática do teatro. São Paulo: Perspectiva, 2015.

FERNANDES, Florestan. A função social da guerra na sociedade tupinambá. São Paulo: Globo, 2006.

FISCHER-LICHTE, Erika. Cultura como performance: desenvolver um conceito. Sinais de Cena 4, n. 73, 2005.

FISCHER-LICHTE, Erika. Estética de lo performativo. Madrid: Abada Editores, 2011.

FOSTER, Hal. The Return of the Real. Massachusetts: MIT Press, 1996.

FRIQUES, Manoel Silvestre. Da pintura histórica à bienal histórica: autonomia, curadoria e bienalização. Revista Pós, Belo Horizonte, v. 6, n. 12, p. 287 - 308, nov. 2016a.

FRIQUES, Manoel Silvestre. Edital é pouco, meu prêmio primeiro: uma análise material do “mercado” teatral brasileiro. Sala Preta, vol. 16, n. 1, p. 179-213, 2016b.

FRIQUES, Manoel Silvestre. Entre a Ilusão e a Teatralidade: Rosalind Krauss, Michael Fried e o Minimalismo. Rev. Bras. Estud. Presença, Porto Alegre , v. 8, n. 4, p. 807-837, dez. 2018a. https://doi.org/10.1590/2237-266075601

FRIQUES, Manoel Silvestre. Piauí é aqui: as pinturas rupestres piauienses entre a Arqueologia e a História da Arte. Visualidades, vol. 15, n. 2, p. 11–38, 2017. https://doi.org/10.5216/vis.v15i2.47767

FRIQUES, Manoel Silvestre. Tramas dramáticas: as redes teatrais brasileiras entre o sistema moderno e o sistema de indicadores. Urdimento - Revista De Estudos Em Artes Cênicas, vol. 2, n. 32, p. 519-541, 2018b.

FRIQUES, Manoel Silvestre. Troca e relação na estética relacional. E-Compós, vol.16, n. 3, 2013. https://doi.org/10.30962/ec.903

GARCIA-PARPET, Marie-France. A sociologia da economia de Pierre Bourdieu. Sociologia Antropologia, Rio de Janeiro, v. 3, n. 5, p. 91-117, June 2013.

GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 2008.

GEERTZ, Clifford. O saber local: novos ensaios sobre antropologia interpretativa. Petrópolis: Vozes, 1997.

GELL, Alfred. A rede de Vogel, armadilhas como obras de arte e obras de arte como armadilhas. Arte e Ensaios: Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais, Rio de Janeiro: Escola de Belas Artes da UFRJ, ano 8, n. 8, p. 174-191, 2001.

GELL, Alfred. Definição do problema: a necessidade de uma antropologia da arte. Revista Poiésis, n 14, p. 245-261, dez. 2009.

GOFFMAN, Erving. A representação do eu na vida cotidiana. Petrópolis: Vozes, 1985.

GONZAGA, Deusimar. O drama como método de investigação da linguagem: Uma interpretação do dramatismo de Kenneth Burke. (Mestrado em Performances Culturais). Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2015.

GONZALEZ, Lélia. A categoria politico-cultural da Amefricanidade. In: HOLLANDA, H. B. (org.) Pensamento Feminista: conceitos fundamentais. Rio de Janeiro: Bazar do tempo, 2019.

HALL, Stuart. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2013.

HELIODORA, Barbara. Caminhos do Teatro Ocidental. São Paulo: Perspectiva, 2013.

INGOLD, Tim. Key debates in anthropology. London: Routledge, 1996.

KRAUSS, Rosalind. The originality of the avant–garde and other modernist myths. Massachusetts: MIT Press, 1986.

KRENAK, Ailton. Encontros. Rio de Janeiro: Azougue, 2015.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Cia das Letras, 2019.

LAFUENTE, Pablo. Introduction: from the outside in - 'Magicien de la Terre' and Two Histories of Exhibitions. In: Making Art Global (Part 2) - 'Magiciens de la Terre' 1989. Londres: Afterall Books, 2013.

LAGROU, Els; SEVERI, Carlo. (orgs.) Quimeras em diálogo: grafismo e figuração nas artes indígenas. Rio de Janeiro: 7Letras, 2013.

LAGROU, Els. Antropologia e Arte: uma relação de amor e ódio. Revista Ilha, v.5, n.2, p. 93-113, dez. 2003.

LAGROU, Els. Arte ou artefato? Agência e significado nas artes indígenas, Els Lagrou. Revista Proa, n. 2, vol. 1, 2010.

LAGROU, Els. Entrevista: Entre xamãs e artistas. Revista Usina, n. 20, Julho, 2015.

LAGROU, Els. Existiria uma arte das sociedades contra o Estado? Revista de Antropologia, São Paulo, USP, vol. 54, n. 2, 2011.

LESSING, G.E. Laooconte ou sobre as fronteiras da pintura e da poesia: com esclarecimentos ocasionais sobre diferentes pontos da história da arte antiga. Introdução, tradução e notas de Márcio Seligmann–Silva. São Paulo: Iluminuras, 2011.

LÉVI-STRAUSS, Claude. A antropologia diante dos problemas do mundo moderno. São Paulo: Cia das Letras, 2012.

LIMA, Eugênio; LUDEMIR, Julio. Dramaturgia Negra. Rio de Janeiro: Funarte, 2018.

MACIEL, Diogo Barbosa; BERBEL, Gustavo dos Santos. 2015. "A representação do Eu na vida cotidiana". In: Enciclopédia de Antropologia. São Paulo: Universidade de São Paulo, Departamento de Antropologia, 2015. Disponível em: http://ea.fflch.usp.br/obra/representação-do-eu-na-vida-cotidiana

MAGALDI, Sábato. Panorama do Teatro Brasileiro. São Paulo: Global, 2001.

MARTIN, Jean-Hubert. The death of Art - Long Live Art. In: Making Art Global (Part 2) - 'Magiciens de la Terre' 1989. Londres: Afterall Books, 2013.

MARTINS, Carlos Benedito. A contemporaneidade de Erving Goffman no contexto das ciências sociais. Rev. bras. Ci. Soc. [online], vol. 26, n. 77, p. 231-240, 2011.

MARTINS, Leda Maria. A Cena em Sombras. São Paulo: Perspectiva, 1995.

MAUSS, M. Sociologia e Antropologia. Introdução de Claude Lévi-Strauss. São Paulo: Cosac e Naify, 2003.

MBEMBE, Achile. Afropolitanismo. Áskesis, vol. 4, n. 2, jul./dez. 2015.

MBEMBE, Achile. Necropolítica. Revista Arte & Ensaios, n. 32, 2016.

MCKENZIE, Jon. Is Performance Studies Imperialist? TDR, vol. 50, n. 4, p. 5-8, 2006.

MEAD, Margareth. Prefácio. In: BENEDICT, Ruth. Patterns of Culture. Boston: Houghton Mifflin Company, 1959.

MENDES, Miriam Garcia. A personagem negra no teatro brasileiro. São Paulo: Editora Ática, 1982.

MIGNOLO, Walter. Colonialidade: o lado mais escuro da modernidade. Rev. Bras. Ci. Soc., São Paulo, v. 32, n. 94, 2017.

MUSSA, Alberto. Meu destino é ser onça. Rio de Janeiro: Record, 2009.

ORTNER, Sherry B.. Teoria na antropologia desde os anos 60. Mana, Rio de Janeiro, v. 17, n. 2, p. 419-466, ago. 2011.

PAVIS, Patrice. Dicionário de Teatro. São Paulo: Perspectiva, 1999.

PEDROSA, Mario; MAMMI, Lorenzo (org.). Arte. Ensaios: Mário Pedrosa. São Paulo: Cosac Naify, 2015.

PINDYCK, R.; RUBINFELD, Daniel. Microeconomia. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2013.

PRADO JR., C. Formação do Brasil Contemporâneo: colônia. São Paulo : Brasiliense, 1961.

PRADO, Décio de Almeida. Teatro de Anchieta a Alencar. São Paulo: Perspectiva, 1993.

RIBEIRO, Darcy. Confissões. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.

RIBEIRO, Darcy. Meus índios, minha gente. Rio de Janeiro: Fundação Darcy Ribeiro; Brasília, DF: Editora UnB, 2010.

RIBEIRO, Darcy. O Povo Brasileiro. São Paulo: Cia das Letras, 2006.

RUBIM, Antonio Albino Canelas. Políticas culturais no Brasil: tristes tradições. Revista Galáxia, São Paulo, n. 13, p. 101-113, jun. 2007.

SALLES, Ecio; LUDEMIR, Julio. Apresentação Flup. In: LIMA, Eugênio; LUDEMIR, Julio. Dramaturgia Negra. Rio de Janeiro: Funarte, 2018.

SANTIAGO, Silviano. 35 ensaios de Silviano Santiago. São Paulo: Cia das Letras, 2019.

SARRAZAC, Jean-Pierre. A invenção da teatralidade. Sala Preta, vol. 13, n. 1, p. 56-70, jun. 2013.

SCHECHNER, Richard. O que é performance? Revista O percevejo, ano 11, n. 12, 2003.

SCHECHNER, Richard. Performance e Antropologia. Rio de Janeiro: Mauad X, 2012.

SCHWARCZ, Lilia. Nem preto nem branco, muito pelo contrário: cor e raça na sociabilidade brasileira. São Paulo: Editora Claro Enigma, 2012.

SCHWARCZ, Lilia. O espetáculo das raças. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.

SILVA, Fo. Os Limites do Financiamento Cultural Federal no Brasil: entre ideias e materialidades. Texto para discussão. Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada. Brasília: Rio de Janeiro: Ipea, 2018.

SONTAG, Susan. Against interpretation and other essays. New York: Picador, 1966.

STEEDS, Lucy et alli. Making Art Global (Part 2) - 'Magiciens de la Terre' 1989. Londres: Afterall Books, 2013.

SZONDI, Peter. Teoria do Drama Moderno [1880 – 1950]. São Paulo: Cosac Naify, 2001.

TAYLOR, Diana. O arquivo e o repertório: performance e memória cultural nas Américas. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2013.

TROTTA, R. O teatro e o estado. In: FARIA, João Roberto. História do Teatro Brasileiro: Volume II - Do Modernismo às Tendências Contemporâneas. São Paulo: Perspectiva, 2013.

TURNER, Victor. Do ritual ao teatro: a seriedade humana de brincar. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2015.

TURNER, Victor. Dramas, campos e metáforas: ação simbólica na sociedade humana. Niterói: Editora da Universidade Federal Fluminense, 2008.

WALLON, Emmanuel. Sociologie du théâtre. In: CORVIN, Michel (Org.). Dictionnaire Encyclopédique du Théâtre à Travers le Monde. Paris: Bordas / SEJER, 2008.

WERÁ, Kaka. Coleção Tembetá. Rio de Janeiro: Azougue, 2017.

WITTGENSTEIN, Ludwig. Philosophical Investigations. New York: Macmillan Publishing Co., Inc., 1968.

YÚDICE, George. A conveniência da cultura: usos da cultura na era global. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2013.

ZELIZER, V. Dualidades perigosas. Mana, Rio de Janeiro, v. 15, n. 1, p. 237-256, 2009

Published

2022-03-02

How to Cite

Friques, M. S. (2022). O Theater against the State: cleavages, traps and reinscriptions between the performing arts and the social sciences. PragMATIZES - Latin American Journal of Cultural Studies, 12(22), 443-498. https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v12i22.50347

Issue

Section

Artigos (em Fluxo Contínuo)